Magda is 13 jaar in 1927, ze woont in Hongarije. Na de oorlog zijn veel families daar erg arm. Ook Magda haar familie heeft niet genoeg geld om alle monden te voeden. Magda kan naar België komen, om een tijdje aan te sterken.
We vertellen verhalen met een kamishibai of Japans verteltheater. Aan de hand van vragen gaan we dieper in op het thema en maken we verbinding naar het eigen leven van de kinderen.
Ken je het schilderij Nederlandse Spreekwoorden van Pieter Bruegel de Oude? Samen gaan we erin op zoek naar spreekwoorden met dieren. Sommige spreekwoorden gebruiken we niet meer, andere zijn nog actueel, vb. van de os op de ezel springen.
Na de geboorte van haar derde zoontje kreeg Brenda een kraambedpsychose. Het werd een eerste maar indrukwekkende kennismaking met de wereld van de psychiatrie. Van isoleercellen tot creatieve therapie.
Je ziet dat iemand gepest wordt, je hoort discriminerende uitspraken, je ontmoet mensen in nood... Je wil wel ingrijpen, maar iets houdt je tegen. Tijdens deze workshop maken leerlingen kennis met het beruchte ‘bystander-effect’.
Louis Boghe, een jonge boerenzoon, wordt gemobiliseerd vlak voor WO II. Tijdens die woelige eerste weken van de oorlog houdt hij nauwgezet een dagboek bij.
Schooltijdschriften en leerlingenbladen: bestaan ze nog of zijn ze enkel iets uit het verleden? Tijdens deze workshop duiken de leerlingen in de wereld van de schooltijdschriften van weleer. Een verslag van de schooluitstap?
Les/cursus verhalen schrijven. Wat is een 'goed' verhaal? Hoe begin je eraan? En eenmaal begonnen, hoe geef je een vertelling body? Beeldspraak, structuur, dialogen, stijl komen allemaal aan bod.
Gewoon doen, niet twijfelen!
Joke leest fragmenten voor uit 'De regen is warm' en gaat met jongeren in gesprek over thema’s als opgroeien, wortels, verlies, eenzaamheid, vertrouwen en troost. Ook op de setting van het boek, eenleefgroep in een instelling, kan dieper ingegaan worden.
De Syrische jongedame Baraa vertelt haar beklijvend verhaal, vergezeld door de auteur die dit verhaal optekende.
Deze presentatie kadert in het Europees project Change van JRS (met een complete lessenreeks rond het migratiethema).
Mijn lezing is opgedeeld in drie delen. Eerst lees ik enkele fragmenten uit eigen werk. Daarna geef ik enkele tips die leerlingen kunnen toepassen in hun eigen werk. We sluiten af met een vragenronde.
KONGOKORSET: het unieke levensverhaal van Gabrielle Deman, de eerste blanke vrouw die te voet Kongo-Vrijstaat doorkruist (1904-1907).
Herlinde Leyssens studeerde Taal- en Letterkunde in Leuven.