Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Dit krijg je als je alledaags erfgoed en filmtechnieken een plek geeft in je les

Dit krijg je als je alledaags erfgoed en filmtechnieken een plek geeft in je les

De jongeren van de opleiding Audiovisuele Vorming van het GO! atheneum van Anderlecht werkten samen met LECA rond ‘alledaags erfgoed’. Privé-beeldarchief werd de basis van eigenzinnige zelfportretten, die gepresenteerd werden in een originele expo.

‘Hoe vieren jullie thuis een verjaardag?’. Het lijkt een banale vraag, maar ze past perfect binnen de definitie van (immaterieel) erfgoed. Ook de jongeren van de richting Audiovisuele Vorming aan het Atheneum van Anderlecht dachten in eerste instantie dat je voor echt erfgoed minstens 100 jaar terug in de tijd moet gaan. Dat veranderde toen ze in contact kwamen met Histories, het expertisecentrum rond alledaags erfgoed.

‘Het eerste bezoek van Histories op onze school was voor de jongeren echt een eyeopener', vertelt leraar Stefan Tavernier. 'Ze stonden er niet bij stil dat het feit dat ze hun schoenen uitdoen aan de deur of dat er in hun familie geboortekaartjes worden rondgestuurd iemand zou kunnen interesseren. Door die alledaagse rituelen in klasverband te bespreken en enkele kapstokken aan te reiken, werd al snel duidelijk dat er veel gelijkenissen waren, maar ook veel verschillen en dat elke jongere een eigen achtergrond heeft. Dat leidt vanzelf tot boeiende gesprekken.’

Eigen Erfgoed

Vorig jaar maakten de leerlingen audio-wandelingen naar aanleiding van Erfgoeddag, dit jaar bleven ze erg dicht bij zichzelf. Op basis van de voorbeelden die Histories gaf, werd een vragenlijst opgesteld om ideeën los te maken. Hun opdracht was om eigen rituelen te formuleren en vervolgens beelden te zoeken die deze rituelen illustreerden - om zo te komen tot een zelfportret in de vorm van een filmpje van 2 à 3 minuten. Histories ondersteunde bij het filmen en monteren. Elke leerling mocht een filmpje maken in zijn of haar eigen taal - voor de ondertiteling kwamen de taalvakken Nederlands, Engels en Frans in het vizier.

‘Het familiearchief is een heel belangrijke bron van beeldmateriaal. Wat mij veel plezier heeft gedaan is dat jongeren samen met hun ouders in fotoalbums zijn gaan kijken, oude filmpjes hebben bovengehaald. Er kwamen tapes boven die de familie al jaren niet meer had kunnen afspelen. Door dat materiaal te digitaliseren, werd het plots weer een deel van hun leven.'

'Ik merkte wel dat veel jongeren een zekere gêne moesten overwinnen. Met een camera door je huis lopen, weten dat iedereen zal zien hoe je keuken er uitziet, dat is niet evident. Wat me ook opviel was een grote nostalgie, ook al zijn de studenten nog zo jong.'

'Soms is het erg emotioneel. Er zijn leerlingen die één van hun ouders jaren geleden al verloren. Om dan een oude VHS-cassette te bekijken waarop hun moeder of vader staat en waarop hun stem te horen is, dat is heftig.’

Stefan Tavernier - leerkracht Audiovisuele Vorming

Making of

De eerste versie van de filmpjes bekeken alle studenten samen, zodat ze elkaar feedback konden geven en motiveren voor een betere tweede versie. Ook Histories was opnieuw aanwezig. Dat een externe partner enthousiast was over het project, deed de jongeren veel deugd. ‘Wat zij klein vinden, bleek in de ogen van een ander heel waardevol.’

Het idee groeide om meer te doen met de filmpjes en dus klopte Stefan aan bij Histories voor extra subsidies. Die maakten het mogelijk om een tentoonstelling te organiseren waar de filmpjes twee weken lang werden vertoond, aansluitend op de Erfgoeddag. De expo werd gemodelleerd naar een huis en de ruimte werd aangekleed met spullen die de jongeren van thuis meebrachten. Ze organiseerden veel zelf, van de communicatie tot de hapjes op de vernissage.

Alle filmportretten werden verzameld op een DVD, aangevuld door een making of. Stefan: ‘De studenten hebben technisch veel bijgeleerd: analoge film digitaliseren, montage, teksten inspreken voor de voice-over ... De mensen van Histories hebben veel meer gedaan dan ze strikt genomen moesten, puur omdat ze het traject zo waardevol vonden. Het was een heel leerrijk parcours.’ 

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School GO! atheneum Anderlecht
Organisaties Erfgoedcel Brussel
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • erfgoed
  • film en fotografie
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Stefan Tavernier

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs