Maks VZW heeft veel ervaring in het begeleiden van groepen . Ze kunnen een groep snel binden en tot diepgang komen. Er is tijd voor losse teamversterkende activiteiten, maar al snel start het proces om een verhaal vorm te geven. Ze beschikken over Ipads om de filmpjes op te stellen. De leerlingen krijgen de basis van montage mee om hun verhaal op beeld vast te leggen.
Review geschreven op 22 juni 2021
Op voorhand was er een overleg met een MAKS-medewerker. Hij legt het verloop van de workshops uit en geeft een aantal tips van hoe het thema aan te pakken tijdens de lessen voorafgaand aan de workshops. Hij bezorgde me lesmateriaal om mijn klas voor te bereiden op een workshop rond 'digital poetry'. Tijdens de workshops waren steeds de twee zelfde begeleiders aanwezig. Ik vond dit een meerwaarde. Je bent tenslotte 16u bezig met een project. Dan is het fijn als dit met dezelfde mensen gebeurt. Je leert elkaar een beetje kennen. Je merkt dat de mensen van Maks ervaring hadden met dit doelpubliek. Ze sturen bij, ze geven ideeën, ze zijn betrokken. Eerstdaags na het einde van workshop, ontvangt de leerkracht een mail met alle filmpjes. Ze worden verzameld op Vimeo, enkel te bekijken voor diegenen die een paswoord hebben.
Review geschreven op 13 augustus 2020
De samenwerking met Maks verliep heel vlot, net zoals bij alle andere voorafgaande projecten. Zelfs een communicatieprobleempje met de data werd heel vlot en efficiënt opgelost. De begeleider was vlot in de omgang en werkte goed met de leerlingen. Hij voelde snel aan hoe hij ze aan het werk kreeg of aan het praten. Het was duidelijk welke richting hij uit wilde en de leerlingen volgden de instructies. Er werd gewerkt met iPads, een medium dat absoluut geen geheimen had voor de professionele begeleider. Achteraf werd gevraagd of de begeleider ook een evaluatie van de prestaties van de leerlingen wilde geven en dat zou hij ook doen. De samenwerking kan geslaagd genoemd worden. De voorbereiding is minimaal te noemen en beperkte zich tot een individueel gesprek met de pedagogisch coördinator van de school, die het project kaderde in een groter geheel, namelijk BeverZaken, het schoolproject rond actief wereldburgerschap. Ook de technische vereisten werden overlopen, maar ook hier was geen extra software en/of ingreep nodig."
Review geschreven op 13 augustus 2020