Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nederlands leren door kunst met een verhaal te maken. Wat jij kan leren van deze NT2-klas!

Nederlands leren door kunst met een verhaal te maken. Wat jij kan leren van deze NT2-klas!

Een kleine groep laaggeschoolde vrouwen - NT2-cursisten uit Molenbeek - werkte een jaar lang rond hun eigen levensverhalen. Die gaven ze vorm aan de hand van verhalen, voorwerpen en textielkunst. Hun werk mondde uit in een expo in GC De Vaartkapoen.

Het eerste zaadje voor dit project werd gelegd dankzij een expo in Museum M in Leuven. 'Ik kom van ver' was een initiatief van de stad Leuven. Het was de bedoeling om negatieve beeldvorming rond migratie aan te pakken door de verhalen van enkele vrouwen vast te leggen. Het project werd veel groter dan origineel gepland en mondde uit in een boek, een interactieve tentoonstelling, lezingen én workshops. Samen goed voor 43 verhalen van sterke, getalenteerde vrouwen die naar België verhuisden en hier hun weg zoeken.

Elke Minnoye van Centrum voor Basiseducatie Brusseleer was onder de indruk: ‘Ik was ervan overtuigd dat een dergelijk project ook zou werken op maat van de groep Brusselse vrouwen waar ik les aan geef’.

Over ons hee(n)m

Het project liep in verschillende fases. In een eerste fase mocht iedereen zijn eigen levenslijn vormgeven in een MOOD-doos, aan de hand van foto’s, voorwerpen, tekeningen … Tijdens deze ontmoetingen deelden de deelnemers belangrijke periodes uit hun levensparcours, unieke momenten, anekdotes en ervaringen. Elke: ‘Niet iedereen heeft massa’s tastbare herinneringen. Sommige vrouwen hebben het meeste moeten achterlaten, of verloren hun spullen. Zo maakte één vrouw een MOOD-doos over de woningbrand die haar leven een heel andere wending gaf.’ In een tweede fase werd (een deel van) dat verhaal in een digital story gegoten, met de hulp van de Brusselse Maks VZW.

Tastbaar textiel

Voor de laatste fase werd een textielkunstenaar bij het project betrokken. Lies Huygens studeerde Textiele Kunsten en Theaterkostuumontwerp. Zij werkt vooral met natuurlijke materialen en gebruikt ambachtelijke textiele technieken.

Lies: ‘Vorig jaar gaf ik één workshop vilten aan een groep vrouwen in de Vaartkapoen. Dat was zo’n succes dat de deelneemsters geïnspireerd waren om zelf met viltwol aan de slag te gaan, op hun eigen manier en heel bepaald door hun achtergrond. Die positieve reactie moedigde ons aan om ook bij dit project ambachtelijk handwerk te betrekken’.

Er werd grondig ingegaan op de geschiedenis van textiel, van de oudste geweven stoffen tot nu. Zo kwamen de verschillende landen van afkomst van de cursisten aan bod. Lies: ‘We bestudeerden verschillende grondstoffen, technieken en kleurstoffen en keken samen naar boeken, foto’s en kleding. Daarna hebben we onderling beslist wat we gingen maken. Door die keuzes in groep te maken was er meteen meer betrokkenheid bij het project’.

Naast het technische aspect is er natuurlijk ook de menselijke, sociale kant. Lies: ‘Het was essentieel om een sfeer van openheid, ongedwongenheid en warmte te creëren zodat iedereen zich comfortabel genoeg voelde om dat eigen verhaal te delen. We moesten voldoende de controle loslaten om echt van elkaar te kunnen leren, aandacht te geven aan elkaar, en onze expertise te delen. Door zo lang samen te werken ontdekten ze nieuwe talenten en ontstonden bovendien mooie vriendschappen.’

Expo

Al het harde werk resulteerde in een expo in De Vaartkapoen, met foto’s, textielkunst, haakwerk, de MOOD-dozen en verschillende iPads waarop de digital stories werden afgespeeld. Elke liep er tevreden rond: ‘We hebben redelijk fragmentarisch gewerkt, dus het is heel fijn om nu het globale eindresultaat te zien. Ik zag één van de deelnemende vrouwen zelf iemand rondleiden - zo fier dat ik was, het gaf me echt kippenvel. Dit zijn hun verhalen, hun stemmen. Het is fantastisch dat zij nu ook zien dat die verhalen waardevol zijn en interessant’.

Tips van Elke

  • Wees realistisch in je planning: de tijd gaat snel en een programma zit snel vol.
  • Houd niet te rigide vast aan je planning: je kan mensen niet zomaar opjutten of afremmen als je met hun persoonlijke verhalen aan de slag gaat.
  • Participatie is een constante opdracht. Het is niet voldoende om in het begin van het project een planning op tafel te leggen: je moet mensen elke week opnieuw motiveren om te blijven komen.
  • Toon jezelf, wees open en betrokken. Je kan niet aan mensen vragen om persoonlijke verhalen te delen als je zelf helemaal op de vlakte blijft.
  • Maak de groep niet te groot. Vanaf een bepaalde grootte wordt het moeilijk om een intieme sfeer te bewaren.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School Centrum voor Basiseducatie Brussel
Organisaties MAKS vzw - KureghemNet
M Leuven
Onderwijsniveau
  • Volwassenenonderwijs
Thema
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • gelijke kansenbeleid/armoede
  • inclusie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Elke Minnoye

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs