Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Dansen rond dementie

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw om dementie meer onder de aandacht en op de dansvloer te brengen. 

leerlingen staan in 2 rijen met vooruitgestoken arm
cirkel kinderen met 1 kind dat er bovenuit steekt
totaalbeeld leerlingen dansen voor ouderen
bejaarde vrouw praat met kind
kinderen dragen een kind op de handen

Het project ontstond uit twee behoeftes. Enerzijds was Passerelle geen onbekende voor De Gulleboom, nadat er jaren geleden door de doorlichting was geopperd dat er meer moest worden ingezet op het muzische domein beweging. Anderzijds was er dat tv-programma dat juf Els deed mijmeren over dementie: 'Hoe kon het dat het thema zo weinig ter sprake kwam, terwijl het ongetwijfeld toch door veel mensen, ook leerlingen op school, aan den lijve werd ondervonden?' 

CANON Cultuurcel · Interview Radio 2

fotograaf: Luc Depreitere

Een goed voorbereid proces

De Gulleboom werkte al eerder samen met woonzorgcentrum Het Gulle Heem: leerlingen uit het vierde jaar spelen er bingo met de bewoners, leerlingen uit het vijfde maken er kerstkaarten. Een dansproject voor de zesdejaars zou niet van nul vertrekken. Zij kunnen ook al beter dan jongere kinderen een moeilijk thema als dementie bevatten en hun meningen, gevoelens en ervaringen verwoorden. 

Het zou niet gemakkelijk worden, maar het project had de nodige voorbereidende stappen ingebouwd. In de lessen wereldoriëntatie verdiepten de leerlingen zich in het thema dementie: ze leerden over de hersenen en een dementiedeskundige kwam er in de lessen over vertellen. De leerlingen filosofeerden en speelden een inleefspel. Ze gingen ook tot drie keer toe op bezoek in het woonzorgcentrum, om er samen te zijn, te spelen en te schilderen. Zo leerden jong en oud elkaar beter kennen.

Ik voelde aan dat er weinig over dementie gepraat wordt, terwijl ik weet dat leerlingen uit het zesde leerjaar daar wel in hun eigen omgeving mee geconfronteerd worden.

juf Els Wydaeghe

Tips van  de leerkrachten

  • Denk goed na over de volgende stap. Hoe ga je de werkwijze voor dit project vertalen voor je collega’s in de toekomst?
  • Bereid je goed voor. Denk na over de verschillende stappen in je proces en hoe je de verschillende partners daarin betrekt. 
  • Denk goed na over de leeftijd van de leerlingen, zijn ze al in staat om buiten hun eigen leefwereld te denken? Laat je hierdoor echter ook niet afschrikken. Zoek naar raakpunten. 

Dans met weerhaakjes 

'Passerelle verstaat ook de kunst om een bewegingstaal uit de kinderen zelf te laten ontstaan', zegt juf Els Wydaeghe. De dans ontwikkelen begon met een brainstorm over dementie. Vervolgens zochten ze samen naar bewegingen die hoorden bij de woorden uit de brainstorm. Die associatie in taal en beeld leidde tot dans. En dan werd er geprobeerd enkele dansfrasen aan elkaar te plakken. 'Wat ik zo bijzonder vond, was dat er ook ruimte werd gelaten voor improvisatie. Wanneer de leerlingen eenmaal in het woonzorgcentrum hun dans kwamen tonen, werden ook nog nieuwe, niet eerder geoefende bewegingen toegevoegd. De leerlingen mochten vrij bewegen binnen de choreografie. Fantastisch!' lacht Els. 

Ik vind het heel mooi hoe Passerelle de dans uit de kinderen zelf laat komen.

juf Els Wydaeghe

Passerelle vzw nam dan ook de tijd om met de leerlingen te werken. Ze kwamen wel 10 keer langs om elke keer een tweetal uur met de kinderen aan de dans te werken. Toch werd er niet alleen gewerkt aan beweging. Sommige woorden uit de initiële brainstorm werden ingesproken op tape en werden vervolgens boven instrumentale muziek gemonteerd. De muziek was bovendien van betekenis voor de ouderen uit het woonzorgcentrum: tijdens hun kennismakingssessies merkte de school dat sommige muziek, zoals een lied op accordeon, de bewoners erg aansprak.

Wil jij ook met een kunstenaar aan de slag? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Lieven Van den Weghe
Label
  • dans en beweging
School VLS De Gulleboom
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • filosoferen
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2023-2024
Projectverantwoordelijke Els Wydaeghe

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs