Hollywood op het Kwadrant: deze leerlingen bedenken, filmen én monteren zelf een kortfilm
De leerlingen van het vijfde middelbaar Humane en Wetenschappen-Wiskunde van Instituut Bert Carlier – ‘Het Kwadrant’ kruipen tijdens de lessen ‘Project’ achter de camera. Samen met de organisatie JEF creëren ze kortfilms waarin ze een verhaal leren vertellen én hun eigen talenten ontdekken.
Beeld in al zijn vormen
Jessica Benner, die het vak Project geeft op Het Kwadrant, vindt het steeds interessant om niet enkel haar leerlingen, maar ook zichzelf uit te dagen met creatieve projecten. Zo werkte ze al samen met collega's van de Academie Beeld voor een Kunstkuur-traject waarin haar leerlingen aan de slag gingen rond beeld in zowat al zijn vormen: van animatie over illustratie tot beeldhouwen en grafiek. Een van de weinige disciplines die nog ontbrak in dit rijtje was kortfilm, en net daarop wou Jessica inzetten met dit dynamoPROJECT. Hiervoor had ze evenwel nood aan inhoudelijke en technische knowhow. En dat had JEF gelukkig in overvloed.
Een praktische basis
Aangepast aan de noden van de leerlingen – die de diagnose van ASS hebben – en de lesuren van de school, ontwikkelde JEF een lessenreeks over de theoretische kant van het filmmaken, het schrijven van scenario’s, het ontwikkelen van een shotlist… Jacky De Groen begeleidde het traject. ‘Het is interessant om compleet nieuwe dingen bij te leren over camerawerk’, vertelt een enthousiaste leerling. Door de goede begeleiding zien de leerkracht en de leerlingen het zitten om dit volgende jaren zelf op zich te nemen. ‘We hebben veel geleerd en hebben nu echt wel de skills om in de volgende jaren met onze eigen tablets een kortfilm te maken’, vertelt Jessica.
Tips van leerkracht Jessica
- Maak dat het project gedragen wordt door de klassen. Via een bevraging bij de leerlingen is het mogelijk om te weten te komen of de voedingsbodem voor een creatief project aanwezig is.
- Neem tijd voor de voorbereiding. Het bedenken en creëren van een goed scenario heeft genoeg ruimte en tijd nodig.
- Vertrouw op de kennis van je externe partner. Door een project te maken in samenwerking met een partner, kan je meer bereiken. Het kan wel zijn dat je de keuzes een beetje moet bijschaven, maar een middenweg is steeds mogelijk.
- Sta open voor iets nieuws. Door uit je comfortzone te stappen, kom je in aanraking met nieuwe technieken, ideeën en materialen.
'We hebben veel geleerd en hebben nu echt wel de skills om in de volgende jaren met onze eigen tablets een kortfilm te maken'
Eigen invulling
De twee deelnemende klassen mochten samen groepen vormen. Met de begeleiding van JEF konden ze aan de slag met het scenario. De ene groep koos voor een verhaal over een galabal, waarbij de hoofdrol is weggelegd voor een meisje dat ambieert om tot koningin van het bal te worden gedoopt, maar gegijzeld wordt. ‘Ze wilden veel actiebeelden, maar we hebben hen wat ingetoomd’, vertelt Jessica met een glimlach. De andere groep focust dan weer op een boosaardige wetenschapper, die dreigt om wereldwijd de pizza’s met ananas te bestrooien, tot wanneer een held – in de vorm van een zwarte kat – hier een stokje voor probeert te steken. De eerste groep focust op de beelden, de tweede vooral op het verhaal, dat ze trouwens in het Engels brengen.
De groepen bespraken samen wie er zou acteren, wie er liever achter de camera zou staan en wie graag zou meewerken aan de behind-the-scenes beelden. Tijdens het filmen van de scènes is het duidelijk dat echt iedereen een taak heeft. ‘Het is interessant om in groep de taken te verdelen en te weten te komen wie graag wat doet’, vertelt een van de leerlingen.
Wil jij ook een kortfilm maken met jouw klas? Dat kan!
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.