Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Digital Poetry | gedichten komen tot leven met een tablet en voice-over

Digital Poetry | gedichten komen tot leven met een tablet en voice-over

Poëzie is zo'n persoonlijke aangelegenheid dat het leerlingen de kansen geeft om zichzelf en anderen beter te leren kennen. Het is ook een originele manier om aan taalvaardigheden te werken en om te gaan met een complex thema. Daarom gingen de leerlingen van 4 Verkoop van het atheneum GO! for Business twee weken aan de slag met digital poetry.

‘Het atheneum GO! for Business heeft sinds enkele jaren een traditie om bij de start van de Poëzieweek een gedichtendag te organiseren’, vertelt Jim Lafère, directeur van de school. ‘Onze leerlingen kunnen zich vaak moeilijk talig uitdrukken. Daaraan willen we extra aandacht besteden. Het project geeft hen de kans om dit op een digitale manier te doen. Omdat bij het vak PAV het thema milieu op het programma stond, gingen we tegelijk op zoek naar een nieuwe manier om de milieuproblematiek creatief te benaderen.’

Actuele problemen uit het dagelijks leven

‘In de les PAV zijn we gestart met filmpjes te bekijken om het thema in te leiden’ vertelt Stefanie Peeters, leerkracht PAV. ‘Deze filmpjes brachten actuele problemen naar voren. Door erover te praten verdiepten we ons in problemen uit ons dagelijks leven.’

Op basis van de gesprekken heeft iedere leerling een eigen gedicht geschreven. Soms in rijm, soms met herhalingen of in de vorm van een vrije tekst. ‘De leerlingen waren heel vrij om te kiezen hoe hun tekst vorm zou krijgen’, vertelt Stefanie.

Van storyboard naar digital poetry

‘Jasper en Maxime van Maks vzw ondersteunden ons 16 lesuren om de gedichten om te vormen tot digital poetry. Maks vzw is een vereniging uit de buurt die meer dan 15 jaar ervaring heeft met digitale projecten, en dat merkten we aan hun aanpak.’

‘Via een energizer met Dixit-kaarten leerden we over beeldentaal en dat één beeld meerdere betekenissen kan hebben’, vertellen Mehdi en Lucas, twee leerlingen van de klas. ‘Je kan sommige beelden en symbolen heel letterlijk nemen, maar vaak hangt er een gevoel aan vast of hebben beelden en symbolen verschillende betekenissen voor verschillende mensen. We merkten in onze klas dat iedereen de getoonde beelden op een andere manier interpreteerde.’

‘Vervolgens deelden de leerlingen hun gedicht op in 6 delen’, vult Stefanie aan. ‘Elk deel gaven ze visueel vorm op een storyboard. Soms tekenden ze letterlijk wat ze geschreven hadden, maar soms lukte het ook om symbolisch vorm te geven aan hun verhaal. Ook over creative commons kregen de leerlingen uitleg.’

‘Daarna werkten we onze voorstudies uit met collagetechniek op groot formaat’, gaan Mehdi en Lucas verder. ’De foto’s die we hiervan maakten met de iPad, monteerden we achter elkaar met iMovie. Daarbij maakten we een voice-over van ons verhaal met een opprikbare microfoon zoals op tv.’

Een eenvoudige werkwijze met groot resultaat

Via digital poetry kregen de leerlingen de kans om op een andere manier hun idee te vertellen en zo een gedicht te creëren. Ze krijgen zo de ruimte om stil te staan bij beelden en er creatief mee om te gaan. En de resultaten mogen er zeker zijn!

‘Ook in andere klassen wordt er rond poëzie gewerkt’, vertelt Kaat Cockx, taalcoördinator van de school. De bedoeling is dat alle klassen ingeschakeld worden om tijdens de lessen Nederlands en PAV gedichten te schrijven die bij de start van de Poëzieweek zullen gepresenteerd worden. Zowel leerlingen van ASO, TSO, BSO schrijvengedichten in verschillende talen (Nederlands, Frans en Engels).

Tips van Stefanie

  • Werk rond het thema in je lessen vóór de start van je project. Zo kunnen ze het thema vanuit verschillende invalshoeken benaderen en is hun woordenschat groter.
  • Laat je leerlingen kennismaken met de verschillende vormen van poëzie, zo kunnen ze beter kiezen welke kant ze met hun eigen gedicht uit willen.
  • Laat je leerlingen een eigen invulling geven aan het thema. Nu hadden ze weinig voeling met het thema milieu, wat voor hindernissen zorgde. Laat hen iets kiezen dat aansluit bij hun leefwereld, zo kom je tot een persoonlijk verhaal met inhoud.
  • Betrek je partner van bij het begin van het project. In dit traject hebben ze ons ondersteund bij het technische aspect, maar ook bij het verhaalontwerp was hun ondersteuning waardevol geweest.
  • Kies voor een project waarbij je de aangeleerde werkvormen en technieken in de toekomst kan gebruiken in je eigen lespraktijk. Werk dus niet met dure opnameapparatuur, maar met eenvoudige programma’s waar je vlot toegang tot hebt.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School atheneum GO! for Business
Organisaties MAKS vzw - KureghemNet
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • film en fotografie
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Stefanie Peeters, leerkracht PAV

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Hollywood op het Kwadrant: deze leerlingen bedenken, filmen én monteren zelf een kortfilm

De leerlingen van het vijfde middelbaar Humane en Wetenschappen-Wiskunde van Instituut Bert Carlier – ‘Het Kwadrant’ kruipen tijdens de lessen ‘Project’ achter de camera. Samen met de organisatie JEF creëren ze kortfilms waarin ze een verhaal leren vertellen én hun eigen talenten ontdekken.

Lees meer
Leerkracht geeft instructies over geluidsmontage

Deze kunstacademie zet beeldend werk om in fascinerende soundscapes

Een workshop rond geluid in als onderdeel van een exploratie in de beeldende kunsten? Sterre van geluidslaboratorium Aifoon laat een groep van 12 volwassen leerlingen verdwalen én hun weg vinden in de wisselwerking tussen geluid en beeld. Na een reeks van 6 zaterdagen is het gehoor niet meer weg te...
Lees meer
Leerlingen monteren aan animatiefilm

Zo maak je een stop-motion-film met de hele school!

Aan de Buitengewone Basisschool De Zonneroos (type 2) in Aalst maken de leerlingen van de hele school gedurende enkele maanden samen een prachtige stop-motion animatiefilm van 10 minuten. Ze worden hierin professioneel ondersteund door vzw Rekker, Cultuurcentrum De Werf, filmhuis Netwerk en Utopia...
Lees meer
Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek...
Lees meer

Nieuws in de kijker

Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Auteurslezing door PEN auteur

Boek een lezing over een auteursresidentie

Auteurs die aan de slag gingen met een auteursresidentie staan klaar om hun ervaringen te delen via een lezing op je...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Nieuw: Beleidsevaluatie Kunstkuur

Kunstkuur ondersteunt lokale samenwerkingen tussen het deeltijds kunstonderwijs en scholen uit het basis-, secundair of...

Lees meer

Cultuurkuur in Brugge is geboren!

Net voor de start van het nieuwe schooljaar werd cultuurkuur.be/brugge geboren, een samenwerking tussen Cultuurkuur en...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs