Cultureel bewustzijn versterken bij je leerlingen.
Cultureel bewustzijn en culturele expressie hebben raakvlakken met verschillende domeinen. Cultuur kan ook aan bod komen buiten de lessen muzische vorming of esthetica, waar kunst en cultuur de kern vormen van de leerinhoud. Alle leerstof kan je echter cultuurrijk benaderen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden die je tonen hoe je de link kan maken met cultureel bewustzijn vanuit een discipline, sleutelcompetentie of thema.
Eerst nog even focussen op het uitgangspunt van cultureel bewustzijn en culturele expressie:
Via kunst en cultuur geven mensen hun werkelijkheid met behulp van voorwerpen, lichaam, taal en symbolen vorm en betekenis. De sleutelcompetentie beoogt het ontwikkelen van een bewustzijn hierrond. Dit doe je door kunst- en cultuuruitingen goed te observeren, ervaren, duiden en interpreteren. Leerlingen worden gestimuleerd om kunst- en cultuuruitingen te evalueren en te waarderen en zo vorm te geven aan hun eigen culturele identiteit. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen en die van anderen te beschouwen en erover te reflecteren, voelt men gemeenschappelijkheid en kan men de ander beter begrijpen. Tegelijkertijd is creatie een platform om verschillen uit te wisselen.
Door die kennis, gevoelens en gedachten te delen krijgt de kunst- en cultuuruiting niet alleen betekenis voor een individu maar ook voor een hele cultuurgemeenschap.
Cultureel bewustzijn vertoont dus veel samenhang met talen, historisch en ruimtelijk bewustzijn, sociaal-relationele competenties en burgerschap.