Boekenjuf Cindy | 'Het ware boek vinden voor elke leerling: leerkrachten spelen daar een belangrijke rol in"
Leerlingen die overstappen van andere scholen, zeggen haar soms: ‘Ik las vroeger niet graag, maar nu wel.’ Een mooi compliment voor Cindy De la Rivière en haar team. Hoe krijgen ze hun leerlingen zover, daar in ’t Zwaluwnest in Wachtebeke?
‘We werken projectgebonden en zijn een LIST-school. Vanuit die Lezen IS Top-visie hebben we een aantrekkelijke schoolbib geïnstalleerd. Die zit geïntegreerd in de gang. Kom je onze school binnen, dan is de bib het eerste wat je ziet. Zo word je meteen in ons leesverhaal gezogen. We hebben allerlei genres, net als een sectie voor startende lezers en een volledige weetjeshoek. Die is onmisbaar voor onze projectwerking.
Wie is Cindy De la Rivière?
School: GO! Openluchtschool 't Zwaluwnest in Wachtebeke
Functie: directeur
Favoriete kinderboek: Ieorg Idur, van Roald Dahl
Altijd iets nieuws
Elke twee maanden komen er boekenboxen van de bib bij, zodat er altijd iets nieuws te ontdekken is. We labelen en categoriseren onze boeken op dezelfde manier als de bib. Die herkenbaarheid en de transfer naar de openbare bib vinden we belangrijk. We plakken bijvoorbeeld ook het logo van de Anderslezen-app op het boek als de luisterversie beschikbaar is in de Luisterpuntbibliotheek. Zo weten leerlingen met een leesproblematiek dat ze tijdens het LIST-moment met auditieve ondersteuning van de iPad en de Anderslezen-app kunnen lezen.’
'Onze bibouders dragen de bibwerking.
‘Onze bibouders dragen de bibwerking. Dat onmisbare groepje grootouders en ouders plastificeert alle nieuwe boeken, zorgt voor de labels, helpt leerlingen met boeken kiezen volgens de vijfvingerregel of zet de ingeleverde boeken terug. Ze komen op donderdag en vrijdag. Dan hangt er een rooster uit in de leraarskamer, waarop de leerkrachten aanduiden wanneer hun klas langskomt. Leerlingen gaan dan per twee nieuwe boeken kiezen. Zo is het nooit te druk en kunnen we ze goed begeleiden.’
Lestips van juf Cindy
- Alternatieve boekenbeurs
‘Ons zesde leerjaar organiseert een keer per schooljaar een ‘boekenbeurs’. Die heeft niets met verkopen te maken. Ze stellen dan hun favoriete boek voor via scènes in LEGO, een quiz of een kijkdoos. Andere klassen komen kijken en maken zo kennis met heel wat leuke boeken. Het levert altijd een fijne interactie tussen leerlingen op.’
- Schoolfeestwandeling op basis van een zelfgeschreven boek
‘Voor Twan de zwaluw maakt een wereldreis koos elke klas een land. Daar maakte de klas dan een tekening of kunstwerk bij en ze schreven mee het verhaal van Twan. Ouders gingen op wandeling langs de kunstwerken, lazen het verhaal voor en kregen een knapzak met lekkers mee.’
- Uitdaging: zelf een boek schrijven
'Met een leerling die meer uitdaging nodig had, heb ik een boek geschreven. We inspireerden ons op de lay-out van Geronimo Stilton en hebben samen foto’s gemaakt. Dat boek is echt gedrukt en er zijn een 150-tal exemplaren van verkocht. De leerling in kwestie gaf een auteurslezing en een interview aan de lokale pers.’
Voorkeuren van leerlingen
‘Hoe ik kies welke boeken we aankopen? Leerlingen geven hun voorkeuren door, net als leerkrachten. De bib tipt ons ook en verder kopen we de winnaars van de Leesjury altijd aan. De boeken die in de taalmethode aan bod komen, kopen we ook. Als leerlingen zo geprikkeld worden, dan kunnen ze die boeken ook verder lezen. In de klas of thuis.’
‘Het team meekrijgen in het LIST-verhaal was gemakkelijk. Samen met de pedagogische begeleiders hebben we leerkrachten gecoacht. Zo raakte het in vier jaar tijd echt verankerd. Dat ons kleuterteam er al langer mee aan het experimenteren was, hielp natuurlijk ook. Onze kleuterjuffen kiezen nu één prentenboek dat ze herhaaldelijk voorlezen en waarrond ze verschillende activiteiten doen. Op het einde kunnen kleuters dan het volledige verhaal vertellen of naspelen aan de hand van de prenten. We ontwierpen ook een letterkennistest. Kleuters die geen tien letters kennen, krijgen een letterboost, een soort van preteaching. Voor wie alle letters kent, voorzien we in een uitdaging.’
FOTO
In de boekenkast van juf Cindy
- Het ei van oom Trotter, Marc De Bel, Pelckmans Uitgevers
- Voltreffer, Jeff Kinney, De Fontein
- Matilda, Roald Dahl, De Fontein
- Een vlieg op de muur, Dirk Bracke, Davidsfonds/Infodok
- Aa bee see, Sylvia Vanden Heede & Thé Tjong-Khing, Lannoo
‘We zijn best trots op ons leesbeleid. Dat sijpelt overal in door. Zijn we de buitenruimtes aan het uittekenen, dan denken we automatisch aan voldoende leesplekken. Dé succesfactor daarvoor? Durven zeggen wat je verwacht dat er in de klas gebeurt. Maar ook: ondersteunen. Je kan niet alles aan de leerkracht overlaten.’
'De transfer naar de bib vinden we belangrijk.'
'Met de huidige schermmaatschappij vol flitsende beelden biedt een boek tegengewicht. Je eigen fantasie aanspreken, dat gaat beter met een boek dan met een film. Daarom geef ik de leesmicrobe dus door. Ook het begrijpend lezen krikken we momenteel op door de DENK-principes in ons projectwerk te integreren. Iedereen van mijn team gaat ervoor en doet zijn best om het ‘ware’ boek voor elke leerling te vinden. Net zoals meester Rudy in het tweede jaar voor mij deed. Door me Ieorg Idur van Roald Dahl aan te reiken, maakte hij van mij een lezer.’
De Beste Boekenjuf/meester van het jaar
De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leescompetenties in de klas.
Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.
Nomineer jouw kandidaat
Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via Cultuurkuur.