Fotografe Evy Raes begeleidde de leerlingen om tot een goede portretfoto te komen. We kozen voor een foto van een grootouder, samen met een object dat aan hem of haar doet denken. Het was voor ons publiek minder eenvoudig dan gedacht om de familie er bij te betrekken, maar wie meedeed, was enthousiast over het idee. De volwassenen keken erg uit naar het resultaat. De foto's mochten zeker gezien worden! Evy zet ter plaatse een studio op (met witte achtergrond en studioflitsers) en er wordt gefotografeerd met een reflexcamera. Dat maakt indruk bij de leerlingen en zorgt meteen ook voor een professionelere look. Maak je dan de vergelijking met hun eerste test met de compactcamera, dan kan je gemakkelijk wijzen op de invloed van de achtergrond, de belichting, het perspectief, de houding, enz.
Review geschreven op 4 juni 2024
De wereld door een lens, het is eens iets anders. Onze leerlingen leerden via deze workshop anders naar de dingen rondom hun kijken en speelden met verschillende invalshoeken. Fotografe Evy Raes trok na een duidelijke en aanstekelijke introductie, tot de wereld van de fotografie, met onze leerlingen de straat op.
Vanuit de 6 thema's ,die in het seminarie werden opgenomen, werd getracht om hiervan stille getuigen te vinden in het straatbeeld. Het resultaat mag gezien worden. De leerlingen waren in staat om creatieve foto's met inhoud te maken, werden uitgedaagd om de beste invalshoek hiervoor te zoeken en leerden hun foto's ook bewerken. Geen evidente opdracht voor onze leerlingen, die buiten het nemen van een leuke 'selfie' weinig tot geen ervaring hadden met fotografie.
Deze foto's werden op het toonmoment opgehangen en konden op veel bijval rekenen van de bezoekers.
Waarom een samenwerking met Evy Raes aan te raden is: Evy is punctueel, meedenkend en steekt aardig wat voorbereiding in haar workshop. Evy heeft als fotografe heel wat ervaring en is een uitstekende coach.
Review geschreven op 20 juni 2022
Tijdens een online overleg bereidde ik een vorming als muzocoach voor met Evy Raes. Ze maakte filmpjes en lesfiches. Daarna gingen de leerkrachten zelf aan de slag met de ontdekking van de verschillende beeldtaal rond fotografie (schaduw, achtergrond, kleur, …) Ze kregen de kans om er zelf in te duiken en te experimenteren. Wat lukt er goed? Wat gaan mijn kleuters kunnen? Waar gaan ze nog op vast komen te zitten? Hierbij kwam het eigenaarschap van de leerkrachten heel erg naar boven.
Nadat iedereen een focusfilmpje en fototechniek had gekozen was er terug overleg. Evi en ik overlegde met iedere kleuterjuf individueel. Iedereen kreeg een lesfiche sjabloon en werkten hier hun activiteit op uit. Doorheen de sessies werd steeds op zoek gegaan naar een link met het thema en het domein taal. In die zin werden er doelen rond lezen, spreken en luisteren bereikt. We overliepen de opbouw van de les. De leerkrachten kregen extra tips van Evy en werkte op die manier heel maatgericht. Als muzocoach bewaakte ik de rode draad doorheen de school en klassen.
Tijdens de eerste dag gingen de kleuters aan de slag met een eerste deel van de opdracht: beschouwen van kunstwerken en experimenteren met het fotoapparaat. De tweede dag werd verder geëxperimenteerd en maakten de kinderen hun definitieve foto’s.
Evy ondersteunde de verschillende klassen. Na de ervaring van dag 1 werd bijgestuurd. Ondanks de aanpassingen bleek bij de jongste kleuters de opdracht toch te moeilijk.
Evy zou ik zeker aanraden als partner. Ze werkt heel maatgericht en weet heel goed de inhoud van een thema te koppelen aan het creatief verwerken. Bovendien stelt ze zich heel flexibel op. Ze leverde achteraf ook nog werk op de beelden aan te passen. Ze beoogde dat de leerkrachten achteraf zelf geen drempels meer zouden ervaren om zelf aan de zelf aan de slag te gaan met media. Ze bekeek samen met ons welke praktische -en ICT-hindernissen we nog konden weghalen. Dat ervaarden we als heel waardevol.
Review geschreven op 27 april 2022