Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De mooiste vis van de zee | Van prentenboek naar stop-motion en bewegingsexpressie bij kleuters

De mooiste vis van de zee | Van prentenboek naar stop-motion en bewegingsexpressie bij kleuters

De kleuterjuffen van Basisschool Klein Seminarie Hoogstraten hadden een plan! Ze wilden de muzische domeinen in hun verscheidenheid aan bod laten komen! Werken met nieuwe materialen en technieken waarmee ze nog niet zo veel ervaring hadden vonden ze een goed idee. De nadruk kwam te liggen op samenwerken: ieder draagt zijn steentje bij en helpt waar nodig. 

‘We vertrokken vanuit het prentenboek De mooiste vis van de zee. De prentenboeken zijn inhoudelijk waarde(n)vol maar ogen ook heel bijzonder. Het boek inspireerde ons en onze kleuters om muzisch in de verschillende domeinen aan de slag te gaan. Kleur, beeld en materiaal leidden ons tot experimenteren met dans en lichaamsexpressie. Heel procesmatig groeiden we naar een voorstelling voor ons kleuterfeest. Daar lieten we feeërieke kleuren samensmelten, bewogen we als visjes en andere waterdieren op passende muziek en zongen en dansten we als 'mooiste' visjes.’

Ondergedompeld in een mediabad

‘Dit schooljaar stond het domein 'media' in de picture op onze basisschool. Met dit project wilden we onze kleuters onderdompelen in een mediabad. We vertrokken vanuit twee vragen: 'Hoe maken we sprekende beelden met een fototoestel?' en 'Hoe kunnen we ons kunstzinnig laten inspireren door een heel mooi ogend prentenboek?'.’ 

‘We lieten ons hierbij motiveren en inspireren door fotografe Evy Raes. We leerden van haar hoe we met beelden muzisch met fotografie aan de slag konden gaan. Ze toonde dit door effectief samen met onze kleuters en kleuterjuffen in de klas aan de slag te gaan! Al doende leren dus. Met Evy’s deskundige hulp verkenden we samen houdingen, achtergronden en knappe verkleedmaterialen. Verschillende fotografie-opdrachten zoals lightpainting, portret, inkleuren via projectie en stop-motion werden geschreven op kleutermaat.’

Vele kleuters met elk hun talent

‘We wilden de muzische domeinen aan bod laten komen en daardoor de verschillende muzische talenten bij onze kleuters tot uiting laten komen en aanspreken. Binnen het domein beeld brachten we een bezoek aan de tentoonstelling van de kunstacademie (IKO Hoogstraten) rond het werken met speciale verftechnieken. De kleuters beschouwden de kunstwerken en keken met grote ogen. De rondleiding werd gegeven door een iko-leerkracht die ook ouder is van een kleuter op onze school. Nadien beschouwden we de mooie tekeningen van het prentenboek De mooiste vis van de zee en gingen we zelf aan de slag op onze kleuterschool met deze vernieuwende technieken. Ook de secundaire school Klein Seminarie Hoogstraten ondersteunde ons hierbij. Studentengroepjes uit de richting humane wetenschappen keken telkens met een andere muzische blik naar het prentenboek en werkten een beeldende activiteit uit met de kleuters.’

'Vooral de stop-motiontechniek was erg in trek. De kleuters bleven telkens opnieuw vragen om weer een filmpje te maken. Het was een zeer leerrijke ervaring!'

‘De domeinen muziek, bewegingsexpressie en media vulden elkaar aan. Bij muziek dansten en bewogen we op 'watermuziek', experimenteerden we met instrumentale uitvoeringen en bewogen we expressief. We werden hierbij ondersteund door De Academie voor Muziek en Woord De Noorderkempen en het kinderkoor van Hoogstraten. Zo werkten we naar de opvoering op ons kleuterfeest. 

Bij bewegingsexpressie experimenteerden we met houdingen en poses. We gebruikten zelfgemaakte verkleedkleren en attributen. Dit deel koppelden we aan het fotografische deel met Evy, het domein media.’ 

‘Bij muzisch taalgebruik maakten we grappige poëzie en jabbertalk. Dit gebruikten we als tussenstukjes op het kleuterfeest. We hebben hierbij veel aandacht besteed aan het inoefenen en het naar voren brengen op een originele manier. Opnieuw konden we op de steun van de academie rekenen.‘

‘Ten slotte hebben we bij het domein drama de Rode Draad box van het prentenboek laten groeien tot een aaneensluitend verhaal. Na het project hebben de collega’s aan elkaar de aangeleerde technieken van fotografie getoond. Ze zijn hier met de kleuters nog mee aan de slag gegaan. Vooral de stop-motiontechniek was erg in trek. De kleuters bleven telkens opnieuw vragen om weer een filmpje te maken. Het was een zeer leerrijke ervaring!’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Klein Seminarie
Organisaties Kijk! vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2014-2015
Projectverantwoordelijke Marjan Putman en Leen Hermans

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs