Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zo zet je in op leesmotivatie én drama: Prentenboek ‘Diepzeedokter Diederik’ wordt een musical

Zo zet je in op leesmotivatie én drama: Prentenboek ‘Diepzeedokter Diederik’ wordt een musical

Voor de schoolmusical Diepzeedokter Diederik bewerkte Vrije Basisschool Sint-Pieterscollege (Jette) het gelijknamige prentenboek van Leo Timmers. Daarin kwamen de dynamoPROJECTEN van haar twee vestigingen samen: één draaide rond muziek, één rond theater. ‘We hebben heel veel van de musical geleerd’, zegt Rayane (10). ‘Het belangrijkste? Dat alles uiteindelijk goedkomt!’

Het idee om Leo Timmers’ prentenboek Diepzeedokter Diederik tot musical te bewerken, kwam van Katrien De Muynck van theater- en muziekcompagnie Rizotto. Haar kinderen lopen school in het Sint-Pieterscollege én ze maakt deel uit van het ouderorkest Schudden met de poep. ‘Ik bladerde door het boek en kreeg opeens veel zin om rond dat mooie verhaal muziek te schrijven. Spontaan popte de melodie van het themalied op.’

De school besloot daarop een heuse musical te maken met de leerlingen van de tweede en de derde graad. ‘Meester Wesley heeft het scenario geschreven’, vertelt directeur Veronique Vanhercke.

Elk zijn talent

De musical had acteurs en zangers nodig, maar ook dansers, decorbouwers en kostuumontwerpers. Om elke leerling een rol naar zijn of haar gading te kunnen geven, organiseerde de school talentendagen met workshops, zodat iedereen van alle disciplines kon proeven. ‘Op het eind daarvan mochten we een top-3 opgeven’, vertelt Rayane. ‘Al van kleins af droom ik ervan om zanger, danser of acteur te worden, dus ik was direct enthousiast. Uiteindelijk mocht ik Harry de Haai spelen.’

‘Ook de leerkrachten konden volgens hun talenten beslissen om een werkgroep te trekken. Wie zich creatief minder sterk voelde, assisteerde een collega.’

Veronique Vanhercke - directeur

Katrien leidde de repetities met het koor. Het theaterluik en de algemene regie nam regisseur Barbara Honnay voor haar rekening. ‘De samenwerking met Katrien en Barbara was een geschenk’, zegt onderwijzeres Sara Van Roy. ‘Je merkte zo dat ze gewend zijn om met kinderen te werken, alles gebeurde op hun maat.’

Iedereen betrokken

Op het eind van de rit waren alle leerlingen, alle leerkrachten en heel wat ouders bij Diepzeedokter Diederik betrokken. ‘Zo hebben de kleuterleidsters de inkomhal van het cultuurcentrum versierd. Een van onze juffen kan goed naaien: ze heeft op enkele winteravonden samen met een aantal (groot)ouders kostuums genaaid. In de les maakten we het decor en in álle klassen van de school stond het prentenboek centraal.’

‘Niet enkel artistiek, ook organisatorisch was het een hele denkoefening’, vindt Sara. ‘Maar het geeft veel voldoening om de leerlingen nu zo te zien blinken op dat podium. Mijn collega’s en ik hebben er ook veel uit geleerd. Ik was onder meer bij de workshops zang betrokken en in het begin vroegen we ons af of de leerlingen die complexe muziek wel onder de knie zouden krijgen. Dankzij Katrien is het notenbalk per notenbalk in de plooi gevallen. Hetzelfde met de acteurs. Je merkte dat de leerkrachten tegen het eind van de repetities Barbara’s technieken zelf begonnen toe te passen.’

Nerveus, maar blij

Geen wonder dat iedereen na de eerste opvoering overloopt van enthousiasme en opluchting. De kop is eraf en het publiek reageerde enthousiast, zowel op de acteurs, de muziek en zang als op de indrukwekkende kostuums en decorstukken.

Rayane: ‘Ik denk dat veel kinderen vanmorgen supervroeg zijn opgestaan, ikzelf ook. Ik had stress, maar ik wou er ook zo graag invliegen!’ Hij wil graag nog eens een musical maken, want het was soms moeilijk, en ze hebben twijfels gehad, maar uiteindelijk was het toch vooral heel leuk. ‘We hebben hard en lang gewerkt, maar we hebben ook véél geleerd.’ Hij geeft een voorbeeld. ‘Sommigen van ons praten als een TGV. Dus we hebben geleerd om ons te concentreren, trager en luider te spreken, en duidelijk te articuleren.’ Maar het allerbelangrijkste, vindt hij, is dat ze nu weten dat zo’n groot project helemaal goed komt, als je maar genoeg repeteert en volhoudt.

Tips van directeur Veronique

  • Neem genoeg tijd voor de bereiding en neem die voorbereiding serieus. Ons project zat organisatorisch enorm goed in elkaar.
  • Zorg dat niet alles ‘buiten de uren’ moet. Maak bijvoorbeeld tijd op (geplande) personeelsvergaderingen.
  • Maak gebruik van externe expertise. Wij wilden al langer zo’n groot project opzetten, maar gebrek aan eigen expertise hield ons tegen. Zonder Katrien en het orkest was het ons nooit gelukt. Barbara hadden we niet enkel nodig om de toneelrepetities te leiden, maar ook om het overzicht over het geheel te bewaren. Voor de kostuums hebben we extra hulp gekregen van de leerlingen van het GO! technisch atheneum Jette.
  • Vertrek vanuit je eigen kracht. Onze school is het gewend om met prentenboeken te werken. Het is dankbaar materiaal om leesbevordering en taalverrijking aan te pakken. Ook onze openluchtklassen hebben altijd een centraal boek. Het was voor ons dus logisch om de musical te baseren op een prentenboek.
  • Vertrek vanuit je eigen netwerk. Diepzeedokter Diederik is een prentenboek van Leo Timmers, wiens kinderen bij ons op school hebben gezeten. De componist is een moeder bij ons op school en alle orkestleden zijn ouders. Het verhoogt de betrokkenheid.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De werkgroep decor wilde koralen knutselen, dus zocht inspiratie op Pinterest.
  • De kleuters werden aangemoedigd om met hun ouders naar de musical te komen kijken.

verbeelden

  • Hoe versier je de toegangsdeur van een musical die zich afspeelt in de oceaan? De kleuterleidsters knutselden een opengesperde haaienmond rond de deurstijl.

conceptualiseren

  • Het personage Walvis is verdrietig: waarom is hij verdrietig? Beeld je nu in dat je zélf heel verdrietig bent. Hoe zwem jij rond als een verdrietige walvis?

analyseren

  • De speciaal voor de voorstelling gecomponeerde muziek was niet eenvoudig, en helemaal anders dan een doorsnee kinderliedje. Wat vind je van deze muziek? Hoe klinkt hij in jouw oren? Wat maakt hem anders dan wat je gewend bent? Hoe kunnen we dit mooi zingen?

Dragers

lichaam

  • Plotseling hoge tonen zingen is niet eenvoudig voor kinderen die geen noten kunnen lezen. Doordat de koorleidster bij de hoge noten in het themalied de hand de hoogte in zwaaide, visualiseerden de kinderen de hoge tonen, wat hielp om ze correct te zingen.
  • Elke beweging die de dansers deden, vertrok vanuit bewegingsmateriaal dat de kinderen zelf aanbrachten. De begeleiders zetten muziek op, lieten hen aan de hand van een eenvoudige opdracht zoeken naar materiaal, de kinderen probeerden uit. Van het beste materiaal dat ze zo vonden, smeedden ze de dansen.

voorwerpen

  • De groep van de decorbouwers heeft continu voorwerpen ontworpen en gecreëerd: een reuzentandenborstel voor de haai met tandpijn of de onderzeeër van Diepzeedokter Diederik.

taal

  • De leerlingen leerden nieuwe termen, zoals ‘articuleren’.
  • De acteurs leerden zich de woorden van hun personage eigen te maken.

Grafische tekens

  • De koorleden leerden tijdens het traject geen noten lezen, maar ze leerden wel wat muzieknoten zijn, wat ze doen en hoe ze eruitzien.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School VBS Sint-Pieterscollege
VBS Sint-Pieterscollege
GO! technisch atheneum Jette
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • ouderparticipatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Sara Le Roy

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs