Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. OKAN: Waarom theater inzetten om Nederlands te leren een goed idee is

OKAN: Waarom theater inzetten om Nederlands te leren een goed idee is

Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat mis je? Waar droom je van? Stefan Perceval van HETGEVOLG stelde de 29 leerlingen van de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) van PISO Tienen een hoop vragen. Met hun antwoorden en lichaamstaal boetseerde hij een pakkende theatervoorstelling waarin de leerlingen schitterden!

‘Het is het vijfde schooljaar dat we theater maken’, zegt Silke Dumont, leerkracht Nederlands van het PISO. ‘Elk jaar doen we dat met een nieuwe groep leerlingen omdat we sterk geloven in theater om Nederlands te leren en te integreren. Het project heeft telkens een positief effect op de leerlingen individueel, maar ook op de groep, op de leerkrachten, op het team.’ Ze spreken daarvoor ook altijd een andere regisseur aan. Na een tip van CANON Cultuurcel kwamen ze voor deze editie bij Stefan Perceval uit.

Hordes en knoppen

Silke: ‘Deze leerlingen zijn tussen 12 en 18 jaar oud en zijn nog niet lang in België. Ze hebben veel hordes genomen voor ze hier op het podium kunnen staan. Dat zijn veel knoppen in het hoofd die moeten omgedraaid worden. Het leeftijdsverschil en de diversiteit maken dat soms moeilijk.’

Het komt allemaal van hen

Perceval en zijn theatergezelschap HETGEVOLG hebben een groot hart voor mensen die buiten de plooien van onze maatschappij vallen. Hoe heeft hij dit aangepakt? ‘Ik stelde veel vragen aan de jongeren en prikkelde hun fantasie. Met hun antwoorden en beelden boetseerden we deze voorstelling. Ik ben maar de coach, die er uiteindelijk licht en geluid bij brengt en hen motiveert om in hun eigen verhaal te geloven,’ vertelt Stefan Perceval over zijn aanpak.

‘Ook in hen schuilt er een stuk Beyoncé of Harry Potter’

Silke Dumont - leerkracht Nederlands

De voorstelling gaat over ontheemd zijn, op de vlucht zijn en dromen. Over een wereld zonder oorlog, zonder racisme, zonder kinderen die sterven en ook wel zonder school. Ze missen het dansen met hun oma, de geluiden van hun land, de warmte van hun hond. Maar ze vinden ook een nieuwe adem, leren ‘wablieft’ en ‘schattebolleke’ zeggen en voelen dat er ook in hen een stukje Beyoncé of Harry Potter schuilt.

Geen uitgeschreven tekst, geen floeren gordijnen

5 maanden lang, van januari tot begin juni kwam Stefan elke week een uurtje naar school. ‘En 1 keer zijn we ook een dag naar HETGEVOLG geweest’, vertelt Silke. ‘Van Stefan leerden we vooral dat een theatervoorstelling geen uitgeschreven tekst, floeren gordijnen en overdreven kostuums moet hebben. Het moet ook niet altijd 'perfect' of 'juist' of ‘net hetzelfde’ zijn. Als leraar ben je al snel geneigd om de teksten met hen in te studeren. Dat was in het begin heel vreemd om los te laten.’

Trots op zichzelf en op de groep

‘Sommige leerlingen beseften pas na een bezoek aan Cultuurcentrum De Kruisboog dat ze effectief op een echt podium zouden staan. Toen de gids hen dat vertelde, kregen ze de kriebels in hun buik! Die reacties zijn onbetaalbaar’, lacht Silke. 'We voerden ons stuk 2 keer op in Tienen en 6 keer in DeSingel in Antwerpen tijdens de Cultuurdagen van CANON Cultuurcel.'

'Met het project hebben we onze doelen ruimschoots bereikt: We creëerden spreekkansen voor onze leerlingen en ze leerden op een ongedwongen manier woordenschat gebruiken in levensechte situaties. Tegelijk zetten we in op spreekdurf en het project leerde hen hoe ze zichzelf kunnen uitdrukken in het Nederlands en voor hun mening kunnen uitkomen. Na afloop is de groep helemaal anders: er is een gemoedelijke sfeer, ze zijn zelfzekerder en iedereen is trots op de groep en op zichzelf.’ Dat beamen de acteurs volmondig: ‘Nu zijn we echt als broers en zussen.’

Tips van Silke

  • Een sterk team en een goede communicatie zijn belangrijk. Iedereen moet echt wel achter het project staan, want het levert je soms extra werkuren op, zeker wanneer de voorstelling nadert.
  • Aanvaard dat iedereen in je team andere talenten heeft. Of dat er iemand eens wat minder creatief is, of een mindere dag heeft.
  • Vertrouw op je externe partner en pieker niet te snel of het al dan niet 'allemaal in orde zal komen'. Ga mee in het verhaal van je partner en sta open voor iets nieuws!
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Provinciaal Instituut voor Secundair onderwijs
Organisaties HET GEVOLG
Cultuurcentrum De Kruisboog
deSingel internationale kunstcampus
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • interculturaliteit
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Silke Dumont, leerkracht Nederlands

In de kijker

Toon alle tips →
Kinderen gekleed in ouderwetse kleren kijken door venster van oldtimer

Erfgoed in je klas. Wij tonen je hoe!

Literair erfgoed laten leven in je klas? Win een auteurslezing

Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 28 april

erfgoed
Erfgoedpakket My Past Future cover

My Past Future - erfgoed aanbrengen in secundair onderwijs

Logo Cultuurkuur met coronavirus

Wat betekenen de coronamaatregelen voor je klasuitstap, externen op school voor een activiteit, dynamoPROJECT of Kunstkuur? | update 12/04: Heropstart na de paasvakantie

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs