Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Poëziesterren prikkelen en verdiepen

Poëziesterren prikkelen en verdiepen

De Poëziesterren, een tweejaarlijkse actie in kleuterscholen, lagere scholen en sinds 2021 ook het secundair onderwijs, schotelt kinderen en jongeren recente Nederlandstalige poëzie voor. Bij dit tweejaarlijks event kennen leerlingen uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs Poëziesterren toe aan hun favoriete gedicht. Hiermee worden jongeren warm gemaakt om kwalitatieve hedendaagse poëzie te lezen en te ervaren. In onderstaand artikel lichten Heleen Rijckaert van de Taalunie en Ulrike Burki toe hoe de Poëziesterren het rijke leesonderwijs mee vorm geven. 

Lezende kinderen
Secundair Kunstinstituut Ottogracht Gent. © Bert Potvliege

Rijke gedichten die fonkelen
 
Als we kinderen en jongeren aan het lezen willen krijgen, kunnen we hen maar beter rijke teksten aanbieden. Dat wil zeggen: authentieke teksten, die goed geschreven zijn, aansluiten bij de leefwereld van jonge lezers en prikkelende vragen oproepen. Rijke teksten doen lezers dieper nadenken over taal en over de wereld: ze boren zich als een haakje in je aandacht en laten je daarna niet meer zo makkelijk los.   
 
De laatste jaren is er in het onderwijs steeds meer aandacht gekomen voor het belang van rijke teksten. Wetenschappelijk onderzoek heeft immers aangetoond dat het voor de ontwikkeling van leesvaardigheid én leesplezier van groot belang is om in de klas met authentieke, kwaliteitsvolle en uitdagende teksten aan de slag te gaan. Dat geldt niet alleen voor sterke lezers, maar juist ook voor leerlingen voor wie lezen soms een uitdaging is. In de adviesnota Een leesoffensief voor Vlaanderen (2021) wordt er dan ook met nadruk voor gepleit om in het (lees)onderwijs volop met rijke teksten te werken.  
 
Om leraren te inspireren om in hun lessen rijke teksten te gebruiken, lanceerde de Taalunie in 2022 een website die zich volledig richt op rijke teksten: www.rijketeksten.org. De website verzamelt voorbeelden van rijke teksten en reikt tegelijkertijd een aantal strategieën aan om rijk leesonderwijs vorm te geven. Stel prikkelende vragen, bied teksten aan in thematische sets en stimuleer interactie: het is een greep uit de strategieën die je als leerkracht kunt toepassen om het leesonderwijs te verrijken. 

Rijke gedichten  
 
Om dit rijke leesonderwijs vorm te geven, is poëzie uitstekend geschikt. Gedichten nodigen uit tot diep lezen. Ze verkennen alle kantjes en gaatjes van de taal en komen soms verrassend uit de hoek. Omdat gedichten bovendien meestal erg kort zijn, kunnen leraren en hun leerlingen ruim de tijd nemen om ze verschillende keren te lezen en daarbij elk woord goed tot zich te laten doordringen. Geen enkel woord in een gedicht staat er toevallig. En net dat maakt poëzie zo geschikt voor een diepe, rijke leeservaring. 
 
De Poëziesterren, het poëtisch-didactische traject dat CANON Cultuurcel en Poëziecentrum samen hebben ontwikkeld, biedt interessante aanknopingspunten voor leraren die in de klas aan de slag willen gaan met poëzie. Poëzie is het genre bij uitstek waarin taal zich in haar speelsheid toont in plaats van louter functioneel. Poëzie is het leven voelen zinderen met al je zintuigen. Poëzie is hartslag, ritme, muziek. In gedichten vind je woorden die licht geven.
 
De Poëziesterren is een tweejaarlijks initiatief dat kinderen en jongeren warm wil maken voor de hedendaagse, Nederlandstalige poëzie. De werking rond de Poëziesterren richtte zich eerst uitsluitend op het basisonderwijs, maar werd in 2021 uitgebreid naar de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs.  
 
Het project combineert een poëzieprijs met een uitgebreid didactisch traject. Uit alle gedichten die in 2021 en 2022 in Nederland en Vlaanderen verschenen zijn, maakte een vierkoppige jury een selectie van 48 gedichten. De geselecteerde gedichten werden daarna bekeken door een didactische werkgroep die een shortlist opstelde van vijf gedichten per graad. De deelnemende klassen bogen zich tijdens de Poëzieweek over de vijf gedichten en verkozen hun favoriet. In totaal stemden meer dan 35.000 leerlingen uit Vlaanderen en Brussel mee.  
 

Cover bloemlezing Dingen die licht geven

De gedichten die de meeste stemmen behaalden, werden bekroond met een Poëziester, een animatiefilmpje en een geïllustreerde poster. Er werden daarnaast ook lesbrieven en didactische tips opgesteld, zodat leerkrachten met de winnende gedachten aan de slag kunnen in de klas. En in september 2023 verscheen een bloemlezing met de beste gedichten uit deze editie. Die bloemlezing is een schatkist aan rijke teksten om mee aan de slag te gaan in het literatuuronderwijs. Bezoek de pagina met al het didactisch materiaal.

Dingen die licht geven  
 
De bundel ‘Dingen die licht geven’ verzamelt 35 gedichten die in 2023 meedongen naar de Poëziesterren voor de eerste en tweede graad secundair onderwijs. De titel van de bundel verwijst naar Eveline Agapes gedicht ‘Alsof’ dat de poëziester voor de tweede graad in de wacht sleepte:  
 

Alsof iemand plots 

Op een lichtschakelaar heeft geduwd 

Zo ineens is het donker 

 

Je weet dat het komt 

En toch verbaast het je 

Mijn hoofd en de wintermaanden zijn daarin hetzelfde 

 

Ik denk dat het geheim is 

Blijven zoeken naar dingen  

Die licht geven.

  
 
Het gedicht van Agape leent zich er uitstekend toe om mee aan de slag te gaan in de klas. Het is rijk in beeld- en metafoorgebruik en werkt toe naar een prikkelende en herkenbare pointe. Immers: wat zijn dan die dingen die licht geven als het donker wordt in je hoofd? Misschien – zo lijkt deze bundel te suggereren – ligt die schitterende troost wel in de poëzie.  
 
Dingen die licht geven bevat overigens wel meer gedichten die over authentieke en voor jonge mensen erg herkenbare thema’s gaan, zoals troost, opgroeien en mentale gezondheid. Zo is er bijvoorbeeld het fragiele gedicht ‘Kinderkleuren’ van Sara Eelen. Of Siel Verhannemans ‘Want dan gebeuren geen erge dingen’. Troostrijk is ook de aanhef van Erik van Os’ gedicht ‘Voicemail’: ‘Ik ben op dit moment niet in de gelegenheid / gelukkig te zijn. Probeer het later nog eens. / Of spreek een schouderklopje in’. 
 
Opvallend is dat veel gedichten in de bundel de poëzie opzoeken in het alledaagse. Grote gevoelens worden aangeboord via kleine, herkenbare beelden. Het gedicht ‘FYI’ van Bianco Boer opent bijvoorbeeld even treffend als tragisch met de zin ‘er zijn katten die meer volgers hebben dan ik’.  En ook het gedicht ‘twee rozijntjes’ dat door de eerste graad met een poëziester werd bekroond, is een prachtig voorbeeld van dit soort alledaagse poëzie:  

Jullie hoeven niks te zeggen  

aan een blik heb je genoeg.   

Je geeft het juiste antwoord 

nog voor de ander jou iets vroeg.  

Ooit samen als twee druiven 

lekker strak in jullie vel, 

nu twee rozijntjes in een doosje  

met hier en daar een lel.  

Alles van elkaar gezien,  

al menig storm doorstaan,  

twee gewelde rozijntjes,  

de liefste die er bestaan. 

Twee kamers waarin taal praat met zichzelf 
 
Deze bloemlezing verzamelt een kleine schatkist aan jeugdpoëzie, vol originele metaforen en rake beelden. Sterk is vooral dat de doelgroep door deze bundel op geen enkele manier wordt betutteld of onderschat. Het genre “jeugdpoëzie” wordt in deze bundel expliciet opgevat als alle gedichten die jongeren kunnen aanspreken – en dus niet als een aanduiding voor hun moeilijkheidsgraad. 
 
De gedichten zoeken hun jonge publiek op in herkenbare en authentieke observaties, eerder dan in vereenvoudigde taal. Ze zijn dus ‘rijk’, zowel in woord- als beeldgebruik. En juist dat maakt deze bundel zo dankbaar om mee aan de slag te gaan in de klas: deze gedichten prikkelen en inspireren, maar laten zich bijna nooit vatten in een samenvatting of parafrase. En precies daarom geef ik het laatste woord van dit artikel het liefst aan de poëzie zelf. Meer bepaald aan Ingmar Heytzes heerlijk talige gedicht ‘Ik heb het tegen jou’:  
 

Ik leef in een wereld vol zaken

Die confetti maken van mijn aandacht:

Kliko’s, kinderen, kleurstalen.

Alles los ik op, de godganse dag

Los ik op zoals regen zich vermengt

Met alle dingen waar ze op en in valt,

Zo vermoeiend dat ze valt

En vallen blijft.

 

 

Poëzie werkt anders. Het gaat erom,

denk ik steeds vaker, dat iets buiten ons

het woord krijgt, wat wij – ik heb het tegen jou –

twee kamers zijn waar taal praat met zichzelf.

Elk woord dat ik er verder over schrijf

is al te veel, te lullig. Iemand die maakte

dat hij wegkwam, dat is poëzie.

 

 

Het hoofd op tafel begon te zingen

Zo had ik dit gedicht willen beginnen.

 

 

Dit artikel verscheen in de laatste Poëziekrant van 2023 (decembernummer). Lees het artikel geschreven door Heleen Rijckaert van de taalunie. 

Poëziesterren voor het basis- en secundair onderwijs

Heb je interesse ook deel te nemen aan de Poëziesterren voor het secundair onderwijs, een initiatief van CANON Cultuurcel en Poëziecentrum? Neem dan zeker een kijkje op de de afzonderlijke pagina en laat je gegevens achter zodat wij je bij een volgende editie (2025) op de hoogte brengen wanneer de inschrijvingen starten. 

Doe samen met je leerlingen mee aan de 6de editie van de Poëziesterren voor het basisonderwijs! Inschrijven kan tot en met 31 januari 2024. Schrijf in!

Ontdek op de overzichtspagina het didactisch materiaal bij Gouden Poëziemedaille en Poëziesterren voor basisonderwijs.

De Poëziesterren voor secundair onderwijs zijn een initiatief van CANON Cultuurcel en Poëziecentrum.

https://www.cultuurkuur.be/jongerenpoezie
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Heleen Rijckaert
Label
  • poëzie
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
Schooljaar 2023-2024

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs