Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. STEAM in Lede

STEAM in Lede

Jongeren zijn echte digital-natives. Internet, smartphones en mp3-spelers zijn dagelijkse kost. Toch ontbreekt het hen soms aan de juiste kennis over al deze snufjes. De muziekacademie van Lede nam de kersverse STEM-academie STEAMIN’ Lede onder de arm. Samen dompelden ze de leerlingen van de middelbare graad muziek en woord tijdens vijf workshops onder in een bad vol technologie. Met digitale partituren, zelfgemaakte instrumenten en stop-motionfilmpjes als resultaat.

‘Er wordt veel verwacht van leerlingen op technologisch gebied, maar in de reguliere lessen  is vaak geen tijd voor een goede begeleiding’, vertelt Bart Jonkers, directeur van de muziekacademie. ‘De oprichting van een STEM-academie in onze gemeente bood een uitgelezen kans om de leerlingen op maat te leren werken met enkele programma’s en daarmee echt aan de slag te gaan.’ De cultuurbeleidscoördinator van Lede bracht de beiden academies rond de tafel. ‘De ‘A’ in STEAMIN’ Lede toont dat ook ‘Art’ vertegenwoordigd is in onze STEM-academie’, legt oprichtster Katrien De Schrijver uit.

Divers publiek

In overleg werden vijf workshops gespreid over acht sessies uitgewerkt. De muziekacademie verdeelde een flyer onder de leerlingen van 10 tot 15 jaar, maar eigenlijk was de hele academie welkom. ‘In totaal namen 42 jongeren deel aan een of meerdere workshops,’ vertelt Bart. ‘Een leerling was zelfs elke week van de partij. Vooral de leerlingen uit de richtingen Algemene Muziekcultuur, Drama en Repertoire toonden belangstelling. Ook opvallend veel meisjes waren geïnteresseerd. ‘Techniek wordt vaak geassocieerd met jongens’, zegt Katrien, ‘maar de enthousiaste meisjes bewezen het tegendeel.’

Professionele lesgevers van STEAMIN’ Lede hielpen de jongeren op weg. Noten schrijven met de computer, filmpjes maken, instrumenten bouwen en websites en apps ontwerpen, de leerlingen van de muziekacademie leerden de kneepjes van het vak. Ondanks het grote leeftijdsverschil tussen de deelnemers, slaagde iedereen er in om op eigen tempo tot een mooi resultaat te komen. ‘Bij het maken van websites had iedereen op het einde van de namiddag een eigen profielpagina met tekst en foto ontworpen’, vertelt Bart.

Theorie als opstap

Aan elke workshop ging een theoretische inleiding vooraf. Wat zijn pixels? Hoe wordt een audiofragment gedigitaliseerd? Welke verschillende camerastandpunten zijn er? ‘De leerlingen moeten de theorie niet tot in de puntjes kennen’, benadrukt Katrien. ‘We willen hen vooral tonen dat ze de leerstof die ze tijdens de lessen wetenschap op school leren, ook echt kunnen toepassen.’

En dat wiskunde en fysica saai zijn, zullen de leerlingen van de muziekacademie in elk geval niet meer zeggen. Aan het maken van een instrument gaan heel wat berekeningen vooraf. De lengte van een buis of plankje bepaalt immers de toonhoogte. ‘Velen riepen eerst “oh nee, ik kan helemaal geen wiskunde”’, zegt Katrien, ‘maar al gauw was iedereen ijverig aan het werk met de rekenmachine. En dan te bedenken dat een aantal leerlingen vooraf nog nooit van een vierkantswortel hadden gehoord.’

Lede stelt tentoon

De bibliotheek van Lede stelde enkele instrumenten van de leerlingen en een kartonnen geluidsversterker tentoon. ‘Kinderen die met hun ouders een bezoek brengen aan de bib zijn meestal niet weg te slaan uit deze hoek’, vertelt de bibliothecaris. De leerlingen van de muziekacademie hebben ook duidelijk de smaak te pakken. Bart hoopt dat de leerlingen de kennis die ze hebben opgedaan tijdens de workshops meenemen naar de lessen op de academie. ‘Opdrachten die de leerlingen gewoonlijk op papier maken, worden nu al als een website of een PowerPointpresentatie ingeleverd.’

Toekomstmuziek

STEAMIN’ Lede wil graag verder aan de slag met de workshops. ‘Ook ouders en leerkrachten tonen interesse. We willen graag samenwerken met de scholen in Lede om het aanbod uit te breiden’, zegt Katrien. Ook in de muziekacademie gaan stemmen op om verder te gaan op het ingeslagen pad. ‘We zouden in de toekomst graag een cursus experimentele muziek inrichten’, legt Bart uit. ‘Zo kunnen onze leerlingen zich verder verdiepen in opnametechnieken, het maken van klankinstallaties en allerhande creatieve technologische activiteiten.’ De toon is in elk geval gezet!

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Severijns
School Kunstacad. Lede
Onderwijsniveau
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Muziek
Thema
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • mediawijsheid
  • mode en design
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  • Ondernemingszin
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Bart Jonkers

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs