Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. STEAM in Lede

STEAM in Lede

Jongeren zijn echte digital-natives. Internet, smartphones en mp3-spelers zijn dagelijkse kost. Toch ontbreekt het hen soms aan de juiste kennis over al deze snufjes. De muziekacademie van Lede nam de kersverse STEM-academie STEAMIN’ Lede onder de arm. Samen dompelden ze de leerlingen van de middelbare graad muziek en woord tijdens vijf workshops onder in een bad vol technologie. Met digitale partituren, zelfgemaakte instrumenten en stop-motionfilmpjes als resultaat.

‘Er wordt veel verwacht van leerlingen op technologisch gebied, maar in de reguliere lessen  is vaak geen tijd voor een goede begeleiding’, vertelt Bart Jonkers, directeur van de muziekacademie. ‘De oprichting van een STEM-academie in onze gemeente bood een uitgelezen kans om de leerlingen op maat te leren werken met enkele programma’s en daarmee echt aan de slag te gaan.’ De cultuurbeleidscoördinator van Lede bracht de beiden academies rond de tafel. ‘De ‘A’ in STEAMIN’ Lede toont dat ook ‘Art’ vertegenwoordigd is in onze STEM-academie’, legt oprichtster Katrien De Schrijver uit.

Divers publiek

In overleg werden vijf workshops gespreid over acht sessies uitgewerkt. De muziekacademie verdeelde een flyer onder de leerlingen van 10 tot 15 jaar, maar eigenlijk was de hele academie welkom. ‘In totaal namen 42 jongeren deel aan een of meerdere workshops,’ vertelt Bart. ‘Een leerling was zelfs elke week van de partij. Vooral de leerlingen uit de richtingen Algemene Muziekcultuur, Drama en Repertoire toonden belangstelling. Ook opvallend veel meisjes waren geïnteresseerd. ‘Techniek wordt vaak geassocieerd met jongens’, zegt Katrien, ‘maar de enthousiaste meisjes bewezen het tegendeel.’

Professionele lesgevers van STEAMIN’ Lede hielpen de jongeren op weg. Noten schrijven met de computer, filmpjes maken, instrumenten bouwen en websites en apps ontwerpen, de leerlingen van de muziekacademie leerden de kneepjes van het vak. Ondanks het grote leeftijdsverschil tussen de deelnemers, slaagde iedereen er in om op eigen tempo tot een mooi resultaat te komen. ‘Bij het maken van websites had iedereen op het einde van de namiddag een eigen profielpagina met tekst en foto ontworpen’, vertelt Bart.

Theorie als opstap

Aan elke workshop ging een theoretische inleiding vooraf. Wat zijn pixels? Hoe wordt een audiofragment gedigitaliseerd? Welke verschillende camerastandpunten zijn er? ‘De leerlingen moeten de theorie niet tot in de puntjes kennen’, benadrukt Katrien. ‘We willen hen vooral tonen dat ze de leerstof die ze tijdens de lessen wetenschap op school leren, ook echt kunnen toepassen.’

En dat wiskunde en fysica saai zijn, zullen de leerlingen van de muziekacademie in elk geval niet meer zeggen. Aan het maken van een instrument gaan heel wat berekeningen vooraf. De lengte van een buis of plankje bepaalt immers de toonhoogte. ‘Velen riepen eerst “oh nee, ik kan helemaal geen wiskunde”’, zegt Katrien, ‘maar al gauw was iedereen ijverig aan het werk met de rekenmachine. En dan te bedenken dat een aantal leerlingen vooraf nog nooit van een vierkantswortel hadden gehoord.’

Lede stelt tentoon

De bibliotheek van Lede stelde enkele instrumenten van de leerlingen en een kartonnen geluidsversterker tentoon. ‘Kinderen die met hun ouders een bezoek brengen aan de bib zijn meestal niet weg te slaan uit deze hoek’, vertelt de bibliothecaris. De leerlingen van de muziekacademie hebben ook duidelijk de smaak te pakken. Bart hoopt dat de leerlingen de kennis die ze hebben opgedaan tijdens de workshops meenemen naar de lessen op de academie. ‘Opdrachten die de leerlingen gewoonlijk op papier maken, worden nu al als een website of een PowerPointpresentatie ingeleverd.’

Toekomstmuziek

STEAMIN’ Lede wil graag verder aan de slag met de workshops. ‘Ook ouders en leerkrachten tonen interesse. We willen graag samenwerken met de scholen in Lede om het aanbod uit te breiden’, zegt Katrien. Ook in de muziekacademie gaan stemmen op om verder te gaan op het ingeslagen pad. ‘We zouden in de toekomst graag een cursus experimentele muziek inrichten’, legt Bart uit. ‘Zo kunnen onze leerlingen zich verder verdiepen in opnametechnieken, het maken van klankinstallaties en allerhande creatieve technologische activiteiten.’ De toon is in elk geval gezet!

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Severijns
School Kunstacad. Lede
Onderwijsniveau
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Muziek
Thema
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • mediawijsheid
  • mode en design
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  • Ondernemingszin
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Bart Jonkers

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs