Beschouwen en creëren met Jan Latinne

Basisschool De Driehoek in Bocholt heeft heel wat schildertalent in huis. De leerlingen kregen de kans om aan de slag te gaan met de internationaal bekende kunstenaar Jan Latinne. Het resultaat is een kleurrijk schilderij op doek dat de ingang van het nieuwe schoolgebouw siert. ‘We haalden een kunstenaar naar onze school en zo ook de ouders en de hele gemeente’, zegt Ria Geusens, muzocoach van basisschool De Driehoek.

De Driehoek hecht veel belang aan het muzische en realiseerde al enkele kunstprojecten. ‘We willen onze leerlingen graag prikkelen met kunst’, zegt Ria. ‘Bocholt ligt echter nogal afgelegen, waardoor het moeilijk is om met de leerlingen naar een museum te gaan. Daarom hebben we bij dit project de kunstenaar naar school gehaald.’ Jan Latinne woonde vroeger in Bocholt en gaf er ook enkele jaren les in een middelbare school. ‘Hij is de meest bekende kunstenaar in de regio’, vertelt Ria. ‘Ik heb hem gevraagd of hij een samenwerking met onze school zag zitten en hij was meteen enthousiast.’

Tentoonstelling in de bib

Eerst maakten de kinderen op een leuke manier kennis met de kunstenaar en zijn werk. ‘In de bibliotheek van Bocholt organiseerden we een tentoonstelling met kunstwerken van Jan Latinne’, legt Ria uit. ‘Alle klassen maakten een uitstap naar de bibliotheek en bestudeerden de schilderijen aan de hand van een werkbundel die door de leerkrachten was aangepast aan elke graad.’ De kinderen beantwoordden vragen zoals 'Ken je de kunstenaar?' en 'Wat vind jij het mooiste werk?' en tekenden bepaalde details uit de schilderijen na. De kleuters konden zich uitleven met een wit blad, kleurpotloden en wasco ’s.

Schilderij op kindermaat

De creatieve werkgroep op school zat samen met Jan Latinne om een ontwerp voor het schilderij te maken. ‘Voor ons was het belangrijk dat de waarden waar onze school voor staat zeker in de tekening verwerkt waren ’, legt Ria uit. ‘Hoofd, hart, handen en natuur zijn thema’s die overal in de school terugkomen.’ In de klas tekenden de kinderen figuren in de stijl van Jan Latinne die de kunstenaar ook ter hand nam bij de uitwerking van het schilderij. ‘De schilder heeft een kleurrijke en eenvoudige stijl met kinderlijke figuren en dat spreekt de leerlingen heel erg aan.’

Ga een samenwerking aan met een kunstenaar uit de eigen regio.

Leerlingschilders

Het doek bestaat uit verschillende driehoekige panelen die samen een geheel vormen. Elk leerjaar kreeg een eigen paneel en kleurde de tekening van Jan Latinne in. ‘De leerlingen mochten natuurlijk zelf ook nog figuurtjes toevoegen’, zegt Ria. ‘Uiteindelijk heeft elke leerling zijn inbreng gehad.’ Het middelste paneel werkten een aantal leerlingen uit onder het toeziend oog van de kunstenaar zelf. ‘We trokken een aantal namen in elke klas’, vertelt Ria. ‘Deze kinderen schilderden gedurende een aantal dagen samen met Jan Latinne. We zorgden wel dat alle klassen om beurt in het ‘atelier’ de schilder aan het werk konden zien.’

Jan Latinne toonde de leerlingen hoe hij tekent op een doek en leerde hen bepaalde schildertechnieken aan. ‘Zo bracht hij verf rechtstreeks op het doek aan, zodat de kleuren niet echt mengden, maar eerder in elkaar overvloeiden’, vertelt Ria. ‘De kunstenaar leidde alles in goede banen, maar uiteindelijk zijn het de leerlingen die het doek hebben omgetoverd tot een kunstwerk.’ 

Plechtige opening

Op het einde van de rit kreeg het kunstwerk een prominente plek boven de ingang van de school. ‘Jan Latinne opende plechtig het nieuwe gebouw en onthulde het schilderij’, zegt Ria. ‘In zijn toespraak benadrukte hij hoe fijn het was geweest om zoveel jong geweld te zien opgaan in kunst, ook al was dat vaak erg vermoeiend voor hem.’ En de kinderen? Zij vonden het gewoon geweldig dat ze met een echte kunstenaar hadden samengewerkt en dat vergeten ze nooit meer. 

Tips van juf Ria

  • Ga een samenwerking aan met een kunstenaar uit de eigen regio. Het is een meerwaarde voor de school en tegelijk een mogelijkheid voor de kunstenaar om meer naambekendheid te krijgen.
  • Richt een werkgroep op om het project uit te werken en te organiseren en zie goed voor ogen wat je wil bereiken.
  • Geef de leerlingen voldoende achtergrondinformatie over het leven en de stijl van de kunstenaar alvorens zelf aan de slag te gaan. Beschouwen is een opstap naar zelf creëren.
  • Zorg voor interactie tussen de kunstenaar en de leerlingen. Heel wat ideeën kunnen uit de kinderen zelf komen.
  • Nodig de ouders en tegelijk de hele buurt uit om het kunstige resultaat te bewonderen.