Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Ninja | Een boek pakken mag altijd

Boekenjuf Ninja | Een boek pakken mag altijd

Ninja Claus geeft les aan 31 kleuters van 2,5 jaar tot 3,5 jaar. ‘Aan sommigen moet ik nog uitleggen waarvoor een boek dient. (lacht).’ Boeken spelen een grote rol in haar klas. Ninja zit nooit verlegen om een creatief idee. ‘Het liefste speel ik toneel op basis van een boek.’

Ik ben altijd geboeid geweest door de kleuterleeftijd en heb nog geen moment spijt gehad van mijn studiekeuze. Hoe kleuters naar de wereld kijken, hun zorgeloosheid en hun fantasie, ik vind dat heel aanstekelijk.’

In de zonnige boekenhoek is plaats voor alle 31 leerlingen. Ninja maakte van twee wijnkistjes een laagdrempelig boekenkastje waar er steeds iets nieuws in staat voor de kinderen. ‘Ik vervang wekelijks de boeken.’ Ofwel brengt ze ze mee van thuis, ofwel zijn het boeken van school.

In een groter rek om de hoek van de boekenhoek staan alle boekjes netjes uitgestald. Voor deze allerkleinste ‘lezertjes’ scoort de Anna-boekenreeks van Kathleen Amant goed.

In een transparante plastic doos bewaart Ninja de kartonboekjes. ‘Die mogen ze ook altijd pakken.’ In een kast liggen de PIPO-tijdschriftjes. Tot slot heeft ze nog een grote blauwe kist die de bib van Aalst elke maand komt brengen. De mensen van de bib stellen de inhoud samen. Aan leesvoer geen gebrek in deze klas dus.

 

Wie is Ninja Claus?

School:

Eerste kleuterklas op de Vrije Basisschool Sint-Maarten in Moorsel.

Favoriete kinderboek:

De vallei van de wentelmolens, Noelia Blanco en Valeria Docampo.

Dialect

In deze streek zijn weinig anderstalige nieuwkomers maar Ninja heeft wel ervaring met kinderen met taalachterstand. ‘Er zijn wel wat kinderen die hier met een beperkte woordenschat aan de start komen, maar ze benen dat bijna altijd wel bij.’ Het gaat om kinderen waarbij het lokale Oost-Vlaamse dialect de voertaal is thuis. Voor die hele kleine kinderen is de confrontatie met de standaardtaal bevreemdend en daardoor klappen ze dicht. ‘Ik bied de kinderen veel taal aan, herhaal veel, stel veel vragen. Als ik een verhaal vertel lukt dat makkelijk want vaak merk ik al vanzelf wat ze begrepen hebben en wat niet.’ Het is niet moeilijk om de leerlingen op deze leeftijd te ‘lezen’.

‘Je ziet meteen aan de manier waarop ze zitten te schuifelen op de banken of ze mee zijn met een verhaal of niet. Ook grappig is dat ze me vaak nadoen als ik klaar ben met vertellen. Zo kan ik ook zien wat ze ervan hebben begrepen.’

Ninja Claus

Ninja gebruikt haar boekenhoek elke morgen na het onthaalmoment, maar de kinderen mogen er altijd in gaan zitten met een boek.

Samen met twee andere leerkrachten van de school, uit het derde en vierde leerjaar, heeft Ninja plannen om een leeszolder in te richten op school waar kinderen vrij gebruik van kunnen maken. ‘We moeten de zolder wel eerst nog opknappen, dus het is een project van iets langere termijn.’

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Ouders

Tijdens de Voorleesweek nodigt Ninja graag ouders of grootouders uit om te komen meelezen. ‘Een keer zijn we met heel de klas tussen de paarden gaan lezen. Dat kon via de ouders van een leerlingetje. We waren toen net bezig met een boek over paarden. Een andere keer stond er een tijdje een brandweerwagen op school en kregen de kinderen daar hun voorleesmoment.’

Een keer per jaar organiseert de school een boekenverkoop voor de ouders in samenwerking met boekhandel Pardoes. De school krijgt nadien een percentage op de verkoop zodat de school daar ook weer boeken mee kan kopen.

Werkvormen die bij de allerkleinste kleuters het beste aanslaan:

  • Een verhaal van bijvoorbeeld Jules of Anna vertellen aan de hand van kamishibai-prenten.
  • De figuren uit het boek op een magneetbord laten aanbrengen.

  • Een verhaal naspelen

Leesbevordering

Ninja is het hele jaar door bezig met leesbevordering. Ze heeft geen extra uren om grootse dingen te doen maar ze organiseert kleine haalbare initiatieven. Tijdens een creadag maakten de leerlingen van het zesde leerjaar kamishibai-prenten van een verhaal om ze nadien voor te lezen aan de kleuters.

Ook tijdens de voorleesweek en de jeugdboekenweek doet ze extra inspanningen. ‘Ik werk een verhaal uit op een creatieve manier, in de poppenkast, door ze een liedje aan te leren, of met een toneel, of door de kinderen te laten knutselen, tekenen of boetseren. De kinderen doen dat allemaal even graag.’ Zelf speelt Ninja het liefste toneel voor de kinderen.

‘Onlangs beeldde ik het verhaal van Goudlokje en de drie beren uit voor de kinderen op de speelplaats. Dat werkte zo aanstekelijk dat de kinderen opeens allemaal beren werden. Als beer gingen ze terug naar de klas en ze zijn nog lang door blijven spelen. Ze aten zelfs hun boterhammen op als beer. (lacht)’

Ninja Claus

Ook nodigt Ninja illustratoren uit zoals Kathleen Amant, Pieter Gaudesaboos en Kristof Devos. Die laatste deed een workshop met de kinderen rond woorden tekenen.

De luistercd’s van Jules gebruikt ze vaak in haar lessen. ‘Ik zet dat soms vijf minuutjes voor het eten op om de kleuters wat rustig te maken. Sommige kleuters hebben het nodig dat ik de prenten erbij laat zien.’

En heeft Ninja nog plannen of dromen? ‘Ik wil graag een verteltas maken die ik kan meegeven naar huis met de kinderen zodat de ouders ook mee kunnen lezen en de waarde weer leren inzien van zo’n leesmoment met de kinderen. Dat kan een echt knuffelmoment worden. Ik wil in die verteltas ook graag werken met een actueel thema voor de kleuters, potjestraining bijvoorbeeld.’

In de boekenkast van juf Ninja

  • Anna op de kermis, Kathleen Amant
  • Anna viert carnaval, Kathleen Amant
  • Tel Mee met Otto, Tom Schamp
  • Rikki durft, Guido Van Genechten
  • Clown durft, Guido Van Genechten en Luk Depondt
  • Lou viert carnaval, Kathleen Amant
  • Lou op weg naar school, Kathleen Amant 
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Soetkin Bulcke
School VBS Sint-Maarten
Organisaties Utopia bibliotheek
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs