Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuffen Annick en Sylvie | Onze school heeft altijd nieuwe boeken dankzij onze Little Free Library

Boekenjuffen Annick en Sylvie | Onze school heeft altijd nieuwe boeken dankzij onze Little Free Library

Drie jaar geleden installeerden Annick Morel en Sylvie Deblaere hun Little Free Library voor de school. Het idee komt uit de States overgewaaid. Mensen uit de buurt kunnen er hun boeken in achterlaten. Zo heeft de school altijd nieuwe boeken en wordt de buurt bij de school betrokken.

‘We zijn de enigen die dat hier in Sint-Martens-Latem doen. We hebben er echt een hoekje van gemaakt met buxussen en een bank. In de zomer parkeren de mensen soms hun fiets hier en gaan even zitten.’

Ze noemden deze openluchtbib de ‘Place m’as-tu lu’ met een knipoog naar een lokaal chic restaurant dat de bijnaam ‘Place m’as-tu vu’ kreeg. ‘Het is daar allemaal perfect in orde. Op onze ‘place m’as-tu lu’ mag het allemaal wat losser en leuker. Ons naamplaatje kreeg bijvoorbeeld een ezelsoor en er is een hoekje af (lacht). De bank hebben we van iemand van de ouders gekregen,’ vertelt Sylvie. ‘De kast zelf is gewoon een oude kast, een handige collega maakte er een dakje over zodat de boeken beschut blijven. Ondanks weer en wind houdt ze goed stand.

Er staat vanalles in, zowel boeken voor volwassenen als voor kinderen.’ Het idee om naar Amerikaans model te starten met een Little Free Library vloeide voort uit de traditie van boeken ruilen die de school al had. Via Facebook worden ouders een keer per jaar opgeroepen om oude boeken te verzamelen thuis en ze mee te geven voor de ruilbeurs op school. Er staat vanalles in de kast, van een interieurboek van een lokale bouwondernemer tot een volledige reeks De Olijke Tweeling maar ook recentere prentenboeken.

‘We willen kinderen stimuleren om eerder een boek vast te nemen dan een scherm. Ook wilden we een signaal geven tegen verspilling'

Sylvie Deblaere

In de kast komen er soms ook Franse boeken terecht omdat er wel wat Franstaligen in de buurt wonen, en dat is handig, niet alleen voor de Franstalige kinderen maar ook voor de Franse les. We doen wekelijks een check-up van de kast want soms zit ze te vol. De eerste dag van de grote vakantie halen de twee boekenjuffen de kast een keer helemaal leeg en doen ze een oproep via Facebook of ouders nog boeken hebben. We stimuleren dat ouders samen met de kinderen een schifting maken thuis. Kinderen kunnen dat niet altijd zelf.

 

Wie zijn Annick Morel en Sylvie Deblaere?

School:

Eerste kleuterklas (Annick) en vijfde leerjaar (Sylvie) op de Simonnetschool in Sint-Martens-Latem.

Favoriete kinderboek:

Sylvie: Joris en de geheimzinnige toverdrank van Roald Dahl
Annick: Jip & Janneke van Annie M.G. Schmidt

Leesclub

'Ik zit zelf in een leesgroep met ongeveer tien mensen en vertel daar ook over in de klas', vertel Sylvie. 'Ik merk dat de kinderen dat graag horen, dat je eens iets over je eigen leven vertelt. Vaak gebruik ik de literatuur die ik heb besproken in mijn leesgroep als voorbeeld in de les ‘stellen’. Dan lees ik een mooie zin voor om hen te laten horen dat er meer woorden mogelijk zijn om iets te beschrijven. Bijvoorbeeld slenteren in plaats van lopen. Ik hou zelf het meeste van historische verhalen maar er komt vanalles aan bod in onze groep.' Ook Annick leest zelf graag. ‘Historische boeken, reisdagboeken, een beetje van alles.’

'Als juf verval je soms in je eigen voorkeuren en daar moet je wat voor opletten. Soms merk je dat kleuters iets nemen dat je zelf niet mooi vindt, maar toch heel goed werkt, bijvoorbeeld.’

Annick Morel

Aanbod van boeken

'In de eerste kleuterklas bied ik verschillende genres aan, karton-, voel-, doe- en prentenboeken, zodat elke kleuter iets vindt dat hem aantrekt', vertelt Annick. 

Sylvie vult aan: ‘In vijf en zes hebben we niveaulezen Frans. Het in het Frans lezen wordt begeleid door ouders en de kinderen genieten er enorm van dat ze Frans kunnen lezen.'

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Ouderbetrokkenheid

‘Tijdens de Voorleesweek of Jeugdboekenmaand mogen de ouders of grootouders van de kleuters komen voorlezen', weet Annick. 'Dat is heel fijn want zo krijgen de kinderen een rijk palet aan manieren van voorlezen. Ik geniet er ook altijd van om dat te kunnen horen. Ouders en grootouders bereiden het vaak heel gemotiveerd voor en komen op voorhand aftoetsen wat ze mogen of kunnen doen.’

Geen stigma wel plezier

Voor kinderen met dyslexie is er een speciaal aanbod in de lokale bib, waar de school mee samenwerkt. (Sylvie) ‘Het is iedere keer kind per kind aftasten wat het beste werkt. Het is erg belangrijk dat ze plezier hebben in lezen. Ik werk wel niet met de vijf vinger regel. Als ze iets niet verstaan, dan komen ze het wel vragen. Ze volgen al logo en ze krijgen al extra begeleiding, dus ik wil ze niet altijd met een stempel opzadelen. Een boek dat goed werkt voor deze doelgroep is het Guinness world records-boek.

Werkvormen

Soms vraag ik de kinderen om een gedicht maken op basis van boekenruggen, die ze samen leggen', zegt Sylvie. ‘We werken ook soms met Frank De Gruyter, die hier woont. Hij heeft een keer een poëzieroute uitgewerkt in samenwerking met een middelbare school uit de buurt. De opdracht was ‘gedichten maken die niet rijmen’, wat heel moeilijk is voor de kinderen. Toen hebben we een klasgedicht gemaakt en dat hebben we op groot formaat uitgeprint en uitgehangen in de Sint-Paulus-Kerk. De kinderen van het zesde middelbaar gidsten ons langs de poëzieroute en die leerlingen legden ons dan ons gedicht uit, want we hadden niet verklapt dat we dat geschreven hadden (lacht).

In de boekenkast van juf Els

  • Ik wil een huisdier, Emma Dodd
  • Er staat een taart in lichterlaaie, Jan van Coillie en Harmen van Straaten
  • Krrrr ... okodil!, Catherine Rayner
  • Kleuren, Hervé Tullet
  • Mama kwijt, Chris Haughton
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Soetkin Bulcke
School VBS Simonnet
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs