Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De gevleugelde muur

De gevleugelde muur

Als opstartende school wilden we het thema van onze nieuwe naam De Kleine Icarus met de leerlingen op een creatieve manier uitdiepen. Twee schooljaren lang diepten we het thema uit. Op de speelplaats gebruikten we een 80 meter lange muur als canvas om 2D en 3D werken op uit te voeren.

Tijdens het eerste schooljaar vond de voorbereidende fase van het project plaats. Er werden gesprekken gevoerd met kunstenaars, leden van het oudercomité, het schoolteam en de schoolraad. De muur waarop het kunstwerk uiteindelijk moet prijken, kreeg een grondlaag.

Ondertussen ging kunstenaar Emilie Lauwers met de leerlingen aan de slag. We vertrokken vanuit de droomwereld van de kinderen. Tijdens praatrondes probeerden leerlingen, leerkrachten en de kunstenaar een beeld te krijgen van de kleine Icarus. Dit leidde tot een eerste ontwerp van een reeks beelden die door Emilie en de leerlingen op de muur geschilderd werden.

Vier projectweken

In het tweede schooljaar volgde dan het grote werk voor leerkrachten en kinderen. De Vlinders en de Libellen (K1, K2, K3) maakten vlieg- en zweefobjecten om aan de muur te bevestigen. Ze schilderden een reusachtige bloementuin op de muur, maakten met paletten een tuinhekje na, en zorgden met kippendraad en papier maché voor reusachtige insecten. De Pinguïns (L1, L2) maakten het dorp van Icarus na. Het dorp kreeg de vorm van een boom vol kleine huisjes. De leerlingen timmerden of renoveerden daarvoor mooie vogelhuisjes.

De Flamingo’s (L3, L4) zetten het labyrint van de Minotaurus om in een 3D-kunstwerk in hout, inclusief het paleis! De Torenvalken (L5, L6) schreven een gedicht in de dadaïstische stijl van Paul Van Ostaijen en brachten dit op een creatieve manier aan op de muur. Voor dit alles trokken we vier projectweken uit, waar naast het schoolteam ook de ouders aan deelnamen.

Speuren naar nieuwe elementen

Omdat het project over meerdere schooljaren liep, leefde het echt op school. Het werken in fases zorgde bovendien regelmatig voor verrassingen. Collega’s, ouders en leerlingen waren steeds benieuwd naar wat er veranderd was en speuren de muur af op zoek naar nieuwe elementen. Tijdens de opendeurdag heeft de muur uiteraard heel wat nieuwsgierige blikken getrokken.

Tips van de leerkrachten

  • Wees ambitieus, durf dromen en ga ervoor!
  • Ga op zoek naar helpende handen. Organiseer een klusdag op school en zorg voor een hapje en een drankje.
  • Schrijf per twee een 'absurd' gedicht. Elk om beurt verzin je een regel. Je let er wel op dat er een soort rijm in zit. Teken of schilder dit gedicht op een groot blad zoals je denkt dat Paul Van Ostaijen het zou gedaan hebben.
  • Ontwerp een doolhof (labyrint van de Minotaurus) in karton. Maak dit zo dat, als je het verticaal houdt, het kan dienen als knikkerbaan.
  • Ontwerp 2-dimensionaal een reuzekasteel door op voorhand vele losse onderdelen te ontwerpen (torens, kantelenrijen, ophaalbrug, daken, bogen, steunberen enz.) en deze dan in elkaar te puzzelen tot een prachtig geheel.
  • Maak reuze-insecten in kippengaas (samen met jullie papa's) en bekleed ze met behangerslijm en krantenpapier. Schilder ze in lakverf in vrolijke kleuren. Maak nu samen met de mama's een reuzeschilderij van een bloementuin (bv. op de schoolmuur) en bevestig de insecten hierin.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! BS De Kleine Icarus Gent
Organisaties Graffiti vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • herinneringseducatie
  • literatuur en leesmotivatie
  • ouderparticipatie
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Burgerschap
  • Historisch bewustzijn
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Eva De Muynck

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs