Maderas, muziek en e-motion

Maderas zijn simpele houten plankjes met een rood randje. Ze prikkelen het verbeeldingsvermogen van kinderen. Jochem van Amadeo Kollectif mixt ze in de Daltonschool in Hasselt met muziek, gevoelens en stop-motion. En dat is duidelijk een succesrecept.

Jochem komt vier dagen naar het derde leerjaar van juf Elke Gielissen en juf Lise Aerts. Hoofddoel? Stop-motionfilmpjes produceren. ‘Ze werken daarvoor constant in groepjes, verdelen taken, overleggen. Het is dus meer dan wat filmen en een mooi resultaat. De weg ernaar toe is ook knap en intensief’, vertelt juf Elke.

Eenvoud versus diepgang

Jochem deed hier verleden schooljaar een project in de kleuterklassen. Dat beviel erg goed. Daarom aarzelde Elke niet om hem ook naar het derde leerjaar te halen: ‘Als ik zelf iets rond stop-motion zou doen, zou het basic blijven. Tijdens een project en met de hulp en kennis van een artistiek begeleider krijg je de kans om dieper en breder te gaan. Ik ben verrast als ik zie hoe zelfstandig en vlot ze intussen met de techniek omgaan.’

Iedereen zijn interpretatie

Het zijn vier erg gevarieerde dagen geworden. Eerst experimenteerden de leerlingen met de maderas. De lichaamscontouren van een klasgenoot worden in een handomdraai een insect, gewoon door enkele plankjes te verschuiven. ‘Zo belandden we in een insectenmuseum waaraan elk kind een interpretatie aan de creaties gaf’, vertelt Elke. ‘Hun verbeelding werkte volop: was het een vlinder of een lachende bh?’

Eenvoudige stop-motions maken

Met grote maderasplanken creëer je ook snel 6 vakken van een vierkante meter: de basis voor een mini-stripverhaal. Elke: ‘Bij elk vak gaf Jochem een opdracht: bouw een insect, een huis …  Deze oefening was een goede voorbereiding op het bedenken van een scenario voor hun filmpje later in het project.’

De houtjes lenen zich ook uitstekend tot het maken van simpele stop-motionfilmpjes. Blokjes stapelen of laten bewegen over een parcours, meer is er niet nodig.  Zo hadden de kinderen de techniek van stop-motion meteen in de vingers. In een volgende stap maakten ze dan een filmpje met hun eigen lichaam.

Het is meer dan wat filmen en een mooi resultaat. De weg ernaar toe is ook knap en intensief.

Koude en warme kleuren

Er was ook aandacht voor gevoelens. Hoe druk je die uit met kleuren? Bij een warm gevoel en een fijn verhaal horen dus warme kleuren, zoals oranje en geel. ‘Die kennis gebruikten ze bij het maken van de achtergronden voor hun volgende filmpje. De kinderen bedachten een eenvoudig verhaal, transformeerden grote papieren tot een bos of een dansvloer en zetten alles op camera’, blikt Lise terug.

Het geluid van een worm

En welk geluid past er nu bij een triest gevoel? Bij een worm? De kinderen onderzoeken het met een arsenaal aan instrumenten. Ook de zelfgemaakte exemplaren die ze eerder in andere lessen maakten, kwamen van pas. Een fladderende vleermuis nabootsen zonder je stem te gebruiken is een makkie, maar wat met mieren die bidden? ‘We hebben een vrolijk filmpje gemaakt, en met de muziek erbij wordt het een beetje angstaanjagend’, merkt Soufyane op. Muziek kan de sfeer doen kantelen, ervaren ze.

Concentratie. Ontlading. Applaus!

Jochem neemt nog met de hele groep een klaslied op. Het groepje vooraan krijgt de stilste instrumenten. Hoe verder naar achter, hoe luider ze klinken. Net als in een echt orkest. Elke 10 seconden valt er een groepje in. Van heel zacht naar heel luid. Het lukt na de tweede take en er barst spontaan applaus uit! Ontlading na zoveel concentratie.

Straks is er een toonmoment voor de leerlingen van het vierde, maar ook voor ouders, grootouders … Constructies van maderas wijzen de weg naar de klas. Ook de makers zien dan voor het eerst het eindresultaat: hun ‘Vrede tussen mens en dier’ in beeld en met geluid.  Allicht zal een welverdiend applaus ook dan door het lokaal schallen.

Tips van juf Elke en juf Lise

  • Durf mee te stappen in een project. Jochem heeft dit project uitgedacht. We vertrouwden hem en verschieten van het resultaat.
  • Laat het technische je niet afschrikken. Kinderen zijn er vaak sneller mee weg dan jij.
  • Niet alles loopt meteen vlekkeloos. Als er iets een keertje niet lukt, is dat geen ramp.
  • Ga op zoek naar iets wat je zelf minder onder de knie hebt. Volgende keer proberen we iets rond zang uit.
Auteur Veerle Vanbuel
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Juffen Elke Gielissen en Lise Aerts van het derde leerjaar