Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. 5 dagen op molenstage: zo zit dat dus!

5 dagen op molenstage: zo zit dat dus!

In een vijfdaagse projectweek stonden de leerlingen stil bij de erfgoedwaarde van de Sevensmolen en de Bemvoortse molen in Overpelt. Ze bezochten het Molenmuseum en ze testten zelf uit hoe een molen werkt en wat er allemaal bij het onderhoud komt kijken.

Daarnaast gingen ze creatief aan de slag rond de molens en de verhalen erachter door het creëren van theaterstukjes, het knutselen van een maquette en het illustreren van een verhaal over de molens.

5 dagen in de ban van de molens

Dag 1

  • We startten de week met een rondleiding in het Molenmuseum door molenaar Benny en bezoek aan de Sevensmolen. In het molenmuseum gingen de leerlingen zelf al aan de slag: malen met een steen en malen met een kleine elektrische molen … Ook in de Sevensmolen staken we de handen uit de mauwen: kruien, wieken vastzetten, de zakken naar boven trekken, molenaarstermen en onderdelen van de molen leren …
  • Ter plaatse maakten we ook een maquette van de Sevensmolen.

Dag 2

  • We maakten een interactieve tocht onder begeleiding van VZW Levende Molens met de Sevensmolen als eindpunt: de leerlingen ontdekken onderweg op speelse wijze de geschiedenis van de molens en de molens in de omgeving. Bij aankomst in de Sevensmolen mochten de leerlingen de kammen en spillen insmeren.
  • Daarna maakten we onder begeleiding van Mooss vzw theaterstukjes en verhalen over de geschiedenis van de molen. Die theaterstukjes worden op film vastgelegd en later ontsloten via de Erfgoedapp van FARO.

Dag 3

  • onder begeleiding van molenaar Dirk van de Sevensmolen en VZW Levend Molens ontdekten de leerlingen al doende wat er allemaal komt kijken bij het beheren en onderhouden van een molen. Ze voerden allerlei taken uit: bevlaggen van de wieken (en juiste knopen leggen), wieken vastzetten, reinigingsklussen, helpen bij verfwerken …
  • We leerden een molenlied zingen.
  • Onder begeleiding van creatief schrijfster Mille Vermeulen illustreerden we een molenverhaal.

Dag 4

  • Bezoek aan de Bemvoortse Molen onder begeleiding van de molenaar en VZW Levende Molens: in deze watermolen maalden de leerlingen zelf en deden ze daarbij alle nodige voorbereidings- en opruimwerken. Ze hielpen ook bij het dichtdraaien van sluizen, smeerwerken, tanden aankloppen …
  • We speelden een molenspel.

Dag 5

  • Voorbereidingen voor toonmoment: de leerlingen maakten onder anderen het pannenkoekendeeg klaar en ontdekken zo verschillende soorten granen en deeg (spelt, boekweit …).
  • Bij het toonmoment voor familie en sympathisanten gidsten de leerlingen zelf. Ze werden daarvoor ook plechtig tot ‘molengids’ benoemd met een badge.

Een leuke extra: Na de molenstage kunnen de leerlingen nog steeds gidsen in het molenmuseum en de Sevensmolen wanneer er een evenement wordt georganiseerd op de site.

Met wie?

  • Gemeente Overpelt - dienst erfgoed
  • Genootschap voor geschiedenis en volkskunde Overpelt
  • Levende Molens vzw
  • Mooss vzw
  • Creatief schrijfster Mille Vermeulen
  • Vrijwilliger Anneleen Boonen

Jong redt Oud

Met Jong redt Oud nemen kinderen en jongeren een erfgoedsite of landschap met erfgoedwaarde onder hun hoede. Hiervoor gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. 

Zo'n project ook bij jou op school? Dat kan!

  • Contacteer Jong redt Oud (enkel voor Limburgse scholen) en ontdek meer projecten.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Jong redt Oud
Organisaties Bamm vzw
Molenmuseum
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Buitengewoon basisonderwijs
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • erfgoed
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Historisch bewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs