5 dagen op molenstage: zo zit dat dus!
In een vijfdaagse projectweek stonden de leerlingen stil bij de erfgoedwaarde van de Sevensmolen en de Bemvoortse molen in Overpelt. Ze bezochten het Molenmuseum en ze testten zelf uit hoe een molen werkt en wat er allemaal bij het onderhoud komt kijken.
Daarnaast gingen ze creatief aan de slag rond de molens en de verhalen erachter door het creëren van theaterstukjes, het knutselen van een maquette en het illustreren van een verhaal over de molens.
5 dagen in de ban van de molens
Dag 1
- We startten de week met een rondleiding in het Molenmuseum door molenaar Benny en bezoek aan de Sevensmolen. In het molenmuseum gingen de leerlingen zelf al aan de slag: malen met een steen en malen met een kleine elektrische molen … Ook in de Sevensmolen staken we de handen uit de mauwen: kruien, wieken vastzetten, de zakken naar boven trekken, molenaarstermen en onderdelen van de molen leren …
- Ter plaatse maakten we ook een maquette van de Sevensmolen.
Dag 2
- We maakten een interactieve tocht onder begeleiding van VZW Levende Molens met de Sevensmolen als eindpunt: de leerlingen ontdekken onderweg op speelse wijze de geschiedenis van de molens en de molens in de omgeving. Bij aankomst in de Sevensmolen mochten de leerlingen de kammen en spillen insmeren.
- Daarna maakten we onder begeleiding van Mooss vzw theaterstukjes en verhalen over de geschiedenis van de molen. Die theaterstukjes worden op film vastgelegd en later ontsloten via de Erfgoedapp van FARO.
Dag 3
- onder begeleiding van molenaar Dirk van de Sevensmolen en VZW Levend Molens ontdekten de leerlingen al doende wat er allemaal komt kijken bij het beheren en onderhouden van een molen. Ze voerden allerlei taken uit: bevlaggen van de wieken (en juiste knopen leggen), wieken vastzetten, reinigingsklussen, helpen bij verfwerken …
- We leerden een molenlied zingen.
- Onder begeleiding van creatief schrijfster Mille Vermeulen illustreerden we een molenverhaal.
Dag 4
- Bezoek aan de Bemvoortse Molen onder begeleiding van de molenaar en VZW Levende Molens: in deze watermolen maalden de leerlingen zelf en deden ze daarbij alle nodige voorbereidings- en opruimwerken. Ze hielpen ook bij het dichtdraaien van sluizen, smeerwerken, tanden aankloppen …
- We speelden een molenspel.
Dag 5
- Voorbereidingen voor toonmoment: de leerlingen maakten onder anderen het pannenkoekendeeg klaar en ontdekken zo verschillende soorten granen en deeg (spelt, boekweit …).
- Bij het toonmoment voor familie en sympathisanten gidsten de leerlingen zelf. Ze werden daarvoor ook plechtig tot ‘molengids’ benoemd met een badge.
Een leuke extra: Na de molenstage kunnen de leerlingen nog steeds gidsen in het molenmuseum en de Sevensmolen wanneer er een evenement wordt georganiseerd op de site.
Met wie?
- Gemeente Overpelt - dienst erfgoed
- Genootschap voor geschiedenis en volkskunde Overpelt
- Levende Molens vzw
- Mooss vzw
- Creatief schrijfster Mille Vermeulen
- Vrijwilliger Anneleen Boonen
Jong redt Oud
Met Jong redt Oud nemen kinderen en jongeren een erfgoedsite of landschap met erfgoedwaarde onder hun hoede. Hiervoor gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed.
Zo'n project ook bij jou op school? Dat kan!
- Contacteer Jong redt Oud (enkel voor Limburgse scholen) en ontdek meer projecten.
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.