Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Leerlingen aan het werk met Amadeo Kollectif
Decors voor stop motion-filmpjes
Begeleider filmt achtergronden voor stop-motion filmpjes
Leerling aan de slag met lijm
Leerling toont zelfgemaakt knutselwerkje
Afgedrukte foto's van leerlingen in verschillende poses
Twee leerlingen kijken samen op de tablet

De instromers van de wereldklas van juf Goele Janssen van VBS Jan Rosier hebben leeftijden van 6 tot 13 jaar. Vaak hebben de leerlingen een behoorlijk parcours achter de rug of wonen ze zelfs nog in een asielcentrum. Een creatieve uitlaatklep vinden voor zo’n gemengde groep is dus best een pittige opdracht. Maar de school vond in Amadeo Kollectif de ideale partner voor een langlopend multidisciplinair traject.

Een veilige haven

Veiligheid is een van de belangrijkste aspecten in de klas van juf Goele. 'De leerlingen moet zich goed voelen en helemaal zichzelf kunnen zijn, dan pas durven ze Nederlands spreken. Het is dan ook enorm belangrijk dat we de prestatiedruk wegnemen, want die kan voor heel wat extra stress zorgen', legt juf Goele uit.

Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

'De leerlingen moet zich goed voelen en helemaal zichzelf kunnen zijn, dan pas durven ze Nederlands spreken.'

Juf Goele - VBS Jan Rosier

Creatief zonder woorden

Ook voor Amadeo Kollectif was het een totaal andere manier van werken dan bij hun reguliere projecten. 'Normaal gaan we de filosofische en iets abstractere toer op', legt artistiek pedagoog Maily Beyrens uit. 'Maar omdat we in dit geval niet verbaal konden werken, hebben we gezocht naar andere laagdrempelige vormen van expressie, zoals "maak"-opdrachten, maar ook improvisatietheater. Onze meest uitgebreide workshop waren de stop-motion filmpjes. Hierbij konden ze ook hun technische vaardigheden aanscherpen.'

'De leerlingen kregen de kans om zichzelf te ontdekken in de wereld van de kunsten. Ze zijn enorm trots op wat ze gemaakt hebben.'

Leerling maakt stop motion-filmpje

Inspirerende sessies

Voor hun halftijdse instapklas koos de school er bewust voor om het traject kort te houden, maar met langere workshops. Dit gaf de gelegenheid tot creatieve cross-overs. Zo gingen de leerlingen bijvoorbeeld ’s morgens aan de slag met collages. Die vormden dan de inspiratiebron voor een toneeltje later die dag. Ook de verschillende nationaliteiten van de leerlingen, met elk hun eigen vlag, kregen een prominente plek tijdens de sessies.

Tips van juf Goele:

  • Kies voor een traject met voldoende afwisseling, en hecht niet al te veel belang aan een einddoel. Zo heerst er geen prestatiedruk en kan iedereen steeds makkelijk inpikken.
  • Ga op zoek naar een flexibele partner met een gevarieerd aanbod. Maily en Siel hebben werkelijk het onderste uit de kan gehaald om onze leerlingen op een toegankelijke en laagdrempelige manier te betrekken bij de workshops.
  • Hou zelf een open geest. Dankzij hun creatieve ideeën kregen de begeleiders van Amadeo Kollectif de onverdeelde aandacht van de leerlingen, ook al begrepen die niet altijd meteen wat er gezegd werd. Ik ga in de toekomst zeker de aangereikte technieken gebruiken in mijn lessen.

Een wederzijds leerproces

Juf Goele kijkt terug op een zeer geslaagde samenwerking met Amadeo Kollectif. 'Maily en Siel waren enorm goed voorbereid. Inspirerende opdrachten, enorm veel materialen en verschillende invalshoeken: … ook allemaal dingen waar we zelf mee aan de slag kunnen in onze eigen lessen. Maily en Siel hebben veel moeite gedaan om de leerlingen te betrekken. Dat is meer dan gelukt, want de klas keek altijd enorm uit naar hun bezoek. Het was de absolute topdag van de week!'

Ook voor Amadeo Kollectif was het project een nieuwe uitdaging, waarvoor ze zich heel wat inlazen, experimenteerden en zelfs externe expertise inriepen. Een engagement dat ze graag wilden aangaan om in de toekomst meer te kunnen inspelen op een maatschappelijke nood. Het werd uiteindelijk een wederzijds leerproces.

Wil jij ook samenwerken met een creatieve partner in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen maken stop-motion filmpjes met de vlaggen van hun land van herkomst. Bij elke vlag wordt de respectievelijke leerling aangehaald en op die manier gememoriseerd.
  • De leerlingen kijken en luisteren naar medeleerlingen via kennismakingsspelletjes en toneeltjes.

verbeelden

  • De leerlingen maken zelf popjes en kleine tafereeltjes als decor voor hun stop-motion filmpjes.
  • Zelfgemaakte collages vormden de inspiratiebron voor improvisatietoneel.

conceptualiseren

  • Tijdens het creatieproces komen er steeds nieuwe Nederlandse woorden en begrippen naar boven. De begeleiders vragen aan de leerlingen om die te herhalen en checken of ze begrepen worden.

analyseren

  • Door de verschillende werkvormen leren de leerlingen zichzelf beter kennen en ontdekken ze waar hun sterktes liggen.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen beelden een tableau vivant uit en drukken zich uit met bewegingen in het improvisatietheater.

voorwerpen

  • De leerlingen gaan aan de slag met muziekinstrumenten en allerhande materiaal om de stop motion-films mee uit te werken.

taal

  • Alle communicatie en instructies gebeuren in het Nederlands: de leerlingen pikken al doende nieuwe woorden en begrippen op.

Grafische tekens

  • De vlaggen van de thuislanden van de leerlingen dienen als vertrekpunt voor creatieve verwerking.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ann Joris
School VBS Jan Rosier
Organisaties Amadeo Kollectif
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • film en fotografie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Schooljaar 2022-2023
Projectverantwoordelijke Goele Janssen

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs