Boek in beeld

Een boek is zoveel meer dan gewoon een boek. Een boek doet dromen! Enerzijds door een spannend, griezelig, vrolijk of grappig verhaal. Maar anderzijds door zijn prachtige illustraties die je naar een andere wereld brengen. Net daarom wil deze school samen met haar leerlingen een eigen boek ontwerpen. Droom je mee?  

Met dit project wilden we onze kinderen in contact brengen met het boek in zijn verschillende facetten: de inhoud, het verhaal, maar ook de illustratie. We wilden met de kinderen stilstaan bij de kaft, de illustraties, maar ook bij de technische aspecten, zoals  boekbinden, papier scheppen… Tegelijk wilden we de ‘vergeten’ werkvelden in het domein ‘beeld’ meer in de verf zetten, zoals onder andere drukken en textiel.

Een echte illustratrice

Omdat we samen met de kinderen op zoek gingen naar verschillende beeldende manieren om teksten te illustreren, deden we een beroep op illustratrice Kaatje Vermeire. We bezochten haar tentoonstelling in het Literair Museum van Hasselt. Daarvoor maakten we gebruik van dynamoOPWEG. Vervolgens ontwierp Kaatje samen met de leerlingen een personage voor hun boek. In de klassen stelde ze haar werk voor en liet ze ons kennis maken met haar diepdruk-techniek met rode en zwarte inkt. De leerlingen ontwierpen in kleine groepjes samen het hoofd van het personage. Ze knipten de onderdelen uit karton en papier met textuur om zo interessante afdrukken te bekomen. De leerlingen deden bijna alles zelf en ze mochten zelf draaien aan de grote drukpers. Op het einde van de workshop had ieder groepje een eigen, zelfontworpen print. Zo werden er in elke klasgroep ongeveer 7 nieuwe personages geboren. De begeleidende leerkrachten leerden ondertussen een nieuwe werkvorm (samen creëren in groepen) en de nieuwe techniek (diepdruk) kennen.

De leerlingen zullen een eigen verhaal verzinnen met hun personages die elkaar zullen tegenkomen. Hiervoor werken we met staakwoorden die de leerlingen inspiratie zullen om een eigen verhaal te schrijven waarin ze hun personages kunnen verwerken.

Organisaties Villa Verbeelding
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Theo Brebels