Boekenjuf Els | Soms vragen ouders mij wat ik met hun kinderen uitsteek, omdat ze plots zo graag lezen
In de Gemeentelijke Basisschool in Iddergem wordt Els Vocaet als boekenjuf gevierd door haar collega's. Er hangen affiches op met juf Els als beste boekenjuf. De leuze op school luidt: Bij juf Els leer je graag lezen!
Zoeken én vinden
In de klas van juf Els vinden we een kleine boekenkast met allerhande soorten boeken, gaande van strips tot luisterboeken van Het Geluidshuis. De meeste boeken komen van de bibliotheek of brengt ze zelf mee naar school.
‘We gaan elke maand naar de bib, daar kunnen de leerlingen hun boeken ontlenen. We zijn altijd goed voorbereid: de leerlingen weten op voorhand wat ze willen, zodat ze niet in de bib zelf nog moeten zoeken. Hiervoor gebruiken we boekenzoeker.be. De boekenzoeker is voor mij een goed instrument en leert de leerlingen gericht zoeken. Het gebeurt vaak dat een kind mij achteraf komt zeggen: ‘Wauw, ik heb mijn boek gevonden!’’
Voor de minder sterke lezers gebruikt juf Els de vijfvingertest. Als er te veel moeilijke woorden op de eerste pagina staan, is het boek misschien toch te lastig. ‘Als de leerling het boek alsnog wil lezen, mag dat van mij. We zitten dan 's middags even samen en starten samen in het boek, want dat blijft de moeilijkste stap.’ Ook de weinig anderstaligen in de school probeert juf Els op dezelfde manier warm te maken.
Wie is Els Vocaet?
School: Gemeentelijke Basisschool in Iddergem.
Favoriete kinderboek: Sjakie en de chocoladefabriek van Roald Dahl.
Geeft de boekenmicrobe door omdat … Els was altijd al graag met boeken bezig. Als kind lazen haar ouders voor het slapengaan voor uit een boek. Ook toen ze nog geen leerkracht was, was ze al constant bezig met boeken. Die passie brengt ze mee naar haar klas uit het vijfde leerjaar. De positieve reacties van de leerlingen doen die passie zelfs nog aangroeien.
Vertel het voort!
In de klas starten met een boek vindt de juf heel belangrijk. ‘Als ze er thuis in moeten starten, is het vaak verloren. Als de leerlingen in de klas in een boek beginnen, zijn ze gebrand om het vervolg te lezen. Zo vertelde een leerling onlangs dat zijn mama dacht dat hij ziek was omdat hij 's morgens opgestaan was om in zijn boek te lezen. Soms vragen ouders mij wat ik met hun kinderen uitsteek, omdat ze plots zo graag lezen.
Op oudercontacten hoor ik dat de kinderen thuis enthousiast vertellen over hun boek, maar ook in de klas krijgen ze de kans om te vertellen. Elke morgen is er wel iemand die een boek gelezen heeft en wil vertellen waarover het ging, wat hij of zij er leuk aan vond en welk boekenbeest erbij past.’
Met leeskaarten raden de leerlingen elkaar boeken aan
Ook via de leeskaarten geven de leerlingen aan wat ze van een boek vinden. ‘Ik zet hier geen punten op, want dat zou het belangrijkste, het leesplezier, wegnemen. De kaarten zijn een hulpmiddel voor andere leerlingen wanneer ze geen keuze kunnen maken voor een nieuw boek. Ze kunnen dan gaan kijken bij klasgenoten welk boek zij top vonden. De leerlingen maken reclame bij elkaar door te vertellen over boeken. Zo is er iemand die nu Het leven van een loser leest, en hij vertelt daar enorm gepassioneerd over. Dit zet ongetwijfeld ook andere leerlingen aan om het boek te lezen.’
De Beste Boekenjuf/meester van het jaar
De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.
CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.
Nomineer jouw kandidaat
Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.
Auteur van de maand
Juf Els werkt met een auteur van de maand. Elke maand worden nieuwe affiches opgehangen in de klas. Op deze affiches staat info over de auteur en zijn/haar boeken. ‘Soms is een leerling samen jarig met de auteur van de maand. Voor hem of haar is het dan extra spannend om hiervan een boek te lezen. Ik breng verschillende boeken van de schrijver van de maand mee naar de klas en lees eruit voor. De rest verzamel ik in een hoek van de klas. Gedichten krijgen eveneens een hoekje in de klas ter beschikking. Als er iemand wat sneller klaar is met een van zijn taken, kan hij eens in dat hoekje gaan snuisteren. Eigenlijk kom ik hoeken tekort in de klas.’
Een andere hoek is ingericht als leesplek waar een bankje en een heuse vertelstoel staat. Eigenlijk wilt juf Els een echte leesplek, met de gezelligheid van kussens en een mat. Normaal gezien iets voor de geplande verbouwingen …
‘Als ze er thuis in moeten starten, is het vaak verloren. Als de leerlingen in de klas in een boek beginnen, zijn ze nieuwsgierig naar het vervolg’
Groot geheel
De leerlingen van juf Els lezen elke maand in groep voor in de andere klassen. En ze doen nog veel meer. ‘We knutselen rond boeken, we hebben een boekenbeestenlied en voor de Jeugdboekenmaand maakten we een boekenwurm. De Jeugdboekenmaand, Gedichtendag en Voorleesweek zijn de hoogtepunten van het schooljaar.
Op Gedichtendag maakte ik een gedichtenparcours. ‘Kies in een poëzieboek je favoriete gedicht’ was hierbij een van de opdrachten. De boekenknabbel rond de boeken van Roald Dahl zorgt er dan weer voor dat de kinderen zijn boeken willen lezen. Ze mogen dan enkel de kaft bekijken of de prenten die erin staan en dan laat ik ze anticiperen op het verhaal.’
‘Ik probeer ook de actualiteit te volgen. Als er een auteur een prijs wint zal dat ook in de klas vermeld worden. Dit jaar zijn boeken zelfs het thema van het schoolfeest: iedere klas verwerkt een boek en verzint er een passende dans bij.
De bibliotheek organiseert jaarlijks een auteurslezing, die ik met de klas bijwoon. Vorig jaar kwam Katie Velghe spreken, zij was op dat moment auteur van de maand.
Ik heb geen vast tijdstip om met boeken te werken. Ik kan niet zeggen maandag om elf uur is het boekenuurtje. Ik probeer de boeken overal bij te betrekken en al deze kleine initiatieven vormen een groot geheel.’