Boekenjuf Katrien | 'Met twee sta je pas echt sterk'
Katrien Schollaert is enthousiaste juf, co-teacher én boekenstoker op haar school. Tussen haar favoriete titels vind je De boekenberg. 'Omdat dat verhaal perfect weerspiegelt wat we leerlingen willen leren: lezen prikkelt je fantasie en laat je een heel nieuwe wereld ontdekken.'
'De boekenberg' gaat over een jongen die op allerlei mogelijke manieren probeert te vliegen. Dat lukt natuurlijk niet, tot zijn moeder hem een boek geeft en hij ontdekt dat hij op die manier vleugels krijgt. De fantasie, de schoonheid die in de taal en tekeningen verborgen zit, ze maken lezen zo verrijkend. En vind je geschiedenis maar niks? Dan zet een historische roman je misschien wel op weg. Op schools vlak gaan er zoveel positieve zaken samen met boeken, dat je toch niet anders kan dan er reclame voor te maken?'
'Ik vertel mijn leerlingen dus veel over boeken en over mijn eigen leeservaringen. Ik nodig auteurs uit op school, zet nieuwe boeken in de kijker. Voor wereldoriëntatie en muzische vorming vertrek ik ook vaak vanuit boeken. En ik lees graag en veel voor in mijn eerste leerjaar. Na een tijdje vragen de leerlingen of ze zelf mogen voorlezen. Elke avond, voor de bel gaat, zit er dus een leerling op de voorleesstoel. Zonder dat het moet.'
Wie is Katrien Schollaert?
School:
juf in het eerste leerjaar in GO! basisschool Atheneum Zottegem
Favoriete kinderboek:
'De schoenen van Jacob', Agnès de Lestrade
‘Vind je geschiedenis niks? Dan zet een historische roman je misschien wel op weg.’
Samen op de leestandem
'Zo ben ik altijd al met boeken in de klas bezig geweest. Maar het raakte moeilijk voorbij mijn klasdeur. Het is pas als je iemand met dezelfde passie vindt, dat je het ook kan verspreiden op school. Mijn nominatie zie ik daarom als dé manier om te tonen dat je met twee nog meer kan dan alleen.'
'Ik zit met Fien, onze zorgcoördinator, op een fijne leestandem. We hebben samen een taaltraject uitgewerkt nadat de scholengroep besliste om met LIST aan de slag te gaan. Dat hebben we in één beweging geïntegreerd in een bredere visie. Dat is een hels werk, maar wel leuk om te doen. Drie jaar geleden zijn we gestart en we beginnen nu de vruchten te plukken: ouders zien nu hun kinderen al eens op de mat voor de tv liggen met een boek.'
De Beste Boekenjuf/meester van het jaar
De prijs voor de Beste Boekenjuf/meester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.
Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.
Nomineer jouw kandidaat
Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via dit formulier.
'Bij onze visie zijn we vooral vertrokken vanuit het feit dat de woordenschatontwikkeling belangrijk is voor de taalontwikkeling van de leerlingen. Wij proberen die in een leerlijn te stoppen, en starten in de kleuterklas. Het tweede belangrijke uitgangspunt: zo veel mogelijk leerlingen meekrijgen in het verhaal. Daarom zijn series als Geronimo Stilton, Dolfje Weerwolfje en Vos en Haas ook belangrijk. Met die boeken kan je leerlingen echt warm laten lopen voor lezen, om dan samen op zoek te gaan naar andere boeken en hen van andere genres te overtuigen.'
'Alle collega’s hebben een vrij ruim aanbod van boeken in de klas. Met een grote hoeveelheid eigen boeken of exemplaren die we doorgeven aan elkaar. Sinds twee jaar hebben we ook een schoolbibliotheek met een 1000-tal boeken. We zijn die nog aan het uitbouwen dankzij onder meer zware sponsoring van de oudervereniging. In ons nieuwe en innovatieve gebouw kreeg onze schoolbib eindelijk ook echt een plaats. Ze bevat vooral fictie en we gebruiken ze voor het LIST-moment. Op de momenten buiten LIST brengen we de leerlingen in aanraking met andere boeken. Dan is het handig dat we per klas tot 100 boeken kunnen uitlenen via de bibliotheek van Zottegem.'
Lestips van Juf Katrien
- Inspiratie bij Atlas
'Bij documentatiecentrum Atlas in Antwerpen vinden we veel expertise over anderstaligheid.'
- Speelleerboxen counteren lockdown
'Tijdens de eerste online leermomenten in de eerste lockdown hielden we de aanwezigheden bij in een Excel-document. Wie niet aanwezig was, kreeg telefoon. Wat loopt er moeilijk, hoe kunnen we helpen? Zo is de bal van onze speelleerboxen aan het rollen gegaan. Die maakten we voor de kleuterschool en eerste graad. Er zaten taalspelletjes in, kaartjes met QR-codes die linkten naar voorleesverhalen, boeken … Elke vrijdag konden ouders van kinderen die we anders niet bereikten, ze komen uitlenen. Dan gaven we ook uitleg bij de opdrachten en de leerstof. Zo kregen we een nauwer contact met de mensen die we binnen de gewone schoolwerking niet konden bereiken. Als mensen aangaven dat ze niet op school raakten, dan gingen we ze thuis afgeven.'
- Inventive spelling
'Ik ben een fan van het creatief schrijven dat een onderdeel van LIST is voor het eerste leerjaar. Ik heb het heel hard uitgeprobeerd en het blijkt erg waardevol. We schrijven elke dag en vertrekken daarbij vanuit een verhaal. Dat start met inventive spelling en gaat van boodschappenlijstjes opstellen tot een verhaal afmaken. Leerlingen die anderstalig zijn, gaan hun grenzen verleggen omdat ze loskomen van de spelling an sich. Zo is elke schrijfopdracht voor elke leerling een succeservaring. Met die invented of inventive spelling gaan ze ook al in de kleuterklas aan de slag. Ik ga daar af en toe eens kijken. Doordat we samen dat traject doen, heb ik veel meer zicht op de doorlopende lijn.'
Ook ouders stimuleren
'We evalueren via de AVI’s. Die genormeerde testen dienen vooral om te zien waar wij, als leerkrachten, nog beter kunnen helpen. We kijken ook naar de smaakontwikkeling en de leesmotivatie. Daarover houden we leesgesprekjes met de leerlingen. In het eerste leerjaar komt er nog wel een punt op het rapport, omdat we bijna moeten van de ouders. Ze willen echt weten of het goed of minder goed gaat. We zouden dat liever niet doen. Daarom schakelen we vanaf het tweede leerjaar over op een waardering waarin we spreken over de leeshouding. Zo informeren we ouders of en hoe hun kind plezier beleeft aan het lezen, hoe het soms nog moeilijk is om een keuze te maken.'
'We hebben nog veel werk om ouders te overtuigen van het feit dat voorlezen niet alleen leuk, maar ook nuttig is. Het is de gemakkelijkste manier om hun kinderen talig te stimuleren. We plannen daarom workshops over lezen, praten erover tijdens oudercontacten, ik plak 10 tips over voorlezen in de agenda … In de kleuterklassen proberen we het met leestassen. Daarin zitten onder meer meertalige boekjes die wekelijks mee naar huis gaan. Zo horen anderstalige leerlingen het verhaal al eens in de thuistaal, als een soort preteaching.'
'We dienden ook een aanvraag in voor een samenwerking met Het Huis van het Kind. Omdat niet elke leerling thuis de mogelijkheid heeft om te lezen, zouden vrijwilligers ondersteuning bieden bij het voorlezen thuis. Een leescafé binnen de schoolmuren opstarten, is nog zo’n droom. Dat moet een ontmoetingsplaats voor kinderen en ouders worden om samen te lezen, te praten over boeken, boeken te promoten, te ruilen. Alles om het leesvuur aan te wakkeren dus, ook bij ouders.'
In de boekenkast van juf Katrien
- De series 'Dolfje Weerwolfje'
- De reeks van 'Pietje Puk'
- 'Verloren woorden' - Robert Macfarlane
- 'De boekenberg' - Rocio Bonilla
- Uitgaves van Ketnet vol experimentjes
- 'De schoenen van Jacob', Agnès de Lestrade