Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Katrien | 'Met twee sta je pas echt sterk'

Boekenjuf Katrien | 'Met twee sta je pas echt sterk'

Katrien Schollaert is enthousiaste juf, co-teacher én boekenstoker op haar school. Tussen haar favoriete titels vind je De boekenberg. 'Omdat dat verhaal perfect weerspiegelt wat we leerlingen willen leren: lezen prikkelt je fantasie en laat je een heel nieuwe wereld ontdekken.'

Leerling leest in de natuur
Leerlingen lezen samen op de grond
Leerlingen lezen in 'leeshokjes'
Leerlingen lezen op stapelbed
Leerlingen schilderen

'De boekenberg' gaat over een jongen die op allerlei mogelijke manieren probeert te vliegen. Dat lukt natuurlijk niet, tot zijn moeder hem een boek geeft en hij ontdekt dat hij op die manier vleugels krijgt. De fantasie, de schoonheid die in de taal en tekeningen verborgen zit, ze maken lezen zo verrijkend. En vind je geschiedenis maar niks? Dan zet een historische roman je misschien wel op weg. Op schools vlak gaan er zoveel positieve zaken samen met boeken, dat je toch niet anders kan dan er reclame voor te maken?'

'Ik vertel mijn leerlingen dus veel over boeken en over mijn eigen leeservaringen. Ik nodig auteurs uit op school, zet nieuwe boeken in de kijker. Voor wereldoriëntatie en muzische vorming vertrek ik ook vaak vanuit boeken. En ik lees graag en veel voor in mijn eerste leerjaar. Na een tijdje vragen de leerlingen of ze zelf mogen voorlezen. Elke avond, voor de bel gaat, zit er dus een leerling op de voorleesstoel. Zonder dat het moet.'

 

Wie is Katrien Schollaert?

School:
juf in het eerste leerjaar in GO! basisschool Atheneum Zottegem

Favoriete kinderboek:
'De schoenen van Jacob', Agnès de Lestrade

‘Vind je geschiedenis niks? Dan zet een historische roman je misschien wel op weg.’

Samen op de leestandem

'Zo ben ik altijd al met boeken in de klas bezig geweest. Maar het raakte moeilijk voorbij mijn klasdeur. Het is pas als je iemand met dezelfde passie vindt, dat je het ook kan verspreiden op school. Mijn nominatie zie ik daarom als dé manier om te tonen dat je met twee nog meer kan dan alleen.'

'Ik zit met Fien, onze zorgcoördinator, op een fijne leestandem. We hebben samen een taaltraject uitgewerkt nadat de scholengroep besliste om met LIST aan de slag te gaan. Dat hebben we in één beweging geïntegreerd in een bredere visie. Dat is een hels werk, maar wel leuk om te doen. Drie jaar geleden zijn we gestart en we beginnen nu de vruchten te plukken: ouders zien nu hun kinderen al eens op de mat voor de tv liggen met een boek.'

Leerlingen lezen in 'leesnissen'

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/meester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.

 

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via dit formulier.

'Bij onze visie zijn we vooral vertrokken vanuit het feit dat de woordenschatontwikkeling belangrijk is voor de taalontwikkeling van de leerlingen. Wij proberen die in een leerlijn te stoppen, en starten in de kleuterklas. Het tweede belangrijke uitgangspunt: zo veel mogelijk leerlingen meekrijgen in het verhaal. Daarom zijn series als Geronimo Stilton, Dolfje Weerwolfje en Vos en Haas ook belangrijk. Met die boeken kan je leerlingen echt warm laten lopen voor lezen, om dan samen op zoek te gaan naar andere boeken en hen van andere genres te overtuigen.'

'Alle collega’s hebben een vrij ruim aanbod van boeken in de klas. Met een grote hoeveelheid eigen boeken of exemplaren die we doorgeven aan elkaar. Sinds twee jaar hebben we ook een schoolbibliotheek met een 1000-tal boeken. We zijn die nog aan het uitbouwen dankzij onder meer zware sponsoring van de oudervereniging. In ons nieuwe en innovatieve gebouw kreeg onze schoolbib eindelijk ook echt een plaats. Ze bevat vooral fictie en we gebruiken ze voor het LIST-moment. Op de momenten buiten LIST brengen we de leerlingen in aanraking met andere boeken. Dan is het handig dat we per klas tot 100 boeken kunnen uitlenen via de bibliotheek van Zottegem.'

Leerlingen lezen zittend bij boekenkasten

Lestips van Juf Katrien

  • Inspiratie bij Atlas

'Bij documentatiecentrum Atlas in Antwerpen vinden we veel expertise over anderstaligheid.'

  • Speelleerboxen counteren lockdown

'Tijdens de eerste online leermomenten in de eerste lockdown hielden we de aanwezigheden bij in een Excel-document. Wie niet aanwezig was, kreeg telefoon. Wat loopt er moeilijk, hoe kunnen we helpen? Zo is de bal van onze speelleerboxen aan het rollen gegaan. Die maakten we voor de kleuterschool en eerste graad. Er zaten taalspelletjes in, kaartjes met QR-codes die linkten naar voorleesverhalen, boeken … Elke vrijdag konden ouders van kinderen die we anders niet bereikten, ze komen uitlenen. Dan gaven we ook uitleg bij de opdrachten en de leerstof. Zo kregen we een nauwer contact met de mensen die we binnen de gewone schoolwerking niet konden bereiken. Als mensen aangaven dat ze niet op school raakten, dan gingen we ze thuis afgeven.'

  • Inventive spelling

'Ik ben een fan van het creatief schrijven dat een onderdeel van LIST is voor het eerste leerjaar. Ik heb het heel hard uitgeprobeerd en het blijkt erg waardevol. We schrijven elke dag en vertrekken daarbij vanuit een verhaal. Dat start met inventive spelling en gaat van boodschappenlijstjes opstellen tot een verhaal afmaken. Leerlingen die anderstalig zijn, gaan hun grenzen verleggen omdat ze loskomen van de spelling an sich. Zo is elke schrijfopdracht voor elke leerling een succeservaring. Met die invented of inventive spelling gaan ze ook al in de kleuterklas aan de slag. Ik ga daar af en toe eens kijken. Doordat we samen dat traject doen, heb ik veel meer zicht op de doorlopende lijn.'

Ook ouders stimuleren

'We evalueren via de AVI’s. Die genormeerde testen dienen vooral om te zien waar wij, als leerkrachten, nog beter kunnen helpen. We kijken ook naar de smaakontwikkeling en de leesmotivatie. Daarover houden we leesgesprekjes met de leerlingen. In het eerste leerjaar komt er nog wel een punt op het rapport, omdat we bijna moeten van de ouders. Ze willen echt weten of het goed of minder goed gaat. We zouden dat liever niet doen. Daarom schakelen we vanaf het tweede leerjaar over op een waardering waarin we spreken over de leeshouding. Zo informeren we ouders of en hoe hun kind plezier beleeft aan het lezen, hoe het soms nog moeilijk is om een keuze te maken.'

'We hebben nog veel werk om ouders te overtuigen van het feit dat voorlezen niet alleen leuk, maar ook nuttig is. Het is de gemakkelijkste manier om hun kinderen talig te stimuleren. We plannen daarom workshops over lezen, praten erover tijdens oudercontacten, ik plak 10 tips over voorlezen in de agenda … In de kleuterklassen proberen we het met leestassen. Daarin zitten onder meer meertalige boekjes die wekelijks mee naar huis gaan. Zo horen anderstalige leerlingen het verhaal al eens in de thuistaal, als een soort preteaching.'

'We dienden ook een aanvraag in voor een samenwerking met Het Huis van het Kind. Omdat niet elke leerling thuis de mogelijkheid heeft om te lezen, zouden vrijwilligers ondersteuning bieden bij het voorlezen thuis. Een leescafé binnen de schoolmuren opstarten, is nog zo’n droom. Dat moet een ontmoetingsplaats voor kinderen en ouders worden om samen te lezen, te praten over boeken, boeken te promoten, te ruilen. Alles om het leesvuur aan te wakkeren dus, ook bij ouders.'

In de boekenkast van juf Katrien

  • De series 'Dolfje Weerwolfje'
  • De reeks van 'Pietje Puk'
  • 'Verloren woorden' - Robert Macfarlane
  • 'De boekenberg' - Rocio Bonilla
  • Uitgaves van Ketnet vol experimentjes
  • 'De schoenen van Jacob', Agnès de Lestrade
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
Label
  • literatuur en leesmotivatie
School GO! BS Atheneum Zottegem
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs