Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. CHAMBRES d' AMIS

CHAMBRES d' AMIS

Bach in een statige dekenij, Philip Glass in een neo-renaissancepand, drama en kopers in een 19de eeuwse burgerwoning, Pachelbel en Eric Clapton in een notariswoning… Op vraag van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans zetten zeven woningen hun deuren open voor de leerlingen van de hogere graad. Met titels als Grote en kleine vibraties, Glassworks en Fijn besnaard toveren de artiesten in spe de salons van de bewoners om tot intieme concert- en theaterzaaltjes.

Chambres_damis_zaterdag_025.jpeg
Chambres_damis_zaterdag_059.jpeg
Chambres_damis_zaterdag_067.jpeg
Chambres_damis_zaterdag_087.jpeg

Unieke samenwerkingen buiten de klasmuur

Leraar woord Jan Clement en directeur Philippe Sioen inspireerden zich op het project Chambres d’ amis van Jan Hoet, die vroeger in Gentse huiskamers hetzelfde deed voor beeldende kunst.

‘We wilden in zeven huiskamers diverse programma’s aanbieden, waarbij onze leerlingen hogere graad vakoverschrijdend buiten de normale klassituatie treden. Een unieke manier om eens echt dicht bij het publiek te komen, te leren samenwerken met andere disciplines en een deel van het eindexamen op een andere manier af te leggen’, vertelt Jan.

Op die manier ontstond een veelzijdige mix van genres: voordracht met oude en nieuwe muziek, slagwerk met dans, zang en piano met film ... Bovendien kreeg elke huiskamer het gezelschap van beeldend en grafisch werk van de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten.

‘Dit gaat véél verder dan musiceren of voordragen binnen de klasmuur. Je moet durven loskomen van je partituur of tekst en leren vertrouwen op je talent en ervaring. Wie de stap waagt, beleeft een onvergetelijk avontuur.’

Kruisbestuiving tussen de verschillende genres

Iedereen kon zijn artistieke ei kwijt in de sfeer en het interieur van ‘zijn’ huis. Dat groeide langzamerhand tot een harmonisch geheel. ‘Voor de dekenij van Zottegem werd er gewerkt rond het thema verstilling. Als de ziele luistert zorgde voor een samenspel tussen muziek van Bach en Arvo Pärt. Bij kaarslicht voorgedragen gedichten deden nadenken over het mysterie van het leven. Seriële schilderijtjes van klimopblaadjes maakten het geheel compleet’, vertelt Jan enthousiast.

‘De lichte, ruime inkomhal van het atheneum stimuleerde dan weer de Grote en kleine vibraties van balletdansers en slagwerkers en liet het lichtere genre binnen met sketches uit Vaneigens en een pittig jazzcombo.

Telkens een unieke beleving

Rode draad in Chambres d’amis is de specifieke sfeer van elke huiskamer. De grote variatie aan stijlen leverde een uniek, divers programma op. ‘Aanvankelijk wilden we zeven programma’s brengen, maar door de enthousiaste reacties van de leraren kwamen we uiteindelijk tot elf voorstellingen van telkens een half uurtje.’

Dat laagdrempelig concept was een schot in de roos, want het geeft mensen de kans bij zoveel mogelijk huizen langs te gaan. ‘We spelen in op de natuurlijke nieuwsgierigheid van het publiek om een ongekende woonkamer binnen te treden en zorgen dan dat ze in elke woning iets anders beleven, wat hun honger aanscherpt om andere artistieke creaties te gaan proeven.’

Tips van Jan

  • Kies een reeks van zeven woningen met een uiteenlopende stijl en sfeer. Maak één leraar voor elk huis verantwoordelijk, die zowel het contact met de eigenaars als met zijn/haar leerlingengroep coördineert.
  • Laat je inspireren door de sfeer van de woning en stel een aangepast programma op. Avant-garde, pop- en rockmuziek kunnen bijvoorbeeld heel goed samen in een modernistische woning.
  • Zorg voor voldoende repetities met de samengestelde groepjes muzikanten, dansers, voordragers. Ga pas in de laatste week ook in de betreffende huiskamer repeteren, zodat je de bewoners die hun deuren openzetten niet teveel belast.
  • Zoek samenwerking met leraren beeldende kunsten. Zij kunnen immers de vormgeving (affiches, flyers, decor, aankleding van de ruimtes met thematische kunstwerken) op zich nemen. Beslist een meerwaarde voor artiest en publiek!
  • Steek een duidelijk parcours ineen, met een overzichtelijk plattegrondje van de te bezichtigen woningen. Zorg in elke straat dat het huis al van ver zichtbaar is, met bijvoorbeeld toortsen en panelen met grote affiches van het evenement.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School Stedelijke Academie MWD
Organisaties Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten
Onderwijsniveau
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Dans
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Muziek
  • Woordkunst-drama
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
  • poëzie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Jan Clement

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Hollywood op het Kwadrant: deze leerlingen bedenken, filmen én monteren zelf een kortfilm

De leerlingen van het vijfde middelbaar Humane en Wetenschappen-Wiskunde van Instituut Bert Carlier – ‘Het Kwadrant’ kruipen tijdens de lessen ‘Project’ achter de camera. Samen met de organisatie JEF creëren ze kortfilms waarin ze een verhaal leren vertellen én hun eigen talenten ontdekken.

Lees meer
Leerkracht geeft instructies over geluidsmontage

Deze kunstacademie zet beeldend werk om in fascinerende soundscapes

Een workshop rond geluid in als onderdeel van een exploratie in de beeldende kunsten? Sterre van geluidslaboratorium Aifoon laat een groep van 12 volwassen leerlingen verdwalen én hun weg vinden in de wisselwerking tussen geluid en beeld. Na een reeks van 6 zaterdagen is het gehoor niet meer weg te...
Lees meer
Leerlingen monteren aan animatiefilm

Zo maak je een stop-motion-film met de hele school!

Aan de Buitengewone Basisschool De Zonneroos (type 2) in Aalst maken de leerlingen van de hele school gedurende enkele maanden samen een prachtige stop-motion animatiefilm van 10 minuten. Ze worden hierin professioneel ondersteund door vzw Rekker, Cultuurcentrum De Werf, filmhuis Netwerk en Utopia...
Lees meer
Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek...
Lees meer

Nieuws in de kijker

VRT lanceert gloednieuwe EDUbox rond lezen voor jongeren

Van WhatsAppberichtjes over schoolboeken tot de ondertitels bij een film. Lezen is overal. Toch gaat het leesniveau van...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
cover zeevonk

WIN het boek 'Zeevonk'

Een ontroerend verhaal over verlies en veerkracht. Met op de achtergrond de zee, die neemt, maar ook geeft.

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2024-25

Van 1 december 2023 tot 15 februari 2024 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer

Nomineer jouw Beste Boekenjuf/meester 2024

Welke veelzijdige voorlezer geeft zijn liefde voor lezen en boeken door aan leerlingen én collega’s? Wie pakt straf uit...

Lees meer

Poëzie in het basisonderwijs? Schrijf je in voor de Poëziesterren!

Geef je les in het basisonderwijs? Kies met je leerlingen de mooiste poëzie van de afgelopen 2 jaar, en ontvang een...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs