U bent hier:

Dansen door de geschiedenis

Waarschuwingsbericht

cultuurkuur.be maakt gebruik van cookies. Meer weten.

Het is 2226. De mens is uitgestorven en robots hebben het voor het zeggen. Ze kunnen alles behalve één ding: dansen. Rond die premisse stak de ploeg van Vrije Lagere School Mater Dei een grootse dansshow in elkaar. Van Rosas tot Beyoncé en van het Zwanenmeer tot disco: de leerlingen verkenden alle uithoeken van de wereld van de dans. Mooss vzw zorgde voor de nodige begeleiding en inspiratie.

Aagje Ingels is de muzo-coach van de school én de drijvende kracht achter de voorstelling ‘Start to dance with AI’. Aagje: ‘Binnen het domein bewegingsexpressie wilden we de kinderen motiveren om zich creatief uit te drukken. Dankzij de expertise van de kunsteducatieve Mooss vzw konden we verschillende danstalen en -stijlen introduceren in speelse en uitdagende workshops’.

Danseres Lieselot werkt freelance voor Mooss, die eerder al projecten met Mater Dei uitwerkte. ‘Aagje wilde verschillende mijlpalen uit de dansgeschiedenis eren én de emotionele en menselijke kant van dansen benadrukken. Toen ik hoorde dat we zouden toewerken naar een voorstelling en wat het concept van die voorstelling was, was ik meteen enthousiast!’.

Ieder z’n mijlpaal

Er werd een lijst van mijlpalen opgesteld, van het Zwanenmeer tot de film Billy Elliot. Leerkrachten en leerlingen mochten vervolgens zelf hun favoriet kiezen. Lieselot: ‘Ik wilde niet enkel een frase of een bepaalde move aanleren: de ideeën moesten vanuit de kinderen zelf komen. We vertrokken vanuit de vraag ‘Hoe kan je uiting geven aan je eigen gevoelens of verhaal via de taal van het lichaam?’. Geef kinderen vrijheid en je komt tot verbazingwekkend originele ideeën en bewegingen. Op die manier ga je eindeloos veel verder dan het zoveelste schoolfeestdansje’.

De dansfilm ‘Billy Elliot’ is een aanleiding om het te hebben over eigen, individuele dansstijlen. De videoclip ‘Survivor’ van Destiny’s Child bracht dan weer thema’s aan als overwinnen, vallen en opstaan, vertrouwen. Zelfs ‘Rosas danst Rosas’ wist Lieselot helder aan te brengen: ook kinderen kunnen zich iets voorstellen bij een vaste dagelijkse routine.

Meer dan dans

Alle leerjaren werden bij het project betrokken, zodat er ook interklassikaal kon worden gewerkt. Bovendien ging het project verder dan enkel muzische ontwikkeling. Juf Anneleen: ‘De leerlingen maakten zelf de uitnodiging, de filmpjes en de programmaboekjes voor de show. Ze werkten zo ook aan hun taalontwikkeling en hun kennis van verschillende media. Door te overleggen en samen te werken, kwamen zaken als verantwoordelijkheid, initiatief, keuzes maken en socio-emotionele ontwikkeling aan bod.’ 

Samen schitteren

Lieselot: ‘Het was een zeer aangename samenwerking. Aagje communiceerde helder, vroeg feedback en gaf nuttige input. Er werd geluisterd naar mijn noden en verwachtingen en ik kreeg een goede (infrastructurele) omkadering. Ik reikte een hoop insteken aan waarmee de school verder aan de slag kon om de voorstelling te maken’.

In W:Halll, het imposante cultureel centrum van Sint-Pieters-Woluwe, kon het publiek genieten van een afwisselende, energieke show. Aagje: ‘De kinderen zijn in contact gekomen met professionele kunstenaars en kregen de kans om allerlei talenten te ontwikkelen. De leerkrachten leerden bij over hoe ze kinderen kunnen motiveren en ondersteunen in een creatief proces. Op school behouden we de expertise om uitdagende workshops op te bouwen. Nu is er geen twijfel meer dat we ook hedendaagse en conceptuele kunstvormen heel bevattelijk kunnen aanbrengen’.

Tips van juf Aagje

  • Geloof in je leerlingen. Het concreet uitwerken van een groots project lijkt soms veel gevraagd: de kinderen moeten zich lang concentreren, veel oefenen, hun grenzen verleggen … Maar met de juiste aanpak stijgen ze boven zichzelf uit.
  • Denk breed. Wij hebben aan een dansvoorstelling gewerkt, maar we hebben niet alleen gedanst. Ook het programmaboekje uitdenken, schrijven en maken werd bijvoorbeeld deel van het project.
  • Zet een project met een duidelijke timing op.
  • Blijf communiceren met je externe partner. Op die manier weten alle partijen op elk moment wat ze van elkaar kunnen verwachten en ontstaan er geen misverstanden of frustraties.

Dien je eigen subsidieproject in

Cultuurpartner:


Schooljaar: 
2017-2018


Projectverantwoordelijke: 
Juf Aagje Ingels