Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Dansen door de geschiedenis

Dansen door de geschiedenis

Het is 2226. De mens is uitgestorven en robots hebben het voor het zeggen. Ze kunnen alles behalve één ding: dansen. Rond die premisse stak de ploeg van Vrije Lagere School Mater Dei een grootse dansshow in elkaar. Van Rosas tot Beyoncé en van het Zwanenmeer tot disco: de leerlingen verkenden alle uithoeken van de wereld van de dans. Mooss vzw zorgde voor de nodige begeleiding en inspiratie.

Aagje Ingels is de muzo-coach van de school én de drijvende kracht achter de voorstelling ‘Start to dance with AI’. Aagje: ‘Binnen het domein bewegingsexpressie wilden we de kinderen motiveren om zich creatief uit te drukken. Dankzij de expertise van de kunsteducatieve Mooss vzw konden we verschillende danstalen en -stijlen introduceren in speelse en uitdagende workshops’.

Danseres Lieselot werkt freelance voor Mooss, die eerder al projecten met Mater Dei uitwerkte. ‘Aagje wilde verschillende mijlpalen uit de dansgeschiedenis eren én de emotionele en menselijke kant van dansen benadrukken. Toen ik hoorde dat we zouden toewerken naar een voorstelling en wat het concept van die voorstelling was, was ik meteen enthousiast!’.

Ieder z’n mijlpaal

Er werd een lijst van mijlpalen opgesteld, van het Zwanenmeer tot de film Billy Elliot. Leerkrachten en leerlingen mochten vervolgens zelf hun favoriet kiezen. Lieselot: ‘Ik wilde niet enkel een frase of een bepaalde move aanleren: de ideeën moesten vanuit de kinderen zelf komen. We vertrokken vanuit de vraag ‘Hoe kan je uiting geven aan je eigen gevoelens of verhaal via de taal van het lichaam?’. Geef kinderen vrijheid en je komt tot verbazingwekkend originele ideeën en bewegingen. Op die manier ga je eindeloos veel verder dan het zoveelste schoolfeestdansje’.

De dansfilm ‘Billy Elliot’ is een aanleiding om het te hebben over eigen, individuele dansstijlen. De videoclip ‘Survivor’ van Destiny’s Child bracht dan weer thema’s aan als overwinnen, vallen en opstaan, vertrouwen. Zelfs ‘Rosas danst Rosas’ wist Lieselot helder aan te brengen: ook kinderen kunnen zich iets voorstellen bij een vaste dagelijkse routine.

Meer dan dans

Alle leerjaren werden bij het project betrokken, zodat er ook interklassikaal kon worden gewerkt. Bovendien ging het project verder dan enkel muzische ontwikkeling. Juf Anneleen: ‘De leerlingen maakten zelf de uitnodiging, de filmpjes en de programmaboekjes voor de show. Ze werkten zo ook aan hun taalontwikkeling en hun kennis van verschillende media. Door te overleggen en samen te werken, kwamen zaken als verantwoordelijkheid, initiatief, keuzes maken en socio-emotionele ontwikkeling aan bod.’ 

Samen schitteren

Lieselot: ‘Het was een zeer aangename samenwerking. Aagje communiceerde helder, vroeg feedback en gaf nuttige input. Er werd geluisterd naar mijn noden en verwachtingen en ik kreeg een goede (infrastructurele) omkadering. Ik reikte een hoop insteken aan waarmee de school verder aan de slag kon om de voorstelling te maken’.

In W:Halll, het imposante cultureel centrum van Sint-Pieters-Woluwe, kon het publiek genieten van een afwisselende, energieke show. Aagje: ‘De kinderen zijn in contact gekomen met professionele kunstenaars en kregen de kans om allerlei talenten te ontwikkelen. De leerkrachten leerden bij over hoe ze kinderen kunnen motiveren en ondersteunen in een creatief proces. Op school behouden we de expertise om uitdagende workshops op te bouwen. Nu is er geen twijfel meer dat we ook hedendaagse en conceptuele kunstvormen heel bevattelijk kunnen aanbrengen’.

Tips van juf Aagje

  • Geloof in je leerlingen. Het concreet uitwerken van een groots project lijkt soms veel gevraagd: de kinderen moeten zich lang concentreren, veel oefenen, hun grenzen verleggen … Maar met de juiste aanpak stijgen ze boven zichzelf uit.
  • Denk breed. Wij hebben aan een dansvoorstelling gewerkt, maar we hebben niet alleen gedanst. Ook het programmaboekje uitdenken, schrijven en maken werd bijvoorbeeld deel van het project.
  • Zet een project met een duidelijke timing op.
  • Blijf communiceren met je externe partner. Op die manier weten alle partijen op elk moment wat ze van elkaar kunnen verwachten en ontstaan er geen misverstanden of frustraties.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School VLS Mater Dei
Organisaties Bamm vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Juf Aagje Ingels

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs