Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De Bevriedinge

De Bevriedinge

De derdegraads leerlingen van Basisschool De Vierboete in Nieuwpoort herdachten op een heel levendige manier de bevrijding door de Canadezen. Aan de hand van een groepsfoto van 7 september 1944, gingen ze aan de slag met getuigen uit die tijd.

02fb41680ae10ac3fe49ekkrz6bfoeewau0gxqbxsaxhruieo5h1jgwbkstokwl0.jpg
090513binnen1.jpeg
31310c9b5e2899a1a22ap1010036.jpg
403c05cc2bdc914bf8acbevriedinge 7sept1944.jpg

Een groepsfoto van een tweehonderdtal mensen op de markt van Nieuwpoort die samen de ‘bevriedinge’ vierden van hun stad, inspireerde Basisschool De Vierboete. Het idee: de nog levende getuigen van de foto opsporen om hun verhalen over de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding van 7 september 1944 in Nieuwpoort tot leven te brengen. Het project deed zo de leerlingen op een actieve manier nadenken over democratie, vrijheid en verdraagzaamheid.

Wederzijdse ontmoeting tussen oud en jong

‘Voor het opsporen van de identiteit van de mensen op de foto lanceerden we een oproep via het mededelingenblad van de stad en via enkele posters op strategische plaatsen’, vertelt leerkracht Philip Hoogewys enthousiast. ‘De reacties van de oudere Nieuwpoortenaren waren overrompelend.

Op korte tijd konden we met de hulp van de stadsarchivaris en zijn assistent bijna alle namen van de mensen op de foto achterhalen.’ De nog levende getuigen werden uitgenodigd in de klas om de vragen van de leerlingen te beantwoorden. Nadien maakten de getuigen en leerlingen samen een wandeling door Nieuwpoort langs plaatsen die in de interviews aan bod kwamen om er foto’s te maken.

‘Voor de leerlingen ging een nieuwe wereld open. Hun vertrouwde stad, straat, school kreeg plots een andere invulling: Duitse soldaten reden erdoor, er heerste angst voor bombardementen en er was vooral het spook van de honger die de stad teisterde.’ Ook de getuigen bloeiden open tijdens en na de gesprekken. Ze spraken vol lof over de interesse van de kinderen, de vragen die hen gesteld werden en de conclusies die de leerlingen uit de interviews trokken. Het gaf hen een oppeppende spirit. De ontmoeting tussen jong en oud resulteerde in wederzijds respect en appreciatie.

De geschiedenis komt tot leven

Het resultaat van de interviews gaven de leerlingen vorm onder begeleiding van een professioneel grafisch vormgever. Ze maakten een tentoonstelling met panelen waarop de getuigen hun verhaal vertellen. Centraal hing de foto waarmee het allemaal begon.

In het boekje dat de leerlingen maakten bij de tentoonstelling, was er naast de interviews ook het relaas van ‘de bevriedinge’ te lezen. Via het Library and Archives Canada vroeg de school de War Diaries van het Canadese leger op. Hiermee kon de school alle verhalen controleren op hun waarheid en het ware verhaal van de bevrijding van Nieuwpoort ontrafelen.

Bij de opening van de tentoonstelling stelden de leerlingen hun project voor aan alle getuigen, oudstrijders, ouders, burgemeester, plaatselijke pers en vele geïnteresseerden. Als kers op de taart kwamen er na de presentatie tanks de markt opgereden, net als in 1944. Dit gebeurde in samenwerking met het Koninklijk Museum van het Leger van Brussel. Tenslotte werd er met iedereen een groepsfoto genomen en zo was de cirkel rond.

Tips van Philip

  • Laat de leerlingen en getuigen samen een identificatiefiche invullen voor het interview begint. Hierin verzamel je per getuige alle nodige persoonlijke gegevens.
  • Werk samen met de stad of gemeente. Dit verhoogt het draagvlak van je project en verlaagt de drempelvrees voor getuigen.
  • Schuim samen met je leerlingen het internet af en leg contacten. Zo kwamen we bij het Koninklijk Museum van het Leger in Brussel terecht en konden we de leerlingen een sublieme apotheose aanbieden die geen euro heeft gekost.
  • Maak de inhoud van de interviews tastbaar. Organiseer een wandeling langs alle plaatsen die voor de getuigen van belang zijn geweest. Zo komen de herinneringen bij getuigen nog meer tot leven en komen de leerlingen veel makkelijker tot conclusies.
  • Maak een boeiende slotpresentatie met veel afwisseling. Hoe levendiger je het slotmoment maakt, hoe meer dit in ieders herinnering blijft: laat filmpjes zien, speel situaties na en betrek rekwisieten van vroeger.  

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen luisterden naar verhalen van de nog levende getuigen van een oude foto van de ‘bevriedinge’. Door de plaatsen uit de verhalen samen te bezoeken kwamen de herinneringen bij de getuigen nog meer tot leven.

verbeelden

  • De verhalen stimuleerden de verbeelding van de leerlingen. Door de plaatsen te bezoeken konden de leerlingen zich nog beter voorstellen hoe hun vertrouwde stad, omgeving, straat eruit zag ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. In een slotpresentatie speelden ze situaties na en gebruikten ze rekwisieten van vroeger.

conceptualiseren

  • De leerlingen gingen in gesprek met de getuigen over democratie, vrijheid en verdraagzaamheid. Ze vatten hun interviews met alle getuigen samen in panelen voor een tentoonstelling.

analyseren

  • De leerlingen analyseerden de verhalen van de getuigen, toetsten dit af met de War Diaries en ontrafelden zo het ware verhaal van de bevrijding van Nieuwpoort.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School GO! BS De Vierboete_Nieuwpoort
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • herinneringseducatie
  • intergenerationeel
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
  • Burgerschap
  • Sociaal-relationele competenties
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Philip Hoogewys

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs