Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De liefde voor het lezen

De liefde voor het lezen

Zoals elke boekenwurm je niet zal nalaten te vertellen: lezen kan ontzettend leuk zijn! Maar sommige kinderen moeten dat wel nog ontdekken. Daarom dat De Mozaïek het project ‘100% Lezen’ op poten zette. De basisschool wou bij de leerlingen het lezen promoten. Of eerder: de liefde voor het lezen.

Via het project ‘100% Lezen’ hebben de leerlingen van De Mozaïek kennisgemaakt met auteurs, illustratoren en kunstenaars. Al spelenderwijs en via muzische activiteiten leerden ze verschillende boekjes kennen.

‘Onze school heeft veel kinderen met een migratie-achtergrond’, vertelt schoolcoördinator Miet Maes. ‘Meer dan 98% van onze leerlingen heeft een andere thuistaal dan het Nederlands. Vaak komen ze uit kansarme gezinnen en soms hebben hun ouders nooit leren lezen en schrijven. In zulke gezinnen heerst er geen boekjescultuur. Daarom wouden we hierop inzetten.’

Van de jeugdboekenweek…

De jeugdboekenweek in maart 2016 kon gelden als het hoogtepunt van het project ‘100% lezen’. Toen kwamen er heel wat Vlaamse jeugdauteurs en illustratoren over de vloer die de basisschool had leren kennen via Literatuur Vlaanderen en auteurslezing.be. Zij ondersteunden met projectsubisidies om het project verder te ontplooien.

De auteurs en illustratoren waren één en al enthousiasme toen ze voor de klas stonden. Ze stelden hun boeken voor en zetten nadien de leerlingen aan het werk met inspirerende muzische activiteiten. ‘De interactie tussen de auteurs en de leerlingen was heel leuk’, vertelt Miet. ‘Veerle Derave introduceerde de kamishibai bij de leerlingen. Dat is een soort verteltheater met illustratieplaten. Bij elk nieuw fragment in je verhaal gebruik je een nieuwe plaat. Nadat Veerle haar verhaal had voorgesteld, hielp ze de kinderen bij het ineensteken van een eigen verhaaltje met eigen illustraties.’

Andere auteurs die in interactie gingen met de leerlingen waren Katrien Van Hecke die kwam voorlezen uit haar boek Twee Koningen; Sabine De Vos die zowel de jeugdboekenweek als haar eigen boeken introduceerde; en Sebastiaan Leenaert die zijn verhaal over de ruimte al spelenderwijs aan de kinderen voorstelde. De jeugdboekenweek is echt een aanrader van jewelste voor scholen die leesplezier willen bevorderen, vindt Miet. ‘Scholen krijgen heel veel materiaal aangeboden waarmee ze aan de slag kunnen gaan.’

…naar het maken van eigen gedichten en verhalen

De Poëzieweek – die in 2016 tijdens de eerste week van februari viel – ging ook niet ongemerkt voorbij. ‘Toen hebben de kinderen gedichtjes aan elkaar geschreven, over de klassen heen. De kinderen van het tweede leerjaar schreven naar de kinderen van het derde jaar, enzovoort. ’

Voor overheersend muzische activiteiten klopte de school aan bij het kunstenaarscollectief Smoke & Dust. ‘Het collectief bracht ons in contact met kunstenares Leen Van Tichelen. Met vzw Luggage Point heeft zij een project uitgewerkt rond filosoferen met kinderen dat uiteindelijk vorm kreeg in het boek feest’, vertelt Miet. ‘Aan de hand van een stuk verhaal dat voorgelezen werd, legde ze uit wat filosoferen is en werden abstracte thema's zoals geluk en vrijheid bespreekbaar gemaakt.’ ‘Het belangrijkste doel was om de kinderen vanuit verschillende perspectieven te leren kijken. Er is zijn of haar waarheid, maar ook die van een ander', aldus Leen. Vervolgens konden de kinderen zelf een verhaal vormgeven waarbij het hoofdpersonage op iedere pagina in een andere situatie zijn geluk in vraag ging stellen. De workshop eindigde met een voorleesmoment waarin de kinderen hun verhalen voorlazen aan elkaar.

Leesplezier, ook bij de ouders

Het is de bedoeling dat de leerlingen ook in hun thuissfeer zin krijgen om in de boeken te kruipen. Daarom wou De Mozaïek hun ouders actief betrekken in het leesbevorderingsproject. Zo organiseerde de basisschool een voorleesweek waarin de ouders voorlazen in hun thuistaal, vaak in het Turks of Arabisch.

De school nam de ouders ook mee naar de stadsbibliotheek en moedigde hen aan om dit in de toekomst op eigen houtje te doen. ‘De drempel voor anderstaligen om naar een Nederlandstalige bib te gaan is vaak hoog’, licht Miet toe.

Lessen uit lezen

Zowel de leerlingen als de leerkrachten hebben bijgeleerd tijdens dit project. De belangrijkste doelstelling – om de leerlingen meer leesplezier bij te brengen – is volgens Miet zeker behaald. ‘De leerlingen waren altijd heel enthousiast over de verschillende activiteiten. Ze konden met al hun vragen bij de verschillende auteurs en illustratoren terecht. Dat motiveerde hen om meer te lezen, vooral de boeken van de auteurs in kwestie.’ 

En wat hebben de leerkrachten opgestoken? ‘Door Smoke & Dust hebben ze nieuwe technieken leren kennen. Deze zijn soms heel eenvoudig, zoals de collagetechniek, maar niettemin zijn het nieuwe manieren om muzisch te werk te gaan en de creativiteit van de kinderen aan te wakkeren. Bovendien hebben de leerkrachten een nieuw boekenaanbod leren kennen. En hun eigen boekenhoek eens goed gescreend.’ 

Tips van schoolcoördinator Miet

  • Koppel je project aan een muzische verwerking, zeker als je boeken wil promoten! De muzische taal is een taal die kinderen heel goed kennen.
  • Plaats wachtmandjes met boeken! Als de kinderen ergens moeten wachten, aan het onthaal, bijvoorbeeld, of bij de zorgcoördinator terwijl ze wachten om opgepikt te worden, kunnen ze in de boekjes kijken. Dat bevordert hun leesplezier!
  • De samenwerking met Smoke & Dust verliep heel goed. We hadden wel gehoopt om de workshops iets vroeger in te plannen. Omdat het collectief nog redelijk jong is, zijn er vrij veel voorbereidende gesprekken aan vooraf gegaan. Daarom vielen de workshops redelijk laat.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Julie Putseys
School VBS De Mozaïek
Organisaties Literatuur Vlaanderen
Veerle Derave
Katrien Van Hecke
Auteur sabine de vos
Auteurslezingen.be
Wezelsoor
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
  • Nederlands
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Miet Maes

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs