Een kijk in, op en uit de torens van Brugge
De leerlingen van het vierde leerjaar van het Sint-Andreasinstituut in Brugge gingen creatief en muzisch aan de slag met het thema ‘Torens’. De kunstenaars van KunstGroepBrugge hielpen hen op weg.
Het Sint-Andreasinstituut in Brugge ligt in het centrum van Brugge, waar torens het stadsbeeld domineren: het Belfort, Onze-Lieve-Vrouwekerk, de Sint-Salvatorskathedraal … Geïnspireerd door de Brugse torens creëerde het vierde leerjaar een heleboel kunstwerken. ‘Voor we zelf aan het werk gingen, observeerden we ‘live’ de torens in de omgeving’, vertelt juf Karin Robert. ‘Het ontwerp, de kunstzinnigheid en de symboliek van de torens fascineerden de kinderen en zetten ze aan het denken.’
Van elektriciteitsbuizen tot acrylverf
Vier dinsdagnamiddagen kwamen de kunstenaars van KunstGroepBrugge langs op school. ‘Met Anastasiya Rybina maakten de leerlingen realistische schilderijen van sneeuwlandschappen. Ze zetten met zwarte, blauwe en witte acrylverf de Brugse torens op canvas. Kunstenaars Marc Troffaes en Jean Blommaert verkenden samen met de kinderen de verschillen tussen 2D- en 3D-kunst. Ze tekenden en kleurden erop los en bouwden met houtblokjes, kartonnen doosjes, kokertjes en elektriciteitsbuizen de torens van hun dromen’, zegt Karin. ‘Bij de leerlingen was het enthousiasme om de verschillende kunstvormen uit te proberen enorm groot. Ze ontdekten wat hun talenten en mogelijkheden waren. Sommige leerlingen wilden niet stoppen met kunstig bezig zijn!’
Open geest
De samenwerking met KunstGroepBrugge zorgde voor de komst van nieuwe kunsttechnieken en vaardigheden in de klas. ‘Ook de leerkrachten namen deel aan de werksessies en leerden op die manier de vaardigheden en kunstvorm kennen’, vertelt Karin. De kunstenaars pikten eveneens frisse ideeën op. ‘De leerlingen brachten een nieuwe kijk op kunst. Kinderen kijken met een open geest naar kunst en verwerken hun impressies op een eigen originele manier.’
Gidsende leerlingen
Op de opendeurdag en het lenteconcert van de school stelden de kinderen het eindproduct voor. ‘Tijdens de tentoonstelling van de kunstwerken namen de leerlingen de rol van gids op zich. Ze leidden de aanwezigen rond langs de werken en vertelden hen enthousiast hoe het project verliep. Zowel de leerlingen als de ouders genoten ervan.’