Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Elke dag Wereld Kamishibai Dag

Elke dag Wereld Kamishibai Dag

Voor juf Djenisa van basisschool Omnimundo mag het elke dag Wereld Kamishibai Dag zijn! De leerlingen van het 6de leerjaar maakten met Nadine Heidbrink van Wilde Raven en kamishibai-expert Inge Umans van Rode Draad hun eigen verhalen en vertelplaten. Ze vroegen ouders om deze verhalen in hun thuistaal te vertalen en op Wereld Kamishibai Dag kon je naar de verhalen kijken en luisteren in bibliotheek Permeke.

3 oktober 2019

We zijn vertrokken! We vertelden Rood rood roodkapje van Edward van de Vendel en Isabelle Vandenabeele en Roodkapje van Roald Dahl met de kamishibai en ontdekten zo dat eenzelfde verhaal op verschillende manieren kan uitgewerkt worden, zowel in tekst als in beeld. Dat hebben we dan ook zelf mogen ervaren! Met een intrigerende openingszin kon elke leerling zijn eigen fantasie induiken om zowel in tekst als in beeld een aanzet tot verhaal vorm te geven. Wat een leuke opwarmer!

8 oktober - 10 oktober

We maakten een mindmap waarin we al onze verhaalideeën stopten en begonnen aan de uitwerking! Schrijven, schrappen, schrijven, schaven ... Namen verzinnen, ideetjes uitwisselen en ook samenwerken! We begonnen ook al met een aanzet voor de vertelplaten. Groot tekenen, knippen, plakken, gommen ... Fijn!

17 oktober

We schreven en schaafden bij, verzonnen nieuwe wendingen, bedachten grappige passages, bouwden hier en daar wat spanning in ... Onze verhalen kregen stilaan vorm! We begonnen ook aan ons storyboard: hoe brengen we dit verhaal in beeld? Welke details kiezen we om uit te vergroten? Wat vind ik nu het belangrijkste om in beeld te brengen? Wikken en wegen, schetsen en overleggen ... Boeiend!

We sloten de dag af met bezoek! De ouders mochten een klasbezoek brengen. Wij vertelden enthousiast waaraan we werken en vertelden een verhaal met kamishibai om hen mee warm te maken. Daarna kon iedereen op ontdekking gaan in de boeken en verhalen in de verschillende thuistalen. Lezen in het Urdu of Somali? Dat doe je gewoon zo!

Wij zagen niet enkel verhalen groeien. Wij zagen kinderen groeien!

Djenisa Ramic - leerkracht zesde leerjaar

24 oktober

We splitsten ons op. Eén groep begon al met de vertelplaten. Meer bepaald: het schilderen van achtergronden! Verbluffende resultaten ... Wie nog niet klaar was met zijn verhaal legde de laatste puzzelstukken: nog wat schaven en schrappen, nieuwe namen bedenken voor personages, knopen ontwarren en het storyboard invullen ...

5 november

We kwamen stilaan in de laatste fase. Nog enkele storyboards afwerken, achtergronden worden ingevuld: tekenen, knippen, plakken ... De eerste teksten werden uitgetypt ...

14 november 2019

Bijna alle verhalen zijn klaar, dus tijd om te oefenen! We vertelden het verhaal van de twee reuzen, met een kijk- en luisteropdracht ... We lijstten op waarop een echte kamishibaiverteller allemaal moet letten en konden dan zelf oefenen! Niet alleen het voorlezen en het samen voorlezen, maar ook het vlot leren verschuiven van de vertelplaten vraagt oefening!

Volgende week start de Voorleesweek ... Dan zullen de leerlingen hun verhalen vertellen aan de andere klassen. Daarna stellen we onze verhalen voor aan een groter publiek in bibliotheek Permeke. De leerlingen van Omnimundo zijn er klaar voor!

Meer dan eenmalige workshops

‘Het was een fantastisch proces’, zegt Djenisa. ‘Wij zagen niet enkel verhalen groeien. Wij zagen kinderen groeien. Ze kregen er meer plezier in, meer vertrouwen. Ze stonden soms echt versteld van hun eigen kunnen. Van de verrassende effecten van kleine ingrepen in tekst of illustraties ... Wij blinken van trots en tellen samen met de leerlingen af om de verhalen te vertellen!’

‘Ik geloof zelf echt in trajecten zoals dit’, vult Inge aan. ‘Een traject is zoveel rijker dan een eenmalige workshops waarin je zaadjes plant en hoopt dat die zullen uitgroeien … Dat bewijst ook dit traject: we wonnen week na week het vertrouwen van de leerlingen en zij groeiden in hun zelfvertrouwen.’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur wereldkamishibaidag.be
School SBS Omnimundo
Organisaties Rode Draad
rode draad & wilde raven vzw
Bibliotheek Permeke
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2019-2020
Projectverantwoordelijke Djenisa Ramic, leerkracht zesde leerjaar

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs