Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Elke illustrator zijn stijl, elke leerling zijn boek

Elke illustrator zijn stijl, elke leerling zijn boek

Illustrator Kaatje Vermeire staat op een stoel. Met een rendiergewei op haar hoofd. Rond haar zitten de 13 leerlingen van 3 en 4 Publiciteit. Ze voegen aan de oranje vlek op hun papier een gewei toe. ‘Teken het erbij met je linkse hand’, gebaart Kaatje, ‘en geef dan je blad door aan je buur.’ Die knipt op zijn of haar beurt ogen uit een magazine. De oranje vlek wordt stilaan een gezicht. Met een lijf. En grote handen. Telkens schuift het blad een leerling door. Een originele beeldtaal is meteen het resultaat. En dit is nog maar de opwarmer.

Marie Ryckeboer, leerkracht Publiciteit in de graadklas van het GO! technisch atheneum 2 kadert deze workshop: ‘Ons oorspronkelijk plan was om de kunstgeschiedenis in te duiken en samen met illustratoren een manier te zoeken om een kunststijl visueel voor te stellen. Dat idee hadden we opgepikt van Peter Goes’ boek Tijdlijn. Binnen het vak PAV was er ruimte om het theoretisch te onderbouwen. Het was ook de bedoeling dat er met die kunsttijdlijn een wisselwerking kon zijn met de leerlingen van KSO.’

Bijsturen

Maar die materie bleek te zwaar. Marie: ‘Een kunststroming vertalen naar een illustratie was te hoog gegrepen. Het moet voor onze leerlingen net wat tastbaarder zijn. Een kunstmarkt, een theatervoorstelling, dat lukte de afgelopen jaren beter. Bovendien kwam er onverwacht een verhuis van de afdeling op ons af. Het uitdenken van een logo en het ontwerpen van een nieuwe klasinrichting kregen voorrang. Om al die redenen moesten we het project bijsturen.’

Illustraties en een storyboard

‘Met Jan De Kinder begonnen ze daarom aan een storyboard of scenario voor een kortverhaal in 12 beelden. Het is de basis voor hun eigen boekje. De eerste dummies liggen al klaar. Binnen PAV werken ze verder aan hun verhaal. Tot onze verbazing doen ze dat graag, een verhaal bedenken. Jan komt allicht nog een keer terug verder in het proces om het storyboard op punt te zetten. Ook Pieter Gaudesaboos kwam langs. De leerlingen pasten zijn stijl toe op vier mannetjes die je in vier kan kappen en waarvan de delen onderling verwisselbaar zijn. Die hebben ze op de computer met Illustrator gemaakt. Steven de Rie kwam dan weer striptekenen met hen.’

Proeven van verschillende technieken

‘We maakten ook achtergronden met verschillende druktechnieken en papiersoorten en bewerkten die dan met Photoshop. Vandaag is Kaatje hier met haar drukpers en om zeefdrukken te maken. De stijl van al die illustratoren ligt mijlenver uit elkaar, maar dat is net interessant. Zo proeven de leerlingen van verschillende technieken en voelen ze duidelijk welke werkwijze hen het best ligt. Die kunnen ze dan toepassen op de illustraties van hun eigen boekje. Ik ga nog twee bindwijzes tonen en dan printen we de eindresultaten. Die willen we graag voorstellen in de bibliotheek van Diest.’

De leerlingen hangen aan hun lippen

‘Het werkt inspirerend om illustratoren en grafisch ontwerpers naar school te halen. De leerlingen hangen aan hun lippen. Ook voor ons is het leuk om ze dan zo geïnteresseerd te zien. Ik heb een aantal illustratoren uitgezocht en bij de leerlingen gepolst wie ze zagen zitten’, vertelt Marie. En daarom staat Kaatje dus op die stoel en vertelt ze over hoe ze een verhaal opentrekt en atypisch moet denken.

Experimenteren

‘Wij moeten een beeld maken dat de lezer prikkelt, dat niet voor de hand ligt’, zegt ze. Ze legt uit hoe ze etst, heeft een stukje van haar inspiratiebord uit haar atelier bij, toont hoe ze decors maakt en met spots en schaduwen een interessant effect creëert. Leerlingen experimenteren met haar drukpers. Ze inkten de achtergrond, leggen er blaadjes op, krassen er tekeningen in en zijn verrast door het uiteindelijke effect. Een volgende pagina van hun boek krijgt weer vorm…

Tips van Marie

  • Als je merkt dat het onderwerp of de aanpak de leerlingen niet ligt, heb dan geen schrik om het over een andere boeg te gooien.
  • Durf externen te contacteren. Soms denk je te snel ‘Die gaat toch niet willen of kunnen.’ Pas als je durft te vragen, kunnen er verrassende samenwerkingen ontstaan.
  • Vraag opvolging aan externen i.p.v. ze maar één keer te laten opdraven.
  • Laat zoveel mogelijk vanuit de leerlingen zelf vertrekken. Als zij het initiatief kunnen nemen, dan volgt de motivatie haast vanzelf.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! De Prins Diest Weerstandsplein
Organisaties Stedelijke Openbare Bibliotheek Diest
Jan De Kinder
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Marie Ryckeboer, leerkracht Publiciteit

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs