Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Elke illustrator zijn stijl, elke leerling zijn boek

Elke illustrator zijn stijl, elke leerling zijn boek

Illustrator Kaatje Vermeire staat op een stoel. Met een rendiergewei op haar hoofd. Rond haar zitten de 13 leerlingen van 3 en 4 Publiciteit. Ze voegen aan de oranje vlek op hun papier een gewei toe. ‘Teken het erbij met je linkse hand’, gebaart Kaatje, ‘en geef dan je blad door aan je buur.’ Die knipt op zijn of haar beurt ogen uit een magazine. De oranje vlek wordt stilaan een gezicht. Met een lijf. En grote handen. Telkens schuift het blad een leerling door. Een originele beeldtaal is meteen het resultaat. En dit is nog maar de opwarmer.

Marie Ryckeboer, leerkracht Publiciteit in de graadklas van het GO! technisch atheneum 2 kadert deze workshop: ‘Ons oorspronkelijk plan was om de kunstgeschiedenis in te duiken en samen met illustratoren een manier te zoeken om een kunststijl visueel voor te stellen. Dat idee hadden we opgepikt van Peter Goes’ boek Tijdlijn. Binnen het vak PAV was er ruimte om het theoretisch te onderbouwen. Het was ook de bedoeling dat er met die kunsttijdlijn een wisselwerking kon zijn met de leerlingen van KSO.’

Bijsturen

Maar die materie bleek te zwaar. Marie: ‘Een kunststroming vertalen naar een illustratie was te hoog gegrepen. Het moet voor onze leerlingen net wat tastbaarder zijn. Een kunstmarkt, een theatervoorstelling, dat lukte de afgelopen jaren beter. Bovendien kwam er onverwacht een verhuis van de afdeling op ons af. Het uitdenken van een logo en het ontwerpen van een nieuwe klasinrichting kregen voorrang. Om al die redenen moesten we het project bijsturen.’

Illustraties en een storyboard

‘Met Jan De Kinder begonnen ze daarom aan een storyboard of scenario voor een kortverhaal in 12 beelden. Het is de basis voor hun eigen boekje. De eerste dummies liggen al klaar. Binnen PAV werken ze verder aan hun verhaal. Tot onze verbazing doen ze dat graag, een verhaal bedenken. Jan komt allicht nog een keer terug verder in het proces om het storyboard op punt te zetten. Ook Pieter Gaudesaboos kwam langs. De leerlingen pasten zijn stijl toe op vier mannetjes die je in vier kan kappen en waarvan de delen onderling verwisselbaar zijn. Die hebben ze op de computer met Illustrator gemaakt. Steven de Rie kwam dan weer striptekenen met hen.’

Proeven van verschillende technieken

‘We maakten ook achtergronden met verschillende druktechnieken en papiersoorten en bewerkten die dan met Photoshop. Vandaag is Kaatje hier met haar drukpers en om zeefdrukken te maken. De stijl van al die illustratoren ligt mijlenver uit elkaar, maar dat is net interessant. Zo proeven de leerlingen van verschillende technieken en voelen ze duidelijk welke werkwijze hen het best ligt. Die kunnen ze dan toepassen op de illustraties van hun eigen boekje. Ik ga nog twee bindwijzes tonen en dan printen we de eindresultaten. Die willen we graag voorstellen in de bibliotheek van Diest.’

De leerlingen hangen aan hun lippen

‘Het werkt inspirerend om illustratoren en grafisch ontwerpers naar school te halen. De leerlingen hangen aan hun lippen. Ook voor ons is het leuk om ze dan zo geïnteresseerd te zien. Ik heb een aantal illustratoren uitgezocht en bij de leerlingen gepolst wie ze zagen zitten’, vertelt Marie. En daarom staat Kaatje dus op die stoel en vertelt ze over hoe ze een verhaal opentrekt en atypisch moet denken.

Experimenteren

‘Wij moeten een beeld maken dat de lezer prikkelt, dat niet voor de hand ligt’, zegt ze. Ze legt uit hoe ze etst, heeft een stukje van haar inspiratiebord uit haar atelier bij, toont hoe ze decors maakt en met spots en schaduwen een interessant effect creëert. Leerlingen experimenteren met haar drukpers. Ze inkten de achtergrond, leggen er blaadjes op, krassen er tekeningen in en zijn verrast door het uiteindelijke effect. Een volgende pagina van hun boek krijgt weer vorm…

Tips van Marie

  • Als je merkt dat het onderwerp of de aanpak de leerlingen niet ligt, heb dan geen schrik om het over een andere boeg te gooien.
  • Durf externen te contacteren. Soms denk je te snel ‘Die gaat toch niet willen of kunnen.’ Pas als je durft te vragen, kunnen er verrassende samenwerkingen ontstaan.
  • Vraag opvolging aan externen i.p.v. ze maar één keer te laten opdraven.
  • Laat zoveel mogelijk vanuit de leerlingen zelf vertrekken. Als zij het initiatief kunnen nemen, dan volgt de motivatie haast vanzelf.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! De Prins Diest campus Weerstandsplein
Organisaties Openbare Bibliotheek Diest
Jan De Kinder
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Marie Ryckeboer, leerkracht Publiciteit

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Erfgoedredders | Ontdek het erfgoed in je schoolbuurt

Hoe komt het dat er plots tegels met zelfportretten in het voetpad liggen in Vilvoorde?

Een jongen tekent een ontwerp van een kostuum. Je kijkt over zijn schouder mee

Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

In de kijker

Toon alle tips →
Kinderen gekleed in ouderwetse kleren kijken door venster van oldtimer

Erfgoed in je klas. Wij tonen je hoe!

Literair erfgoed laten leven in je klas? Win een auteurslezing

Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 28 april

erfgoed
Erfgoedpakket My Past Future cover

My Past Future - erfgoed aanbrengen in secundair onderwijs

Logo Cultuurkuur met coronavirus

Wat betekenen de coronamaatregelen voor je klasuitstap, externen op school voor een activiteit, dynamoPROJECT of Kunstkuur? | update 12/04: Heropstart na de paasvakantie

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs