Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Geleende woorden JR/SR

Geleende woorden JR/SR

Mensen hebben verhalen. Mensen hebben herinneringen. Iedereen heeft iets te vertellen en vele verhalen zijn verrassend herkenbaar. Niets is zo fijn als woorden kunnen delen met anderen. Het buurtgericht project Geleende woorden JR/SR bracht leerlingen van de basisschool De Dialoog samen met senioren om verhalen te delen, zonder zich te laten beperken leeftijd, cultuur, tijd of afkomst.

Drie maanden lang bracht basisschool De Dialoog 8 senioren samen met 16 leerlingen van het 6de leerjaar om naar mekaars verhalen te luisteren. Elke maand ging de school met de leerlingen naar het buurtcentrum Bloemekenswijk en maakten er een gezellig vertelmoment van waarin andermans woorden centraal stonden.

Samen filosoferen en fantaseren

Iedere ontmoeting stond in het teken van een ander onderwerp: spelen, bang zijn, feesten, erbij horen … Zowel de leerlingen als de senioren kregen de thema’s ruim op voorhand meegedeeld zodat ze er konden over nadenken. ‘De leerlingen werden in de klas voorbereid door voor te lezen uit jeugdliteratuur, te filosoferen en fantasie-oefeningen te doen om de hoofden los te maken’, vertelt leraar Denis enthousiast.

Samen met jeugdauteur Daniel Billiet schreven de leerlingen gedichten over de thema’s. In ruil voor hun woorden, kregen de senioren van het buurtcentrum elke keer van hun twee junioren een verrassend gedicht cadeau! ‘Door alle voorbereidende activiteiten werden de teksten, gesprekken en interviews achteraf veel rijker.’ 

De verhalen van de senioren werden door de kinderen vastgelegd met camera, een digitale recorder en genoteerd op pencomputers. ‘Het is verbazend hoe snel leerlingen van deze leeftijd die nieuwe technieken overnemen. Ze monteerden beeld- en geluidsmateriaal via Windows Movie Maker en Audacity. Zelfgemaakte teksten werden verwerkt tot een boekje via Scrapblog.’ Op geleendewoorden.blogspot.com is al het materiaal te bekijken.

‘Ik merkte dat de leerlingen gigantische sprongen voorwaarts maakten bij het omzetten van het kinderboek in een dramastukje voor op het toonmoment.’

Het geheel werd afgesloten met een feest mét toonmoment. ‘Ik liet de leerlingen per twee een boek kiezen. Hun keuze moesten ze verantwoorden voor de klas in een korte presentatie. Vanuit de essentie van het verhaal zochten ze samen naar manieren om het via drama aan de senioren te vertellen. In plaats van oma's en opa's die hun kleinkinderen een verhaaltje voorlezen, was het nu hun beurt om hen een verhaal aan te bieden.’

De kracht van het informele

De school vond het boeiend om te zien hoe er met een totaal andere werkwijze ook positieve resultaten bereikt kon worden. ‘In de normale klaswerking weten de leerlingen dat alles wat ze doen voor punten is. In dit project viel die druk weg en werkten ze relaxed. Ze ervaarden het haast als een spel en werkten daardoor heel anders.’

Tijdens de drie maanden wisselden de leerlingen en senioren niet alleen ervaringen en verhalen uit over spelen en over bang zijn, maar ook over heel wat andere zaken. Er werden kleine geschenkjes uitgewisseld en samen geknikkerd. ‘We hebben de kracht van buiten een ‘schoolse’ context echt ervaren en willen hier zeker nog meer van’, besluit Denis.

Tips van Denis

  • Zoek in overleg met de leerlingen naar onderwerpen die iedereen aanspreken. Neem ruim tijd om de onderwerpen ‘body’ te geven door filosofeersessie, vragen opmaken onder begeleiding, teksten ruim op voorhand schrijven, achtergrondmateriaal bestuderen, creatieve verwerkingen ...
  • Spoor kandidaat-senioren op via de kanalen van de buurt- en dienstcentra. Praat met de geïnteresseerden eerst de bedoeling en invulling van het project door. Maak duidelijke afspraken, stel de verwachtingen scherp (van beide kanten) en geef de mensen de tijd om na te denken over de onderwerpen.
  • Werk cultuuroverschrijdend. Autochtone senioren samen brengen met allochtone kinderen is op vele vlakken een ongelofelijk succes!
  • Werk naar een toonmoment en feestje toe. Het geeft voor de kinderen een extra motivatie. Voor de senioren was het een moment waar ze even fier naar uitkeken.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School SBS De Dialoog
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • drama en theater
  • intergenerationeel
  • literatuur en leesmotivatie
  • mediawijsheid
  • poëzie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Leraar Denis

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs