Grenzeloos
De Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Mechelen werkte samen met het Stedelijk Conservatorium aan de voorstelling Grenzeloos. Leerlingen digitale beeldvorming en leerlingen woord gingen aan de slag met het boek Hoe oma plots verdween en ontpopten zich zo tot echte regisseurs!
Samen met vijf leerlingen woord van het Stedelijk Conservatorium maakten een twintigtal leerlingen digitale beeldvorming van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten een heuse voorstelling die ze toonden in een kapel in Mechelen. Beelden werden geprojecteerd terwijl de leerlingen woord live zorgden voor de monologen en dialogen.
Het boek Hoe oma plots verdween van Pieter Gaudesaboos was de basis voor de voorstelling. Leerkracht digitale beeldvorming Valerie Baeyens maakte op voorhand samen met Evita Nossent, leerkracht woord van het Conservatorium, een scenario van het boek. ‘Samen kozen we met welke scènes we aan de slag zouden gaan’, zegt Valerie. ‘We hadden zo een duidelijk beeld van waar we naartoe wilden, maar toch is het heel belangrijk dat de leerlingen ook een eigen inbreng kunnen hebben. Ze mogen niet enkel uitvoerders zijn van het idee van de leerkracht.’
‘Het is belangrijk om als leerkracht niet ontmoedigd te raken op moeilijke momenten. Bij tegenslag kan de sfeer even weg zijn. Dan moet je je leerlingen weten te motiveren. Je moet ten alle tijden zelf enthousiast blijven. Zo krijg je hen terug mee.’
Een mix van beelden en woorden
De leerlingen digitale vormgeving werden verdeeld in groepjes. ‘Ieder groepje verfilmde een stukje van het boek. Hoe ze de opdracht precies uitwerkten, mochten de leerlingen zelf kiezen. Zo heeft een groep een animatiefilmpje in Flash gemaakt. In die scène bindt de oma vleugels aan haar jas en vliegt ze weg. Dat kan niet in het echt, dus het moest wel met animatie.’
De rol van oma werd gespeeld door iemand van buiten de school. ‘Dat leert de leerlingen werken met buitenstaanders. De actrice kwam speciaal langs voor de opnames, dus de leerlingen moesten op voorhand goed weten wat ze precies wilden doen. Alles moest op tijd klaar staan en er moest geoefend worden met een stand in zodat de actrice niet nodeloos moest wachten. Ze voelden de druk ook wel, maar dat gaf een toffe drive en een ongelooflijke dynamiek.’
Samenwerking die proeft naar meer
‘Wat voor mijn leerlingen bijzonder was aan de samenwerking met het Conservatorium, is dat ze samen met de leerlingen woord aan een professionele voorstelling konden werken. Ze vonden het heel tof dat hun beelden in een echte voorstelling werden getoond en niet zomaar op de website zijn gezet.’ Ook Evita vond de samenwerking geslaagd. ‘Het was zeer interessant, maar niet evident. Je moet op voorhand goed je uren bekijken en er zeker van zijn dat je momenten vindt waarop de twee groepen samen kunnen komen zonder dat je al je lessen moet verplaatsen.’
Tips van Valerie
- Maak van een scène uit een boek een animatiefilmpje. Geef een paar criteria mee, verder kun je de leerlingen vrij laten. Zo kunnen ze er met eigen inbreng iets leuks van maken.
- Werk samen met leerlingen van andere disciplines. Daardoor leren je leerlingen samenwerken. Dat is noodzakelijk, want als je met kunst bezig bent, kan je niet binnen de muren van je school blijven. Maar het is niet vanzelfsprekend. Blijf bewaken dat iedere groep even veel inbreng heeft en dat de ene groep niet in opdracht van de andere werkt.
- Ga op locatie filmen. Bijvoorbeeld op het strand, in een supermarkt, in een kerk, op straat of bij iemand thuis. Maak daarbij op voorhand een uitgebreid draaiboek. Zorg dat iedereen op de draaidag zelf een concrete taak heeft.