Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Grenzeloos

Grenzeloos

De Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Mechelen werkte samen met het Stedelijk Conservatorium aan de voorstelling Grenzeloos. Leerlingen digitale beeldvorming en leerlingen woord gingen aan de slag met het boek Hoe oma plots verdween en ontpopten zich zo tot echte regisseurs!

Filmen_op_het_strand.jpeg
Flyer_van_de_voorstelling.jpeg
Polaroid_setfoto.jpeg
setfotografie.jpeg
setfotos.jpeg

Samen met vijf leerlingen woord van het Stedelijk Conservatorium maakten een twintigtal leerlingen digitale beeldvorming van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten een heuse voorstelling die ze toonden in een kapel in Mechelen. Beelden werden geprojecteerd terwijl de leerlingen woord live zorgden voor de monologen en dialogen.

Het boek Hoe oma plots verdween van Pieter Gaudesaboos was de basis voor de voorstelling. Leerkracht digitale beeldvorming Valerie Baeyens maakte op voorhand samen met Evita Nossent, leerkracht woord van het Conservatorium, een scenario van het boek. ‘Samen kozen we met welke scènes we aan de slag zouden gaan’, zegt Valerie. ‘We hadden zo een duidelijk beeld van waar we naartoe wilden, maar toch is het heel belangrijk dat de leerlingen ook een eigen inbreng kunnen hebben. Ze mogen niet enkel uitvoerders zijn van het idee van de leerkracht.’

‘Het is belangrijk om als leerkracht niet ontmoedigd te raken op moeilijke momenten. Bij tegenslag kan de sfeer even weg zijn. Dan moet je je leerlingen weten te motiveren. Je moet ten alle tijden zelf enthousiast blijven. Zo krijg je hen terug mee.’

Een mix van beelden en woorden

De leerlingen digitale vormgeving werden verdeeld in groepjes. ‘Ieder groepje verfilmde een stukje van het boek. Hoe ze de opdracht precies uitwerkten, mochten de leerlingen zelf kiezen. Zo heeft een groep een animatiefilmpje in Flash gemaakt. In die scène bindt de oma vleugels aan haar jas en vliegt ze weg. Dat kan niet in het echt, dus het moest wel met animatie.’

De rol van oma werd gespeeld door iemand van buiten de school. ‘Dat leert de leerlingen werken met buitenstaanders. De actrice kwam speciaal langs voor de opnames, dus de leerlingen moesten op voorhand goed weten wat ze precies wilden doen. Alles moest op tijd klaar staan en er moest geoefend worden met een stand in zodat de actrice niet nodeloos moest wachten. Ze voelden de druk ook wel, maar dat gaf een toffe drive en een ongelooflijke dynamiek.’

Samenwerking die proeft naar meer

‘Wat voor mijn leerlingen bijzonder was aan de samenwerking met het Conservatorium, is dat ze samen met de leerlingen woord aan een professionele voorstelling konden werken. Ze vonden het heel tof dat hun beelden in een echte voorstelling werden getoond en niet zomaar op de website zijn gezet.’ Ook Evita vond de samenwerking geslaagd. ‘Het was zeer interessant, maar niet evident. Je moet op voorhand goed je uren bekijken en er zeker van zijn dat je momenten vindt waarop de twee groepen samen kunnen komen zonder dat je al je lessen moet verplaatsen.’

Tips van Valerie

  • Maak van een scène uit een boek een animatiefilmpje. Geef een paar criteria mee, verder kun je de leerlingen vrij laten. Zo kunnen ze er met eigen inbreng iets leuks van maken.
  • Werk samen met leerlingen van andere disciplines. Daardoor leren je leerlingen samenwerken. Dat is noodzakelijk, want als je met kunst bezig bent, kan je niet binnen de muren van je school blijven. Maar het is niet vanzelfsprekend. Blijf bewaken dat iedere groep even veel inbreng heeft en dat de ene groep niet in opdracht van de andere werkt.
  • Ga op locatie filmen. Bijvoorbeeld op het strand, in een supermarkt, in een kerk, op straat of bij iemand thuis. Maak daarbij op voorhand een uitgebreid draaiboek. Zorg dat iedereen op de draaidag zelf een concrete taak heeft.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School Kon. Academie Beeldende Kunsten
Organisaties
Onderwijsniveau
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Woordkunst-drama
Thema
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • literatuur en leesmotivatie
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Valerie Baeyens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs