Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Kleine handen maken grootse keramiekkunst met de plaatselijke academie

Kleine handen maken grootse keramiekkunst met de plaatselijke academie

Wat als je speelplaats ruimer wordt? Dan zoek je daar zoals Vrije Basisschool Klein Seminarie in Hoogstraten een fijne invulling voor. Wat als je al een geweldige samenwerking met een kunstacademie zoals het IKO hebt? Dan vraag je hen als partner om je idee te helpen realiseren. En wat als je professionele apparatuur in kleine handen geeft? Dan krijg je prachtige stapstenen uit keramiek als resultaat!

Leerling werkt kleiwerkje uit
Leerling werkt aan kleiwerkje
Leerling toont zelfgemaakt kleiwerkje
Leerling beschildert tegel
Leerlingen rollen klei uit
Enkele afgewerkte tegels
Leerlingen beschilderen tegels
Leerlingen poseren met zelfgemaakte tegels

Toen de speelplaats van de basisschool werd uitgebreid, groeide het idee om een pad in klei te maken met daarin de visiewoorden van de school als rode draad. Was het technisch en budgettair haalbaar? Een overleg met keramiekdocenten Kelly De Wilde en Machteld Steukers van IKO gaf uitsluitsel. Na hun ‘go’ was dit dynamoPROJECT geboren.

Voor de keramiekdocenten mocht het wel nog een tikkeltje artistieker. ‘Zo kwamen we bij Kandinsky en zijn gekke beestjes uit’, vertelt Machteld. ‘We hebben de leerlingen over deze kunstenaar verteld en iedereen heeft een eigen Kandinsky-dier ontworpen. Kelly en ik hebben met elementen daaruit een ontwerp samen gepuzzeld. Zo zullen de 40 verschillende tegels een vijf meter groot dier vormen.’

Wisselwerking

Een omvangrijk project dus. Daarom werken er ook twee klassen aan mee: de derde kleuterklas en het vijfde leerjaar. Waarom net die? Leen: ‘Kleuters werken spontaan en proberen uit, maar hebben niet altijd voldoende kracht of voldoende ontwikkelde fijne motoriek. Daarbij helpen dan de leerlingen van het vijfde leerjaar. Als deze kleuters volgend schooljaar naar de lagere school overstappen, zullen ze de zesdeklassers ook als vertrouwenspersoon kunnen aanspreken.’

Kleuters werken aan kleiwerk

Naar het keramiekatelier

Aan keramiek kan je niet aan één stuk door werken. De tegels uitsnijden, erin stempelen of er letters aan toevoegen, het droogproces, het glazuren en bakken: dat heeft zijn tijd nodig.  Vier namiddagen gespreid over twee maanden zijn de leerlingen daarom in het keramiekatelier van IKO aan de slag gegaan.

‘Het was fijn dat het in ons atelier doorging’, zegt Machteld daarover. ‘Daar staan de ovens, de apparatuur en andere zaken die de leerlingen niet kenden. We hebben tijdens een rondleiding uitgelegd hoe de ovens werken, gevraagd wat ze thuis van klei hebben … Ze waren heel verwonderd en onder de indruk van wat ze zagen.’

En toen begon het echte werk. ‘De kleuters deden in de ene ruimte bijvoorbeeld de voorbereiding van de klei. Ze sneden er met een dikke ijzerdraad in, liepen er met hun schoenen over, duwden er blokjes of touwen in …  Het was allemaal heel tactiel. Ondertussen zorgden de vijfdeklassers in een andere ruimte voor de uitgesneden letters. Ze werkten aan hetzelfde, maar door corona mochten de klasbubbels niet gemengd worden.’

Leerlingen werken aan letters uit klei

Tips van leerkrachten Kelly en Machteld

  • Bereid je project goed voor. We hebben vooraf hard over de organisatie nagedacht. Daardoor liep alles vlot en stootten we nergens op problemen. Ons doorschuifsysteem met een opdracht per eiland heeft gewerkt. De keramisten hebben ook een online gesprek gehad met de kleuterjuf. Wat kunnen vijfjarigen? Ik had er geen idee van. We zijn het immers niet gewoon om met kinderen te werken. Het trok me op een prettige manier uit mijn comfortzone.
  • Zorg voor een trekker. Voor dit project was dat Alexandra Vinck, beleidsondersteuner van IKO. Zij zette mee de lijnen uit, sprak de juiste mensen aan, stroomlijnde ideeën, scheef mee het subsidiedossier … Zo zijn scholen sneller geneigd om in een project mee te stappen.
  • Durf groepen van verschillende leeftijden samen te zetten. Ga niet altijd voor de veilige keuze. Met grotere leeftijdsverschillen is er meer mogelijk.
  • Doe iets met kinderen wat je normaal alleen met volwassenen zou doen. 'Dat gaat niet lukken, dat gaat gevaarlijk zijn', hoor je dan. Laat je niet afschrikken. Hoe jonger je doelgroep, hoe meer voorbereiding wel. Maar met onze professionele materialen en technieken kunnen we een stap verder gaan dan wat binnen de mogelijkheden van de school ligt.
  • Zorg voor voldoende helpende handen. Omdat we de twee klasgroepen niet mochten mengen door de coronamaatregelen, zijn er enkele keramiekcursisten komen helpen. Na een oproep hadden we meteen een pak vaardige handen bij elk eiland.
  • Zoek aansluiting bij de leerplandoelen. Klei is een medium dat historisch en cultureel gemakkelijk te koppelen is aan verschillende leergebieden. Keramiek en geschiedenis? Dan denk je aan een Griekse vaas. In de kleuterschool zijn we op de computer naar de klei- en steenfabriek van Rijkevorsel gaan kijken en ontdekten we hoe stenen worden gemaakt …

Nieuwe technieken

Het was bovendien niet mogelijk om allemaal tegelijkertijd aan de tegels te werken. ‘Dat overzicht moesten we echt goed bewaken’, vertelt Machteld. ‘Tegelijkertijd wilden we de leerlingen ook de kans geven om te experimenteren. Daarom voorzagen we kleinere opdrachten. Daarbij hebben we ingezet op technieken die de leerkrachten zelf in de klas kunnen gebruiken.’

‘Zo hebben ze worstjes gerold omdat die ook in de tegels terugkwamen. Hoe doe je dat op de juiste manier? Met welke voorwerpen kan je dat doen? Ze maakten ook duimpotjes met oortjes en leerden op verschillende manieren knijpen zodat de klei een ander vorm kreeg. Die kleinere werkjes zijn ook allemaal gebakken en krijgen ze mee naar huis.’

Leerling toont zelfgemaakt hartje uit klei

'We wilden de leerlingen ook de kans geven om te experimenteren. Daarom voorzagen we kleinere opdrachten. Daarbij hebben we ingezet op technieken die de leerkrachten zelf in de klas kunnen gebruiken.'

Machteld Steukers - docent keramiek

Iedereen enthousiast

Intussen zijn de tegels zo goed als af. ‘Binnenkort gaan de leerlingen nog een laatste keer naar IKO om het resultaat te bewonderen. In de loop van volgend schooljaar krijgt het geheel een definitieve plek op de speelplaats. We willen dan echt een wauw-moment organiseren met de hele school om het te onthullen’, zegt Leen.

‘De kinderen die anders timide zijn en niks vertellen, kwamen nu hele verhalen doen. Dat geeft zo’n warm gevoel. Ook de leerkrachten zijn super enthousiast.’ En de academie? Die ziet de inschrijvingen voor de kinderateliers stijgen: een project met alleen maar winnaars dus!

Leerlingen poseren samen met al hun zelfgemaakte tegels

Wil jij ook samenwerken met een kunstacademie in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
  • Liever een 3-jarige samenwerking met een academie uit de buurt? Misschien is Kunstkuur wel iets voor jou!

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Voorbeelden van het werk van Kandinsky bekijken ter inspiratie.
  • De ovens en hun werking bekijken.
  • De klei zelf voelen en ervaren.

verbeelden

  • Eigen figuren à la Kandinsky creëren.
  • Eigen composities maken in reliëf.
  • De letters vormgeven voor de kernwaarden van de school.
  • Voor elk kernwoord van de school een vorm zoeken die erbij past: het touw staat voor verbondenheid, kroontjes voor respect, handjes voor zorgzaamheid …

conceptualiseren

  • Het begrip ‘keramiek’ concreet maken: zijn er thuis dingen die je van keramiek hebt?

analyseren

  • Wat gebeurt er met een worstje van klei als je te hard rolt? Hoe komt het dat het ene dik en het andere dun is?

Dragers

lichaam

  • Hoeveel druk oefen je uit met je handen?

voorwerpen

  • Klei, ijzerdraad, stempels, ovens …

taal

  • Verschillende begrippen rond keramiek worden aangeleerd.

Grafische tekens

  • Symbolen worden gebruikt om de kernwaarden van de school af te beelden.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School VBS Klein Seminarie
IKO
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • Kunstkuur
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Alexandra Vinck

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs