Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leerlingen maken vredesbank

Leerlingen maken vredesbank

De leerlingen van basisschool de Vierboete hebben samen met kunstenaar Dries Warlop een 'vredesbank' gebouwd rond de 100-jaar oude lindeboom op hun speelplaats. De bank werd een symbolische plek waar ruzies worden bijgelegd. De leeftijd van de boom bracht het project in de sfeer van de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog.

‘Op onze speelplaats staat een linde van bijna honderd jaar, wat wil zeggen dat hij bij de heropbouw van Nieuwpoort in 1918 moet zijn geplant, en tot de oudste in de stad behoort. Het leek de leerlingen dus wel mooi om daar iets mee te doen voor de herdenking van de oorlog. Ze is ook belangrijk voor hen: ze spelen er veel onder, zitten aan zijn voet … We wilden de boodschap van vrede, die erg versterkt wordt door deze herdenking, tastbaar maken. Tegelijk wilden we het tot een plek maken waar ook de vrede in onze school gecentraliseerd en bekomen wordt’, start leerkracht Philip Hoogewys over de geboorte van het dynamoPROJECT. ‘Dus besloten we om iets rond de boom te bouwen.’

Planken met een voorgeschiedenis

‘De eerste taak van de leerlingen bestond erin om hout te verzamelen voor wat een soort bankje moest worden. Iedereen kreeg de opdracht om een mooi stuk van een reeds gebruikte plank mee te brengen. De leerlingen van het zesde jaar schoonden die planken op, zodat er geen nagels meer in zaten en zodat het verwerkt kon worden in de bank’, gaat Philip verder. ‘Deze stap was overigens ook een les in recupereren en van de nagels hebben ze een nageltapijt gemaakt, als creatieve uitloper van ons project.’

Van eigen ontwerp naar realisatie

‘Maar dan hadden we het materiaal al, maar nog geen plan. De subsidie van dynamoPROJECT stelde ons in de mogelijkheid om kunstenaar Dries Warlop bij het project te betrekken. De subsidie is groot genoeg om iets te kunnen doen waar je anders niet aan kunt beginnen. Dries was meteen enthousiast. Tijdens zijn eerste bezoek zijn we samen met de volledige lagere graad beginnen brainstormen over waar we naartoe wilden. Elke leerling schetste hoe de vredesbank eruit zou kunnen zien, Dries gaf raad. Sommige leerlingen wilden er een glijbaantje bij, andere wilden een baanvlak waarop ze met hun auto's kunnen spelen en nog anderen wilden er een groot plakkaat bij met een vredesboodschap.’

 

‘Uiteindelijk kwamen de leerlingen tot de beslissing om er een soort zeshoek van te maken; wat nogal uitkwam met de zes klassen in de school. Zo heeft elk leerjaar 'zijn hoek'. De leerlingen hebben de bank ook effectief gemonteerd. Een bijzonder moment: de kinderen zagen de bank stukje bij beetje groeien. Akkoord, ze ziet er voor sommigen misschien niet uit met die vele verschillende soorten planken, maar dat maakt het net uniek. Het zijn in principe 'stukjes' vrede van elke leerling.’

De bank schept vrede

Maar het bleef niet bij het bankje alleen. ‘Op elk van de zes hoeken werd een vredesspreuk gegraveerd. Zo moet de bank ook vrede scheppen. Het is de bedoeling dat we bij een plagerij of bij pestgedrag de twee partijen vragen om op het bankje te gaan zitten en het bij te leggen. De bank wordt heel sterk benut door de leerlingen. Ze dragen er ook zorg voor, want ze hebben het mee bedacht en gemaakt. Het is absoluut een geslaagde realisatie geweest op alle vlak en ik ben trots op de leerlingen.’

Tips van meester Philip

  • Zoek een externe partner die ook over de nodige technische kennis beschikt. Dries wist van aanpakken en stelde voor om een metalen onderstel voor de bank te maken.
  • Maak met de kinderen de grootte van de bank na in papier. Zo krijg je meteen een juist idee van grootte en verhouding.
  • Verdeel de papierenbank onder de klassen en laat de kinderen daar slogans en spreuken op schrijven en tekeningen maken. Zo kan elke klas, eens de bank er staat, meteen aan de slag om hun deel op te maken.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! BS De Vierboete_Nieuwpoort
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • herinneringseducatie
  • mode en design
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Burgerschap
  • Historisch bewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
Schooljaar 2013-2014
Projectverantwoordelijke Meester Philip Hoogewys

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs