Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leerlingen maken vredesbank

Leerlingen maken vredesbank

De leerlingen van basisschool de Vierboete hebben samen met kunstenaar Dries Warlop een 'vredesbank' gebouwd rond de 100-jaar oude lindeboom op hun speelplaats. De bank werd een symbolische plek waar ruzies worden bijgelegd. De leeftijd van de boom bracht het project in de sfeer van de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog.

‘Op onze speelplaats staat een linde van bijna honderd jaar, wat wil zeggen dat hij bij de heropbouw van Nieuwpoort in 1918 moet zijn geplant, en tot de oudste in de stad behoort. Het leek de leerlingen dus wel mooi om daar iets mee te doen voor de herdenking van de oorlog. Ze is ook belangrijk voor hen: ze spelen er veel onder, zitten aan zijn voet … We wilden de boodschap van vrede, die erg versterkt wordt door deze herdenking, tastbaar maken. Tegelijk wilden we het tot een plek maken waar ook de vrede in onze school gecentraliseerd en bekomen wordt’, start leerkracht Philip Hoogewys over de geboorte van het dynamoPROJECT. ‘Dus besloten we om iets rond de boom te bouwen.’

Planken met een voorgeschiedenis

‘De eerste taak van de leerlingen bestond erin om hout te verzamelen voor wat een soort bankje moest worden. Iedereen kreeg de opdracht om een mooi stuk van een reeds gebruikte plank mee te brengen. De leerlingen van het zesde jaar schoonden die planken op, zodat er geen nagels meer in zaten en zodat het verwerkt kon worden in de bank’, gaat Philip verder. ‘Deze stap was overigens ook een les in recupereren en van de nagels hebben ze een nageltapijt gemaakt, als creatieve uitloper van ons project.’

Van eigen ontwerp naar realisatie

‘Maar dan hadden we het materiaal al, maar nog geen plan. De subsidie van dynamoPROJECT stelde ons in de mogelijkheid om kunstenaar Dries Warlop bij het project te betrekken. De subsidie is groot genoeg om iets te kunnen doen waar je anders niet aan kunt beginnen. Dries was meteen enthousiast. Tijdens zijn eerste bezoek zijn we samen met de volledige lagere graad beginnen brainstormen over waar we naartoe wilden. Elke leerling schetste hoe de vredesbank eruit zou kunnen zien, Dries gaf raad. Sommige leerlingen wilden er een glijbaantje bij, andere wilden een baanvlak waarop ze met hun auto's kunnen spelen en nog anderen wilden er een groot plakkaat bij met een vredesboodschap.’

 

‘Uiteindelijk kwamen de leerlingen tot de beslissing om er een soort zeshoek van te maken; wat nogal uitkwam met de zes klassen in de school. Zo heeft elk leerjaar 'zijn hoek'. De leerlingen hebben de bank ook effectief gemonteerd. Een bijzonder moment: de kinderen zagen de bank stukje bij beetje groeien. Akkoord, ze ziet er voor sommigen misschien niet uit met die vele verschillende soorten planken, maar dat maakt het net uniek. Het zijn in principe 'stukjes' vrede van elke leerling.’

De bank schept vrede

Maar het bleef niet bij het bankje alleen. ‘Op elk van de zes hoeken werd een vredesspreuk gegraveerd. Zo moet de bank ook vrede scheppen. Het is de bedoeling dat we bij een plagerij of bij pestgedrag de twee partijen vragen om op het bankje te gaan zitten en het bij te leggen. De bank wordt heel sterk benut door de leerlingen. Ze dragen er ook zorg voor, want ze hebben het mee bedacht en gemaakt. Het is absoluut een geslaagde realisatie geweest op alle vlak en ik ben trots op de leerlingen.’

Tips van meester Philip

  • Zoek een externe partner die ook over de nodige technische kennis beschikt. Dries wist van aanpakken en stelde voor om een metalen onderstel voor de bank te maken.
  • Maak met de kinderen de grootte van de bank na in papier. Zo krijg je meteen een juist idee van grootte en verhouding.
  • Verdeel de papierenbank onder de klassen en laat de kinderen daar slogans en spreuken op schrijven en tekeningen maken. Zo kan elke klas, eens de bank er staat, meteen aan de slag om hun deel op te maken.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! BS De Vierboete_Nieuwpoort
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • herinneringseducatie
  • mode en design
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Burgerschap
  • Historisch bewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
Schooljaar 2013-2014
Projectverantwoordelijke Meester Philip Hoogewys

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs