Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leerlingen maken vredesbank

Leerlingen maken vredesbank

De leerlingen van basisschool de Vierboete hebben samen met kunstenaar Dries Warlop een 'vredesbank' gebouwd rond de 100-jaar oude lindeboom op hun speelplaats. De bank werd een symbolische plek waar ruzies worden bijgelegd. De leeftijd van de boom bracht het project in de sfeer van de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog.

‘Op onze speelplaats staat een linde van bijna honderd jaar, wat wil zeggen dat hij bij de heropbouw van Nieuwpoort in 1918 moet zijn geplant, en tot de oudste in de stad behoort. Het leek de leerlingen dus wel mooi om daar iets mee te doen voor de herdenking van de oorlog. Ze is ook belangrijk voor hen: ze spelen er veel onder, zitten aan zijn voet … We wilden de boodschap van vrede, die erg versterkt wordt door deze herdenking, tastbaar maken. Tegelijk wilden we het tot een plek maken waar ook de vrede in onze school gecentraliseerd en bekomen wordt’, start leerkracht Philip Hoogewys over de geboorte van het dynamoPROJECT. ‘Dus besloten we om iets rond de boom te bouwen.’

Planken met een voorgeschiedenis

‘De eerste taak van de leerlingen bestond erin om hout te verzamelen voor wat een soort bankje moest worden. Iedereen kreeg de opdracht om een mooi stuk van een reeds gebruikte plank mee te brengen. De leerlingen van het zesde jaar schoonden die planken op, zodat er geen nagels meer in zaten en zodat het verwerkt kon worden in de bank’, gaat Philip verder. ‘Deze stap was overigens ook een les in recupereren en van de nagels hebben ze een nageltapijt gemaakt, als creatieve uitloper van ons project.’

Van eigen ontwerp naar realisatie

‘Maar dan hadden we het materiaal al, maar nog geen plan. De subsidie van dynamoPROJECT stelde ons in de mogelijkheid om kunstenaar Dries Warlop bij het project te betrekken. De subsidie is groot genoeg om iets te kunnen doen waar je anders niet aan kunt beginnen. Dries was meteen enthousiast. Tijdens zijn eerste bezoek zijn we samen met de volledige lagere graad beginnen brainstormen over waar we naartoe wilden. Elke leerling schetste hoe de vredesbank eruit zou kunnen zien, Dries gaf raad. Sommige leerlingen wilden er een glijbaantje bij, andere wilden een baanvlak waarop ze met hun auto's kunnen spelen en nog anderen wilden er een groot plakkaat bij met een vredesboodschap.’

 

‘Uiteindelijk kwamen de leerlingen tot de beslissing om er een soort zeshoek van te maken; wat nogal uitkwam met de zes klassen in de school. Zo heeft elk leerjaar 'zijn hoek'. De leerlingen hebben de bank ook effectief gemonteerd. Een bijzonder moment: de kinderen zagen de bank stukje bij beetje groeien. Akkoord, ze ziet er voor sommigen misschien niet uit met die vele verschillende soorten planken, maar dat maakt het net uniek. Het zijn in principe 'stukjes' vrede van elke leerling.’

De bank schept vrede

Maar het bleef niet bij het bankje alleen. ‘Op elk van de zes hoeken werd een vredesspreuk gegraveerd. Zo moet de bank ook vrede scheppen. Het is de bedoeling dat we bij een plagerij of bij pestgedrag de twee partijen vragen om op het bankje te gaan zitten en het bij te leggen. De bank wordt heel sterk benut door de leerlingen. Ze dragen er ook zorg voor, want ze hebben het mee bedacht en gemaakt. Het is absoluut een geslaagde realisatie geweest op alle vlak en ik ben trots op de leerlingen.’

Tips van meester Philip

  • Zoek een externe partner die ook over de nodige technische kennis beschikt. Dries wist van aanpakken en stelde voor om een metalen onderstel voor de bank te maken.
  • Maak met de kinderen de grootte van de bank na in papier. Zo krijg je meteen een juist idee van grootte en verhouding.
  • Verdeel de papierenbank onder de klassen en laat de kinderen daar slogans en spreuken op schrijven en tekeningen maken. Zo kan elke klas, eens de bank er staat, meteen aan de slag om hun deel op te maken.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO] BS De Vierboete
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • herinneringseducatie
  • mode en design
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Burgerschap
  • Historisch bewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
Schooljaar 2013-2014
Projectverantwoordelijke Meester Philip Hoogewys

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs