Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Lucht

Lucht

Gemeenteschool De Kriek is niet bang van een beetje langetermijnplanning. Vier jaar geleden bedacht het schoolteam het plan om elk jaar te werken rond een ander element. Na aarde, water en vuur kwam dit schooljaar ‘lucht’ aan bod. Leerlingen van de kleuterschool en van de lagere school werkten het hele jaar rond dit thema, met twee projectweken - één in oktober en één in april - en een schoolfeest als orgelpunten.

‘Dankzij onze creatieve projecten komen de kinderen meer met elkaar in contact. Klassen werken samen, over alle leeftijdsgrenzen heen. De leerlingen leren elkaar, maar ook de andere leerkrachten van onze school veel beter kennen’, vertelt Juf Aurelie.

De eerste plannen

Om inspiratie op te doen voor elk nieuw project volgen de leerkrachten verschillende sporen. Aurelie: ‘Wij vroegen aan onze leerlingen om goed na te denken wat ze al wisten over ‘lucht’, wat ze graag wilden bijleren en welke activiteiten ze graag wilden doen.’ De leerkrachten organiseren onderling ook een brainstorm in het begin van het schooljaar. Daarbij wordt de input van externe specialisten erg gewaardeerd. ‘We willen Muzische Vorming graag meer plaats geven en we merken dat de inbreng van specialisten zuurstof geeft aan onze pedagogisch-didactische aanpak. Hun ideeën geven ons vaak inspiratie voor onze eigen lessen’. Die externe partners vinden bleek niet moeilijk: ‘We kennen veel organisaties door mond-tot-mondreclame. Dankzij het feit dat veel van onze leerkrachten en onze directrice in Schaarbeek wonen, staan we als school heel dicht bij een hoop verschillende lokale culturele organisaties.’

Ateliers met externe partners

De bedoeling van dit project was om alle lessen zoveel mogelijk te betrekken, zowel de muzische vakken als taal en wiskunde. Maar de leidraad voor de doelgerichte uitwerking van het project blijft het leerplan muzische vorming. Er werden verschillende activiteiten en workshops georganiseerd.

De Muziekboom is een organisatie in Brussel die workshops muziek organiseert voor baby’s, peuters en kleuters. Noor D’Heere: ‘We werkten rond het thema lucht in de derde kleuterklas. In onze sessies - die telkens één uur duren - vertrokken we vanuit een muzikaal verhaal. We maakten samen een klankdecor: hoe klinken grote wolken, kleine wolken, regenwolken, de zon? Daarna probeerden we zelf met instrumentjes het geluid van de wolken na te bootsen en uiteindelijk werd het zelfs een heus klankstuk. We leerden de kinderen een nieuw lied aan over wolken. We proberen altijd kant-en-klare ideetjes mee te geven zodat de juffen hier ook verder mee aan de slag kunnen: partituren die ze in de klas verder kunnen gebruiken, liedjes, spelletjes …’.

Ook accordeonist Jonathan De Neck ondersteunde het project: ‘Ik ben begonnen met verschillende liedjes te spelen en er ook eentje aan te leren aan de kinderen en lerares - Hoedje van Papier. Daarna zijn we ingegaan op hoe ik speel: hoe gebruik ik mijn adem, mijn longen en de balg van mijn instrument? En welke gevoelens kan ik opwekken door lucht op een bepaalde manier te gebruiken?’ 

Vzw De Verhalenbakkerij werkte rond het thema ‘De Kriek in de wolken’. Sarah Bourgeois: ‘De kinderen ontdekten hun talenten en konden beleven hoe plezierig en verrijkend het muzisch werken is. Ook de leerkrachten deden nieuwe ervaringen op, doordat ze soms een domein verkenden waar ze nog niet zo bekend mee waren. In het vijfde en zesde leerjaar is er gewerkt rond bewegingsexpressie. Hier werden de kinderen uitgedaagd om binnen verschillende ruimtelagen te bewegen en een dans te choreograferen. In het vierde leerjaar werkten we rond beeld: door middel van een beeld-carrousel konden de leerlingen kennismaken met verschillende beeldtechnieken en hun fantasie de vrije loop laten. In het eerste en tweede leerjaar draaide alles rond drama: de kinderen gingen op vliegreis door de wolken. Het oorspronkelijk plan was om met de kleuters een boek over de wolken te maken - een soort wolkenatlas. Maar dat bleek wat te abstract. We kwamen erachter dat de kinderen graag beeldend wilden werken en dat techniek hen erg boeide. En dus hebben we ingezet op proefjes en verdiepten we ons in het hoe en het waarom. Het eindresultaat was een grote ‘inflatable’ van een wolk. Die deed tijdens het schoolfeest ook dienst als uithangbord voor de kunstwerken die we tijdens het jaar gemaakt hadden’.

(School)feest!

Het schoolfeest - dat de kinderen actief mee mochten organiseren en waarop iedereen de resultaten van hun harde werk kon bewonderen - was de kers op de taart. De leerlingen liepen in een heuse modeshow met zelfgemaakte outfits, terwijl de ouders zorgden voor multiculturele catering. Bovendien waren alle leerkrachten verkleed als verschillende lucht-superhelden.

Tips van Juf Aurelie

  • Voorzie voldoende tijd om de activiteiten voor te bereiden.
  • Werk samen met externe partners: zij brengen altijd frisse ideeën aan.
  • Duid een trekkersgroep aan die de leiding neemt over het schoolgebeuren.
  • Las verplichte momenten in waarop er klasdoorbrekend gewerkt
  • Organiseer een groots toonmoment.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School GBS De Kriek
Organisaties De Muziekboom
vzw de Verhalenbakkerij
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
  • mode en design
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Erika Vandeplas, bredeschoolcoördinator en beleidsondersteuner

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs