Misschien wisten zij alles?

De eekhoorn en de mier, de olifant en de egel, de schildpad en de slak... Wie kent ze niet, de prachtige dierenverhalen van Toon Tellegen? Dat je er muzisch heel creatief mee aan de slag kan bewijst Freinetschool Klimop uit Oostkamp.

illustratiesFotoshop.jpeg
resultaatPhotoshop.jpeg
schaduwspel.jpeg
verhalendoorJoBelaen.jpeg
verhalenvertellen.jpeg
workshops.jpeg

Een verhaal van Toon Tellegen lezen is als luisteren naar de pianomuziek van Satie. Poëzie, muziek en filosofie … een inspirerende combinatie voor het leerkrachtenteam. Feeërieke herfstvertellingen, een waaier van muzische ateliers, leuke filosofeermomenten en het gesmaakte podiumfeest Cabardouche zijn enkele hoogtepunten van hun jaarproject.

Iedereen doet mee

Met Misschien Wisten Zij Alles wil basisschool Klimop uit Oostkamp vooral het bestaande muzische aanbod in kaart brengen en leemtes opvullen. ‘We hebben al enkele jaren ervaring met een productie, gebracht door de oudere klassen.’, vertelt Tomas Creyf. ‘Maar met dit project is de hele school betrokken. Alle klassen hebben meegewerkt en ook de ouders zijn erbij betrokken.’ Als Freinetschool zijn we het gewoon om wat buiten de lijntjes te kleuren, maar ook hier voelt men de nood om tot een gemeenschappelijke visie rond cultuureducatie te komen. ‘De dieren van Tellegen zijn de kapstok, want heel bruikbaar voor zowel kleuters als schoolverlaters. Je kan er in alle klassen mee aan de slag.’

Het team is erg enthousiast: ‘Eigenlijk wilden we ons herbronnen rond muzische vorming. Door er een heel jaar mee bezig te zijn, hebben we een enorme diepgang bereikt. Die focus willen we zeker aanhouden.’ Een terechte opmerking, want de kruisbestuiving tussen leerkrachten, artiesten, kinderen en ouders is indrukwekkend. Het hele team verdiept zich in het filosoferen met kinderen tijdens een pedagogische studiedag, maken kennis met diverse kunstendisciplines via de activiteit ‘meet and greet’ en evalueren de ateliermomenten uitvoerig.

Inspireren in alle openheid

De kunstenaars zorgen voor ontmoetingsmomenten met de leerkrachten en met de leerlingen, met wie ze door hun ‘aparte’ aanwezigheid een unieke band creëren. De ouders, en ook oud-leerlingen, voelen zich aangesproken om eveneens muzisch talent uit de kast te halen. ’Het is echt leuk om zien wat kunstenaars op een school binnenbrengen. Dat wordt dan een inspiratie voor de leerkracht om er verder mee te werken. In grote mate is dit ook geslaagd. Maar goede agenda-afspraken maken was niet altijd evident.’ Zo moest de school geregeld flexibel optreden, maar de artistieke return maakte het meer dan waard. ‘Je bekomt een interessante wisselwerking tussen het aparte denken van de kunstenaar en de didactische integratie in de klas. Laat je als leerkracht in alle openheid inspireren! Laat de kunstenaar zijn ding doen en vertaal –indien nodig- pas achteraf of voordien.’ 

De ervaring smaakt naar meer

Momenteel werkt Klimop aan een festival rond videokunst. ‘Ons afgelopen project is een prima kapitaal naar de toekomst toe. We leren onze kinderen omgaan met het muzische en stimuleren het creatieve. Het is ongelooflijk wie wat allemaal in huis heeft en hoe bereidwillig mensen zijn om hun muzisch aanbod aan kinderen te tonen.’ De school is vertrokken voor een inspirerend parcours.

Tips van Tomas

  • Organiseer op de eerste schooldag een feestelijke sporenzoektocht doorheen de school, met citaten van de dieren als rode draad op bilboards.
  • Presenteer op een herfstige middag enkele gezellige herfstvertellingen, in een feeëriek decor, waarin de dieren van Tellegen tot leven komen. Doe daarvoor een beroep op een rasverteller en zorg ook voor een professionele muzikale omlijsting. Een ervaring die bijblijft!
  • Nodig een pedagogisch expert uit voor de activiteit ‘filosoferen met kinderen’, met de verhalen van Tellegen als insteek. Zo krijgen de juffen en meesters nieuwe inspiratie voor filosofische gesprekken met hun kinderen.
  • Bied een waaier van kunstateliers aan: flamenco, percussie, drama, video, fotografie, beeld. In een periode van twee weken krijgen de kinderen vier namiddagen een intens kunstenbad met artiesten uit hun discipline. Een boeiende kruisbestuiving!
  • Sluit het project af met een indrukwekkende 'klim-op' het podium, waar de diverse creaties worden getoond. Tijdens het avondfeest, Cabardouche genaamd, treden zowel professionele artiesten, leerlingen als oud-leerlingen op. Deze mix zorgt voor een hoogstaand niveau dat de gewone schoolvoorstelling ver overstijgt!
Auteur Raf Schevenels
Schooljaar 2013-2014
Projectverantwoordelijke Tomas Creyf