Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Ons kasteel in een erfgoedkleedje

Ons kasteel in een erfgoedkleedje

Op de speelplaats van freinetschool Villa Zonnebloem staat het Hof Van Nassau - een klein kasteel - te verkommeren. Daar wilde de school verandering in brengen. Tijdens open ateliers werkten de leerlingen rond verschillende geschiedkundige periode. De muzische resultaten daarvan gebruikten ze om het kasteeltje op te smukken.

‘Het Hof van Nassau is een beschermd monument. Maria van Bourgondië heeft nog in het kasteeltje gewoond’, vertelt directeur Jo Verhenneman van Villa Zonnebloem. ‘Omwille van de veiligheid mogen we het niet meer betreden. Er is geen geld om het te restaureren, maar toch wilden wij als school ook ons deel doen.’

Open ateliers

‘Voor de ramen komen platen om het kasteel te behoeden voor wind- en regeninslag’, vertelt Jo. ‘Daarop prijken de resultaten van onze open ateliers. Die open ateliers organiseren we al enkele jaren. Om de zes weken kunnen de leerlingen enkele uren aan de slag met muziek, dans, theater, beeldende kunsten ... We doen dat klasdoorbrekend, op de jongste kleuters na mengen we de leerlingen van alle klassen, van 4 tot 12 jaar. Naast het creatieve vinden we ook dat sociale heel belangrijk. Je ziet meteen dat de oudsten zich over de kleinsten ontfermen, dat ze met elkaar bezig zijn en zo dingen van elkaar opsteken.’

Dit schooljaar stonden alle open ateliers in het teken van de geschiedkundige periodes. ‘We zijn met het thema gestart bij de middeleeuwen. Daarna kwamen de industriële revolutie, de moderne tijd en het futurisme aan bod. We eindigden met de vraag wat er in 2500 van ons kasteeltje zal worden? Er kwamen allerlei activiteiten aan bod. Van helmen maken en hofdansen, over verhalen maken en stempelen, tot muziekinstrumenten maken en schilderen.’

De kinderen gingen in groepen aan de slag, onder begeleiding van een leerkracht of een ouder. Uit de resultaten van alle ateliers werden een aantal werken gekozen. Die werden gefotografeerd en overgebracht op zeildoeken. Die doeken verbergen de houten platen waarmee het kasteeltje is dichtgetimmerd. ‘Zo combineren we de bescherming van ons monument met de creativiteit van de kinderen en erfgoededucatie’, besluit Jo.

Een erfgoedtintje

De open ateliers zorgde er voor dat al onze klasprojecten een erfgoedtintje kregen. Eén klas van onze tweede graad verdiepte zich in het werelderfgoed, de andere in stadsvernieuwing. De derde graad ging op zoek naar het Gentse erfgoed. Door het project deden we heel wat inspiratie op om in de toekomst aan de slag te gaan met erfgoededucatie.

Tips van de leerkrachten

  • Wees niet bang om de klassen te verdelen en de leerlingen te mengen. Een open atelier is daarvoor een zeer goed proefterrein
  • Betrek ouders en laat hen een atelier doen. Wij hebben veel ouders-kunstenaars maar je kan ook met externe kunstenaars werken om zo'n atelier te begeleiden.
  • Stap af van je eerste associatie. Denk bij middeleeuwen niet meteen aan ridders maar brainstorm nog een beetje verder met wat collega's.
  • Zorg voor een doorschuifsysteem telkens je een open ateliernamiddag organiseert. Op die manier komen kinderen met alle activiteiten in contact.
  • Beperk een atelier tot 2 uur. Het is niet de bedoeling om iets heel mooi en afgewerkt af te leveren. Het gaat om de creativiteit en de beleving.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! Freinetschool Villa Zonnebloem
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • architectuur
  • beeld
  • erfgoed
  • herinneringseducatie
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Burgerschap
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
Schooljaar 2009-2010
Projectverantwoordelijke Jo Verhenneman

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs