Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Percussie in de klas

Percussie in de klas

We will, we will rock you! Op de tonen van de wereldhit van Queen geven de leerlingen van het zesde leerjaar op de Gemeentelijke Basisschool Van Asbroeck in Jette het beste van zichzelf tijdens hun percussieshow. Samen met percussieleraar Dimitri Dumon schreven ze hun eigen partituren en ontdekten ze dat je ook met de meest eenvoudige voorwerpen muziek kan maken.

De Gemeentelijke Basisschool Van Asbroeck en de Jetse Academie Muziek-Woord-Dans delen eenzelfde schoolgebouw. In de lokalen waar overdag Nederlands, rekenen en W.O. wordt gegeven, zijn ’s avonds lessen piano en woordkunst. Toch bleef iedereen tot nog toe op zijn eigen eiland. Beide scholen besloten hier verandering in te brengen. Samen met de ervaren percussionist Dimitri Dumon die al enkele jaren lesgeeft op de Jetse Academie, werkten de leerkrachten van het zesde leerjaar een project uit om de leerlingen de basis van slagwerk bij te brengen.

Carrousel van workshops

Het zesde leerjaar werd in drie groepen verdeeld, zodat zeker alle leerlingen voldoende kansen zouden krijgen. Een keer in de week leerde Dimitri hen de kneepjes van het percussievak terwijl de juffen van het zesde leerjaar drama en sessies rond beeld gaven. ‘We werkten met een carrouselsysteem waarbij de leerlingen na een uur doorschoven naar de volgende workshop’, zegt juf Ingrid. De juffen begeleidden de leerlingen elk vanuit hun eigen interesses. Juf Ingrid heeft zelf dramales gevolgd en deed improvisatietheater met de leerlingen. ‘We bouwden langzaam op met eenvoudige improvisatieoefeningen’, legt Ingrid uit. ‘Op het einde trok iedereen een briefje en beeldde de situatie uit.’ Juf Yacha wijdde het uurtje beeld aan ICT-opdrachten.

Grafische partituren schrijven

Dimitri startte de lessen percussie met het aanleren van een aantal basistechnieken. Hij toonde de leerlingen allerlei materialen en liet hen ontdekken welke geluiden je met de verschillende voorwerpen kan maken. ‘In het begin kreeg iedereen hetzelfde materiaal’, legt Dimitri uit. ‘Met een glazen potje, een zelfgemaakte shaker, een houten blok en een conservenblik kan je al fijne dingen doen. De leerlingen moesten eerst verschillende klankkleuren leren kennen en met hun vingers of met stokjes leren spelen. Daarna kwam er meer en meer materiaal bij en gingen alle groepjes geleidelijk hun eigen weg.’

Zoals echte muzikanten schreven de leerlingen zelf grafische partituren. ‘Als opstap liet ik een partituur zien en speelde wat ik had geschreven’, zegt Dimitri. ‘De leerlingen probeerden in groepjes vanalles uit. Sommige groepen sleutelden steeds verder aan hun werk, anderen begonnen elke week met iets nieuw. Dat is niet erg, ook al is er geen resultaat, ze hebben toch samen veel uitgedacht.’ De kinderen gaven hun partituren telkens door, zodat een ander groepje ermee aan de slag kon. ‘Ze interpreteerden elkaars werk. Eén partituur leidde dus telkens tot verschillende uitvoeringen’, vertelt Dimitri. ‘Zo laat je de inspiratie van verschillende hoeken komen en gaan de leerlingen hun eigen creativiteit sneller ontplooien.’

Jette on stage

Al het harde werk leidde tot een percussievoorstelling waarop ook de ouders waren uitgenodigd. Met kokosnoten, kookpotten en PVC buizen maakten de leerlingen er een fijne voorstelling van waarbij ook enkele bekendere melodieën zoals Jingle Bells de revue passeerden. De durf die de leerlingen aan de dag legden, had zeker wel te maken met de dramatechnieken uit de lessen van juf Ingrid. ‘De beide klassen konden op een rustige manier hun materiaal nemen, optreden en alles weer netjes wegleggen. Dat vraagt discipline’, zegt Dimitri.

De leerlingen leerden elkaars talenten kennen tijdens de workshops. ‘Ik wilde hen niet alleen muziek bijbrengen’, vertelt Dimitri. ‘Het doet me plezier om te zien dat het vele samenwerken naar een voorstelling toe bepaalde leerlingen positief beïnvloed heeft. Een meisje dat werd uitgesloten in de klas, bloeide open tijdens het project en durfde het aan om in haar eentje te zingen. Sommigen kwamen tot resultaten die je in het gewone klasgebeuren veel moeilijker kan bereiken.’ Percussie in de klas, daar zit duidelijk muziek in.

Tips van de leerkrachten

  • Ga een samenwerking aan met een school uit het Deeltijds Kunstonderwijs. De kennis van leerkrachten DKO is een grote meerwaarde voor de muzische vorming in het dagonderwijs. Bovendien wordt de drempel zo veel lager voor de leerlingen om lessen te volgen aan de Academie.
  • Verdeel de leerlingen in groepen en werk met een carrouselsysteem. Bij kleinere groepen is een meer individuele begeleiding van de leerlingen mogelijk.
  • Stem de workshops op elkaar af. Zo kunnen bepaalde dramatechnieken de leerlingen een duwtje in de rug geven bij de voortelling van hun muziekstuk.
  • Laat de leerlingen zoveel mogelijk experimenteren met materiaal en laat hen zelf muziekstukjes componeren.
  • Werk naar een voorstelling toe waarbij de leerlingen aan het publiek kunnen tonen wat ze geleerd hebben.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Severijns
School GBS Van Asbroeck
Jetse academie MWD
Organisaties
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Muziek
Thema
  • drama en theater
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Johan Comhair

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs