Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed
De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!
Tips van leerkracht Lieven Van den Weghe
- Maak het project op maat voor je doelgroep. Dit jaar hebben we het project uitgevoerd in het derde jaar. Dit liep behoorlijk vlot maar ik had het gevoel dat er met een iets oudere doelgroep nog meer uit te halen viel. Volgend schooljaar werken we het project dan ook graag dieper uit en gaan we ermee aan de slag in de vijfdes.
- Link je project aan verschillende vakken. Dit is een tip die ik eigenlijk zelf niet zo goed opgevolgd heb. Met een project als dit kan je makkelijk de brug maken naar vakken als godsdienst, klassieke talen of geschiedenis. Ik besefte later pas dat ik zo heel wat collega’s had kunnen betrekken bij ‘Sounds Like C’ in plaats van alles zelf te proberen organiseren. Een werkpunt voor volgend jaar!
Wil jij ook podcasts maken met jouw klas? Dat kan!
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Versterk cultureel bewustzijn in de klas.
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- De leerlingen luisteren bewust naar alle geluiden die ze opvangen op de site en merken dat ze eigenlijk erg weinig stilstaan bij de veelheid aan geluiden die hen dagelijks omgeven.
verbeelden
- De leerlingen verbinden hun eigen auditieve ervaringen met die van anderen in een reeks reportages/interviews/soundscapes.
conceptualiseren
- Wat is geluid? Wat is stilte? Is er ooit echt stilte?
analyseren
- De leerlingen linken hun eigen ervaringen aan de geschiedenis van de site: ze zoeken verschillen maar vinden ook opmerkelijke parallellen.
Dragers
lichaam
- Een groepje verwerkt het geluid van hun eigen voetstappen in hun podcast.
voorwerpen
- Het simpele geluid van een fietsbel roept meteen allerlei associaties op.
taal
- De leerlingen proberen in een audioreportage te verwoorden hoe zij de speciale sfeer van de ruïnes ervaren.
Grafische tekens
- De leerlingen monteren zelf hun podcasts met de gratis audiosoftware Audacity. Via de verschillende buttons en symbolen vinden ze snel hun weg in het montageprogramma.