Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Schipper mag ik overvaren

Schipper mag ik overvaren

Methodeschool De Buurt ligt in de voormalige Gentse schipperswijk Sluizeken-Tolhuis-Ham. Met de 4- en 5-jarigen werkte de school het project Schipper mag ik overvaren uit. De kinderen maakten een fotozoektocht, zongen zeemansliederen met oud-schippers en kregen allerlei workshops rond fotografie.

‘We zijn een methodeschool, dus we werken voortdurend met projecten’, legt kleuterjuf Eva Buysse uit. ‘Het voordeel van een dynamoPROJECT is dat je de kinderen dankzij de externe partners helemaal in het thema kunt onderdompelen. Je hoeft eens niet volledig uit je eigen energie te putten. De externe partners brengen hun eigen invalshoeken mee.’

Laten opborrelen

Net zoals anders, lieten de leerkrachten het thema uit de kinderen zelf opborrelen. Kleuters die een idee hadden, mochten het op het klasbord tekenen. ‘Eentje tekende een grote boot en onmiddellijk werd heel de groep enthousiast’, vertelt Eva. Ik woon op een boot! Ik fiets elke dag langs het water! Mijn buurman heeft een anker op zijn arm! 4- en 5-jarigen ideeën laten aanbrengen en ontwikkelen, vlot al best goed, vindt de lerares.

‘We beginnen altijd gestaag: wat wil je weten over boten? Zo beginnen de vragen al meteen te komen. Vervolgens polsen we naar wat ze graag zouden doen, en wat ze graag zouden maken. We betrekken de ouders door te vragen of zij soms extra materiaal of ideeën hebben, mijn collega en ik koppelen er de juiste doelstellingen aan, en we zijn vertrokken. Als ouders de groep uitnodigen voor thee en koekjes op hun woonboot, is dat toch fantastisch?’

Klein en groot

Drie weken lang regen de leerkrachten kleinere en grotere activiteiten aan elkaar. ‘We zijn heel simpel naar de kayaks in de Decathlon gaan kijken, en naar het schip dat in onze wijk voor anker ligt. We hebben de overzetboot genomen, en we zijn drie keer bij de oud-schippers in Buurthuis De Thuishaven op bezoek geweest.’ De schippers vertelden verhalen en de kinderen leerden zeemansliedjes van zangeres en violiste Catharina Colpaert. Die zijn ze ook weer in het buurthuis gaan zingen. ‘We horen de liedjes nu nog geregeld op school weerklinken. Zo blijft het project leven.’

Fotozoektocht

De kleuters gingen op bezoek in het S.M.A.K., en vernamen daar allerlei over fotografie. Vervolgens trokken ze samen met fotografe Anja Hellebaut door hun wijk, op zoek naar boeiend schipperserfgoed. ‘Het was fijn om de buurt van de school in het project te betrekken. De jongste generaties weten immers niet veel meer over het schippersverleden van de plek waar ze wonen.’

De kinderen kozen de plaatsen waar de tocht zeker voorbij moest komen, en verzonnen er opdrachten bij. Fraaie affiches kwamen op de uitgekozen punten in de buurt aan de ramen te hangen. ‘Zo maakten we de zoektocht niet puur voor de eigen leerlingen en hun families, maar voor de hele buurt. Lang nadat het project op school was afgelopen, konden mensen de zoektocht nog doen. En dat gebeurde ook. We hebben enkele heel leuke reacties van buitenstaanders gekregen.’

Overweldigend, maar graag gedaan

‘Onze lagere school heeft al eerder dynamoPROJECTEN georganiseerd, maar voor de kleuters (en dus voor mijn collega en mezelf) was het de eerste keer. We hebben veel verschillende dingen gedaan, dus het was af en toe best overweldigend. Op het eind van die drie weken waren we allebei wel wat tureluurs’, lacht Eva. ‘Maar we hebben het met veel plezier gedaan. En ik denk dat het allemaal een stuk gemakkelijker wordt als je het al eens eerder hebt gedaan. Je moet een behoorlijk dossier samenstellen, en ik kan me voorstellen dat zoiets bepaalde leerkrachten afschrikt. Maar uiteindelijk vond ik alles heel duidelijk en toegankelijk. Het wees zichzelf wel uit.’

Tips van juf Eva

  • Zie het niet té groot. Achteraf denk ik dat je misschien beter iets heel goeds uitwerkt met twee of drie partners, dan met vier of vijf, zoals wij nu hebben gedaan. Dat houdt het beheersbaarder.
  • Laat de ideeën uit de kinderen komen. Zelfs kleuters kunnen al heel wat aanbrengen.
  • Zet je idee letterlijk in de vriezer. Als er wat tijd zit tussen het bedenken van het idee en de uitwerking ervan, laat de kinderen dan een vriezertje knutselen. Je schrijft je idee op een briefje, en de leerlingen stoppen het in hun vriezer tot de dag waarop het er weer uit mag.
  • Maak gebruik van de middelen van een dynamoPROJECT. Grijp de kans om eens echt iets tofs te doen waar jij en je leerlingen al lang van dromen. Zulke middelen heb je niet altijd.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School VBS VLOM
Organisaties S.M.A.K.
Suzuki Academie
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • intergenerationeel
Sleutelcompetenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2017-2018

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs