Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Schipper mag ik overvaren

Schipper mag ik overvaren

Methodeschool De Buurt ligt in de voormalige Gentse schipperswijk Sluizeken-Tolhuis-Ham. Met de 4- en 5-jarigen werkte de school het project Schipper mag ik overvaren uit. De kinderen maakten een fotozoektocht, zongen zeemansliederen met oud-schippers en kregen allerlei workshops rond fotografie.

‘We zijn een methodeschool, dus we werken voortdurend met projecten’, legt kleuterjuf Eva Buysse uit. ‘Het voordeel van een dynamoPROJECT is dat je de kinderen dankzij de externe partners helemaal in het thema kunt onderdompelen. Je hoeft eens niet volledig uit je eigen energie te putten. De externe partners brengen hun eigen invalshoeken mee.’

Laten opborrelen

Net zoals anders, lieten de leerkrachten het thema uit de kinderen zelf opborrelen. Kleuters die een idee hadden, mochten het op het klasbord tekenen. ‘Eentje tekende een grote boot en onmiddellijk werd heel de groep enthousiast’, vertelt Eva. Ik woon op een boot! Ik fiets elke dag langs het water! Mijn buurman heeft een anker op zijn arm! 4- en 5-jarigen ideeën laten aanbrengen en ontwikkelen, vlot al best goed, vindt de lerares.

‘We beginnen altijd gestaag: wat wil je weten over boten? Zo beginnen de vragen al meteen te komen. Vervolgens polsen we naar wat ze graag zouden doen, en wat ze graag zouden maken. We betrekken de ouders door te vragen of zij soms extra materiaal of ideeën hebben, mijn collega en ik koppelen er de juiste doelstellingen aan, en we zijn vertrokken. Als ouders de groep uitnodigen voor thee en koekjes op hun woonboot, is dat toch fantastisch?’

Klein en groot

Drie weken lang regen de leerkrachten kleinere en grotere activiteiten aan elkaar. ‘We zijn heel simpel naar de kayaks in de Decathlon gaan kijken, en naar het schip dat in onze wijk voor anker ligt. We hebben de overzetboot genomen, en we zijn drie keer bij de oud-schippers in Buurthuis De Thuishaven op bezoek geweest.’ De schippers vertelden verhalen en de kinderen leerden zeemansliedjes van zangeres en violiste Catharina Colpaert. Die zijn ze ook weer in het buurthuis gaan zingen. ‘We horen de liedjes nu nog geregeld op school weerklinken. Zo blijft het project leven.’

Fotozoektocht

De kleuters gingen op bezoek in het S.M.A.K., en vernamen daar allerlei over fotografie. Vervolgens trokken ze samen met fotografe Anja Hellebaut door hun wijk, op zoek naar boeiend schipperserfgoed. ‘Het was fijn om de buurt van de school in het project te betrekken. De jongste generaties weten immers niet veel meer over het schippersverleden van de plek waar ze wonen.’

De kinderen kozen de plaatsen waar de tocht zeker voorbij moest komen, en verzonnen er opdrachten bij. Fraaie affiches kwamen op de uitgekozen punten in de buurt aan de ramen te hangen. ‘Zo maakten we de zoektocht niet puur voor de eigen leerlingen en hun families, maar voor de hele buurt. Lang nadat het project op school was afgelopen, konden mensen de zoektocht nog doen. En dat gebeurde ook. We hebben enkele heel leuke reacties van buitenstaanders gekregen.’

Overweldigend, maar graag gedaan

‘Onze lagere school heeft al eerder dynamoPROJECTEN georganiseerd, maar voor de kleuters (en dus voor mijn collega en mezelf) was het de eerste keer. We hebben veel verschillende dingen gedaan, dus het was af en toe best overweldigend. Op het eind van die drie weken waren we allebei wel wat tureluurs’, lacht Eva. ‘Maar we hebben het met veel plezier gedaan. En ik denk dat het allemaal een stuk gemakkelijker wordt als je het al eens eerder hebt gedaan. Je moet een behoorlijk dossier samenstellen, en ik kan me voorstellen dat zoiets bepaalde leerkrachten afschrikt. Maar uiteindelijk vond ik alles heel duidelijk en toegankelijk. Het wees zichzelf wel uit.’

Tips van juf Eva

  • Zie het niet té groot. Achteraf denk ik dat je misschien beter iets heel goeds uitwerkt met twee of drie partners, dan met vier of vijf, zoals wij nu hebben gedaan. Dat houdt het beheersbaarder.
  • Laat de ideeën uit de kinderen komen. Zelfs kleuters kunnen al heel wat aanbrengen.
  • Zet je idee letterlijk in de vriezer. Als er wat tijd zit tussen het bedenken van het idee en de uitwerking ervan, laat de kinderen dan een vriezertje knutselen. Je schrijft je idee op een briefje, en de leerlingen stoppen het in hun vriezer tot de dag waarop het er weer uit mag.
  • Maak gebruik van de middelen van een dynamoPROJECT. Grijp de kans om eens echt iets tofs te doen waar jij en je leerlingen al lang van dromen. Zulke middelen heb je niet altijd.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School VBS VLOM
Organisaties S.M.A.K.
Suzuki Academie
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • intergenerationeel
Sleutelcompetenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2017-2018

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs