Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken
Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts van Muzische Workshops vzw trokken leerkracht Lore Galloo en haar leerlingen naar de prikkelarme omgeving van Gemeentelijk Domein de Kollebloem om ongestoord hun zelfgemaakte Songs & Beats uit te werken.
Tips van leerkracht Lore en muziekcoach Tim
- Zit verschillende keren samen met je externe partner om je project helemaal af te stemmen op je doelgroep: zo maak je echt een traject op maat.
- Diversifieer. Elke leerling heeft zijn eigen uitdagingen en sterktes: probeer daar telkens zo individueel mogelijk op in te spelen.
- Structuur is cruciaal. We begonnen elke workshop met een overzicht van wat we die specifieke dag gepland hadden en waar we naartoe wilden. Door het project op te delen in verschillende deelstappen werd het plots heel wat minder intimiderend voor de leerlingen.
Wil jij ook muziek maken met jouw klas? Dat kan!
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Versterk cultureel bewustzijn in de klas.
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- De leerlingen gaan in de natuur op zoek naar interessante geluiden en nemen ze op om in hun nummers te gebruiken.
verbeelden
- In een inleidende oefening geeft Tim de leerlingen allerlei voorwerpen en daagt hij ze uit om er zo verschillend mogelijke geluiden mee te maken.
conceptualiseren
- De leerlingen leren de verschillende elementen in de opbouw van een muzieknummer kennen (maten, breaks, bridge...)
analyseren
- Samen met Tim beluisteren de leerlingen hun zelfgemaakte beats en analyseren of de structuur, het ritme goed zit.
Dragers
lichaam
- De leerlingen mogen hun eigen stemgeluid en zelfgemaakte geluiden verwerken in hun beats.
voorwerpen
- Door op verschillende manieren de door Tim aangereikte voorwerpen te gebruiken, merken de leerlingen dat je uit alles beats kan maken.
taal
- De leerlingen overleggen constant met elkaar, Tim en Lore over hoe ze hun nummers het best opbouwen. Ze schrijven hun ideeën verder uit op hun tijdslijn.
Grafische tekens
- De leerlingen krijgen een groot blad papier waarop ze de structuur van hun nummer kunnen uittekenen op een tijdslijn. Niet met maten of muzieknoten, maar met (al dan niet zelfverzonnen) symbolen, droedels, woorden ...