Splash
Op open monumentendag bezochten leraren van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen (KASKA) de gerenoveerde modernistische feestzaal en het oude badhuis van het KA Deurne. Zo ontstond het idee om leerlingen van het vijfde jaar te laten samenwerken met studenten monumentale kunsten van de academie.
Opzet: een volledige week waarin leerlingen en studenten samen kunstwerken maken. Orgelpunt: Splash, een tentoonstelling in het oude badhuis, dat vroeger een belangrijke rol speelde als plaats van ontmoeting tussen school en buitenwereld.
Een zoektocht
Niet makkelijk, want het werd een dialoog – en een clash – tussen heel diverse leeftijden en culturen. De leerlingen bezochten eerst tentoonstellingen van KASKA-studenten, maar beide groepen reageerden heel afwachtend. De studenten zagen de (vooral allochtone) jongeren in eerste instantie als lawaaimakers, de leerlingen gingen er dan weer vanuit dat kunst niets voor hen was.
Studenten kwamen daarna in de les praten over vragen als: ‘Wie ben je’, ‘Wat fascineert je’, ‘Wat stoort je?’ Een zoektocht naar de eigen identiteit om tot verbeelding te komen. Resultaat: veel vragen bij de studenten, weinig antwoorden van de leerlingen.
Elkaar beter leren kennen
Zodra ze elkaar beter leerden kennen, verdwenen de vooroordelen en waren ze niet meer van mekaar weg te slaan. Kunst werd een echt sociaal gebeuren.
Tijdens de projectweek werkten de leerlingen in kleine groepjes aan o.a. installaties met de school als schip waar je mee naar de toekomst reist, foto’s die op zoek gaan naar het belang van kleren voor vrouwen of een reusachtig stripverhaal.
Anders
'Prachtig om te zien hoe de leerlingen gaandeweg het gevoel kregen: ik kan dat ook', glundert leerkracht PO Tatjana Jeuken. 'En vooral: ze zijn anders gaan kijken naar kunst, anders gaan denken. Ze ontdekten dat kunst niet zomaar ‘iets tekenen’ is, maar wel een intellectuele activiteit. En dat ze dagelijks aan kunst en cultuur doen, al was het maar door te rappen of te tekenen op hun agenda. De leerlingen leerden bovendien omgaan met de vrijheid van de studenten – zij kennen zelf immers alleen maar de strakke regels van de school.'
'Prachtig toch, als je een hele dag lang studenten en leerlingen in opperste concentratie over hun werk gebogen ziet?' Het badhuis als sociale magneet in ere hersteld.