Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Splash

Splash

Op open monumentendag bezochten leraren van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen (KASKA) de gerenoveerde modernistische feestzaal en het oude badhuis van het KA Deurne. Zo ontstond het idee om leerlingen van het vijfde jaar te laten samenwerken met studenten monumentale kunsten van de academie.

Opzet: een volledige week waarin leerlingen en studenten samen kunstwerken maken. Orgelpunt: Splash, een tentoonstelling in het oude badhuis, dat vroeger een belangrijke rol speelde als plaats van ontmoeting tussen school en buitenwereld.

Een zoektocht

Niet makkelijk, want het werd een dialoog – en een clash – tussen heel diverse leeftijden en culturen. De leerlingen bezochten eerst tentoonstellingen van KASKA-studenten, maar beide groepen reageerden heel afwachtend.  De studenten zagen de (vooral allochtone) jongeren in eerste instantie als lawaaimakers, de leerlingen gingen er dan weer vanuit dat kunst niets voor hen was.

Studenten kwamen daarna in de les praten over vragen als: ‘Wie ben je’, ‘Wat fascineert je’, ‘Wat stoort je?’ Een zoektocht naar de eigen identiteit om tot verbeelding te komen. Resultaat: veel vragen bij de studenten, weinig antwoorden van de leerlingen.

Elkaar beter leren kennen

Zodra ze elkaar beter leerden kennen, verdwenen de vooroordelen en waren ze niet meer van mekaar weg te slaan. Kunst werd een echt sociaal gebeuren.

Tijdens de projectweek werkten de leerlingen in kleine groepjes aan o.a. installaties met de school als schip waar je mee naar de toekomst reist, foto’s die op zoek gaan naar het belang van kleren voor vrouwen of een reusachtig stripverhaal.

Anders

'Prachtig om te zien hoe de leerlingen gaandeweg het gevoel kregen: ik kan dat ook', glundert leerkracht PO Tatjana Jeuken. 'En vooral: ze zijn anders gaan kijken naar kunst, anders gaan denken. Ze ontdekten dat kunst niet zomaar ‘iets tekenen’ is, maar wel een intellectuele activiteit. En dat ze dagelijks aan kunst en cultuur doen, al was het maar door te rappen of te tekenen op hun agenda. De leerlingen leerden bovendien omgaan met de vrijheid van de studenten – zij kennen zelf immers alleen maar de strakke regels van de school.'

'Prachtig toch, als je een hele dag lang studenten en leerlingen in opperste concentratie over hun werk gebogen ziet?' Het badhuis als sociale magneet in ere hersteld.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! K.A. Deurne
Organisaties Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
Onderwijsniveau
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • interculturaliteit
Sleutelcompetenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs