SPRECTRAM | Alles zelf ontworpen, van arcadekast tot game play

Leerlingen pc-technieken en houtbewerking van de GO!-Spectrumschool in Deurne bedenken, bouwen en programmeren een zelfgemaakte videogame. Het speelt zich af in een tram en wordt met vijf gespeeld. ‘We wilden eerst een spel om op leerkrachten te schieten, maar we zijn toch bijgedraaid’.

Gamen tijdens de lesuren? Voor de leerlingen van GO!-Spectrumschool in Deurne werd deze droom werkelijkheid. ‘Gaming is een groot onderdeel uit de leefwereld van jongeren en kinderen. Onze leerlingen gamen bijna allemaal’, zegt Bert Roos, cultuurcoördinator van de school. ‘Videogames zijn een kunstvorm geworden, maar blijven onderbelicht in de cultuursector. Daar willen wij ook mee verandering in brengen. Het CC Deurne coördineerde & financierde het project mee.’

Voor de start van het project werd het vergaderlokaal van de school twee dagen lang omgevormd tot een heuse arcadehal waar zeven gameconsoles van Devillé Arcade werden opgesteld. Die games focusten op creatief samenspelen. De leerlingen konden er tijdens de lesuren spelletjes spelen, maar ze leerden ook over hoe de vintage consoles in elkaar zaten.

Aan fantasie en ideeën geen gebrek

Het projectteam bestond uit dertig leerlingen pc-technieken en houtbewerking, onder professionele begeleiding van game-ontwikkelaars Hannes en Thomas Devillé van Devillé Arcade. Zowel het game­design, de muziek, programmatie en arcadekast was van de hand van de leerlingen zelf. ‘We zijn helemaal van nul begonnen’, vertelt Robbert (21) van de richting pc-technieken, die het spel hielp programmeren.

‘Op de eerste brainstormsessie was al snel duidelijk dat er aan fantasie en ideeën geen gebrek was. Gelukkig waren er de mannen van Devillé Arcade, want als ze ons hadden laten doen, zou het zo complex geworden zijn dat het niet te realiseren viel. We dachten bijvoorbeeld aan een game waarin we op leerkrachten konden schieten, maar we zijn toch bijgedraaid’, lacht hij. ‘We zijn uitgekomen op Spectram, een spel voor vijf spelers dat zich afspeelt in een tram. Al hebben we een van de figuurtjes in het spel wel gebaseerd op een van de leraars.’

Nieuw

Het spel bestaat uit twee houten kasten, ontworpen en gebouwd door de leerlingen houtbewerking. Vooraan zit de trambestuurder die met een joystick de tram op het juiste spoor moet houden. Achteraan zitten de vier andere spelers met hun handen aan de knoppen. Zij moeten op tijd in- en uitstappen en moeten samenwerken om situaties op te lossen, zoals hun plaats afstaan aan een zwangere vrouw. Zo wordt er reputatie verdiend, het doel is om zo hoog mogelijk te scoren. Ondertussen moet de chauffeur ervoor zorgen dat de passagiers bij de juiste halte terecht komen.

‘En dat was al complex genoeg’, zegt Quinten (20), die in het designteam zit. ‘We zijn gestart met alles op papier te tekenen en dan op basis van een stopmotion-filmpje te kijken hoe het er zou uitzien. Dan zijn we digitaal beginnen ontwerpen en programmeren. Dat is ook voor ons nieuw, want onze richting pc-technieken draait rond het repareren en in elkaar steken van pc's. Programmeren leren we niet.’

Precisiewerk

Ook voor de leerlingen houtbewerking was het een atypisch project. ‘Het is een heel gevarieerd project’, zegt leerling Tommy (16). ‘We konden ook zelf kiezen hoe de kasten eruit zouden zien. Het is eens iets anders dan een houten stoel. En de elektronica van het spel moet passen, dus is het ook precisiewerk.’

Samen werken zorgt voor respect

De focus van Spectram ligt op samen spelen, het creatieve en het artistieke, maar die elementen zijn niet enkel terug te vinden in het videospel zelf. Het kwam ook terug in de samenwerking tussen de leerlingen van de twee richtingen. ‘Het is iets helemaal anders’, zegt Robbert. ‘En dus moet je ook op een heel andere manier werken. We hebben elkaar ook beter leren kennen. Tijdens het schooljaar zit iedereen vooral bij zijn eigen klas en de richtingen zijn ook erg verschillend. Door samen te werken leer je elkaar ook respecteren.’

Organisaties CC Deurne
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Bert Roos, cultuurcoördinator