Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Van blad tot boek

Van blad tot boek

In iedereen schuilt een kunstenaar, zo toont De Kouter in Kortrijk op sublieme wijze aan. Met ‘2115, het had gekund (maar misschien ook niet)’ presenteren de leerlingen een parel van een boek.

Elk jaar neemt De Kouter deel aan de 'Nationale Voorleesweek'. Zowel in de lessen taal als in plastische opvoeding werken ze jaarlijks rond een uitverkoren boek. Hieruit begon het idee te rijpen om er zélf eentje te maken. Zo gezegd, zo gedaan.

Vakoverschrijdend project

Voor het project ‘Van blad tot boek’ sloegen de juffen en meesters van het tweede en derde jaar de handen in elkaar. Zo gaven ze de leerlingen van het buitengewoon onderwijs een introductie tot de wondere wereld van het boek en dat in al zijn kleurrijke facetten.

‘Van dichtbij meemaken hoe een boek tot stand komt, dat is voor onze leerlingen uniek’, weet projectverantwoordelijke en PO-juf Trees Breyne. ’Daarnaast gaf het ons de kans om hun taalvaardigheid en creativiteit aan te scherpen. Als ze het boek in handen krijgen, beseffen ze: ‘wauw, wij kunnen ook iets’.’

Kijken in de toekomst

Het boek vertelt een verhaal dat zich afspeelt in de toekomst. Een omvangrijk thema dat tot de verbeelding sprak en 120 leerlingen kon boeien. ‘Zo bezonnen de hoeklassers zich over hoe auto’s er in de toekomst konden uitzien en bedachten de meisjes van haartooi futuristische kapsels en kledingstijlen. Elke leerling had voeling met het onderwerp, liet er zijn of haar fantasie op los en gaf er een persoonlijke toets aan.’

Fictie wordt werkelijkheid

De klas van juf Liesbeth Dewaele kwam met het toekomstidee op de proppen. ‘We vertellen het verhaal van een groep vrienden die leven in 2115. Zij lezen in de krant hoe een Kortrijkse school honderd jaar geleden een boek schreef en er een exemplaar in hun gebouw verstopt ligt. Als zij het boek weten op te sporen, komen ze terecht in de verbeelding van onze leerlingen en lezen ze over nieuwe mens- en diersoorten, gerechten, et cetera.’ Als het van De Kouter afhangt blijft het niet alleen bij fictie. Momenteel is er een nieuw schoolgebouw in de maak en in een van de valse wanden zal een boek – zorgvuldig opgeborgen in een metalen kist – worden weggestopt.

Illustratieworkshops

Voor een optimaal resultaat ging de school in zee met een aantal cultuurpartners. Om bij de geknipte vakmensen terecht te komen, trok ASV-coördinator Annelies Desseyn aan de mouw van broer Dries, die werkt als grafisch vormgever bij uitgeverij De Eenhoorn. Zo ontvouwde het idee van een bezoek aan deze uitgeverij, alsook aan drukkerij Oranje. Hun rondleiding en uiteenzetting gaf een klare kijk op het proces, van een wit blad naar een gedrukt boek.

Illustratrice Lise Vanlerberghe voorzag de leerkrachten van tekst en uitleg, vertelt Trees. ‘Lise kwam ons begeleiden bij de opstart van het boek en leerde ons aan welke kenmerken een goede illustratie moet voldoen.’

'Elke leerling had voeling met het onderwerp, liet er zijn of haar fantasie op los en gaf er een persoonlijke toets aan.’

Kostenplaatje

Met de financiële steun van Dynamo 3 kon de school de gekende illustratoren Nils Pieters en Trui Chielens strikken. Zij deden een workshop voor de klas, gaven hun technieken prijs en stonden paraat met tips en tricks voor de leerlingen. De school kon met het Dynamo-geld ook de nodige materialen voor de workshops en PO-lessen bekostigen.

De drukkosten hadden een kostenplaatje van 4000 euro, maar mochten niet met het geld van Dynamo 3 betaald worden. ‘Gelukkig hadden we voldoende geld in de schoolkas en als externe partner de Gentse drukkerij ‘Druk in de weer’. Door de verkoop van ons boek hopen we deze centen terug te verdienen.’

Fier als een pauw

Tijdens de jaarlijkse voorleesactie van De Kouter zal het boek worden voorgesteld aan scholen uit de buurt. ‘Van nature zijn onze leerlingen geen boekenlezers’, besluit Annelies Desseyn. ’Vaak komen ze door hun thuissituatie amper in aanraking met cultuur. Toch zijn we erin geslaagd om met dit project hun liefde aan te wakkeren voor taal, beeld en boeken pur sang. De leerlingen zijn fier als een pauw op hun creaties. Ze kwamen zelfs al vragen of ze volgend jaar een vervolgverhaal mogen maken. En is het niet mooi dat zij nu tegen hun neven en nichtjes – die mogelijk wel Latijn studeren - kunnen stoefen over hún boek?’

Tips van juf Trees, Liesbeth en Annelies

  • Til de werkopdrachten rond de Nationale Voorleesweek tot een hoger niveau. Zet een vakoverschrijdend project op touw.
  • Brainstorm samen met de leerlingen over diverse thema’s. Ga voluit voor een onderwerp waar iedereen voeling mee heeft en zijn of haar persoonlijkheid in kwijt kan.
  • Nodig illustratoren uit in de klas. Voor advies en subsidies op maat kan je hier terecht bij het Vlaams Fonds voor de Letteren.
  • Door de workshops laat je de creativiteit van de leerlingen floreren. Zo groeit hun zelfvertrouwen en krijgen ze een positiever zelfbeeld.
  • Als kers op de taart; sluit af met een feestelijke boekvoorstelling, organiseer voorleesmomenten in andere scholen en verkoop het boek in de schoolwinkel.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School RHIZO 7 BuSO De Lage Kouter
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • inclusie
  • literatuur en leesmotivatie
  • mode en design
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Ondernemingszin
  • Nederlands
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Trees Breyne & Annelies Desseyn

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs