Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Van oorlogsverhalen tot kortfilm

Van oorlogsverhalen tot kortfilm

In 1914 werd in Maasmechelen een school gebouwd. Campus de helix heeft dus een natuurlijke link met de Eerste Wereldoorlog. Ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van het einde van die oorlog maakten leerlingen en leerkrachten samen een kortfilm, waarin ze het grote verhaal van de oorlog mengden met kleinere, lokale verhalen.

We wilden op school de 100ste verjaardag van het einde van de Eerste Wereldoorlog herdenken’, vertelt leraar geschiedenis Jonas Slegers. ‘Ik vond het belangrijk om tijdens het project een betrokkenheid te creëren tussen de leerlingen, de leerkrachten en de leerstof. Na wat denken, kwam ik op het idee voor de kortfilm. Via een bevriende filmmaker, kwam ik bij Sacha Claes uit. Hij gaf eerst een workshop aan onze vijfdejaars, waarin hij uitlegde hoe ze goede filmbeelden konden maken met hun smartphone. Daarna mochten ze zelf aan de slag. Op drie locaties hebben ze beelden geschoten.’

Westhoek, Maasmechelen, school

‘Onze school gaat elk jaar op daguitstap naar de Westhoek, om er het In Flanders Fields Museum, de loopgraven en andere monumenten rond de Eerste Wereldoorlog te bekijken’, vertelt Jonas. ‘Dit jaar maakten we er een tweedaagse van. De leerlingen maakten er beelden van de Menenpoort, de Last Post, de Dodengang …’

‘Daarnaast heb je het lokale verhaal. Dankzij onze partner Erfgoedcel Mijn-Erfgoed hebben we heel wat boeiende oorlogsverhalen uit Maasmechelen gevonden en in beeld gebracht. Tot slot kregen de leerlingen uitzonderlijk toestemming om op school te filmen. De school en het herdenkingsmonument dat hier staat, vormden de derde pijler van de film.’

De leerlingen kregen een duidelijke deadline: Ze moesten per locatie - Westhoek, Maasmechelen, school - een ongemonteerd filmpje van maximaal 20 seconden bij Sacha inleveren. Die is met al die ruwe beelden aan de slag gegaan en heeft een montage gemaakt. ‘Aanvullend vroegen we leerlingen met een andere moedertaal dan het Nederlands om een vredesboodschap in te spreken. Ook die hebben we in de montage verwerkt.’

Dankzij het maken van de kortfilm lieten we technologie en leerstof hand in hand gaan. In zo’n project lukt dat beter dan in een doordeweekse les. We gaven de leerlingen de nodige creatieve vrijheid. Zo verhoogden we hun persoonlijke betrokkenheid, want ze hadden het project echt zelf in handen.’

‘We hebben ingezien hoe gruwelijk het toen geweest is. Dat beseften we vroeger te weinig.’

Miguel - leerling

Ook gewoon mensen

Vijfdejaarsstudente Kayley geeft toe dat ze bij het begin van het project vreesde dat het saai zou worden: ‘Maar het is anders uitgedraaid. Het is goed om eens van nabij te bekijken wat er allemaal gebeurde tijdens de Eerste Wereldoorlog, want veel mensen weten dat niet.’

‘Ik vond vooral de bezoeken aan de kerkhoven indrukwekkend’, zegt haar klasgenote Gill. ‘Wat me daar opviel,  was het enorme verschil tussen de Britse kerkhoven, met al die rijen witte kruisen, en de Duitse, waar meestal vier lichamen samen lagen in één graf. Zo sta je erbij stil dat ook de zogenaamde vijanden gewoon mensen zijn die vechten voor hun land.’

Klasgenoot Ahmed apprecieerde vooral de creativiteit. ‘Het was meer dan pen en papier. We mochten aan de slag met film, ook buiten de schoolmuren. Eigenlijk waren de dingen die we hoorden en zagen nog veel interessanter dan wat we uiteindelijk zelf op beeld hebben kunnen vastleggen.’

Vakoverschrijdend en betrokken

De negen betrokken leerkrachten Nederlands, Engels en geschiedenis moesten eveneens beelden inzenden. ‘Zo werkten we niet alleen vakoverschrijdend, maar ontstond er ook bij de collega’s een persoonlijkere betrokkenheid.’

‘De belangrijkste meerwaarde voor de leerkrachten was de mogelijkheid om ons eigen vakgebied eens anders te bekijken’, vindt Jonas. ‘Zie dat gerust als zelfkritiek. We vervallen soms snel in gewoonten. Dit project heeft ons geleerd dat je de leerstof ook vanuit een totaal andere hoek kan aanpakken.’

Tips van leerkracht Jonas 

  • Zoek gemotiveerde collega’s die je helpen het project te trekken. Het gaat om teamwerk. Als je het werk kan verdelen, is het allemaal best te doen.
  • Kies een sterke externe partner, die je praktisch en inhoudelijk kan helpen.
  • Bekijk wie je zelf in je netwerk hebt. Ik kom uit de erfgoedsector, dus ik kende de mensen van Mijn-Erfgoed al. Zo weet je dat je samenwerkt met een partner op wie je kunt vertrouwen.
  • Heb oog voor het lokale verhaal. In je eigen buurt valt vaak heel wat interessant materiaal te rapen rond het thema dat je hebt gekozen. Dat is niet alleen handig, het verhoogt de persoonlijke betrokkenheid van de leerlingen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School campus de helix²
Organisaties Erfgoedcel Mijn-Erfgoed
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • herinneringseducatie
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Burgerschap
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Jonas Slegers, leerkracht geschiedenis

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs