Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. VBO de Pinker schildert en versiert in gelegenheidsrestaurant De Tafel

VBO de Pinker schildert en versiert in gelegenheidsrestaurant De Tafel

Wat verbindt mensen boven alles? Samen tafelen was het antwoord van Vrije School voor Buitengewoon Onderwijs de Pinker in Poperinge. Onder deskundige begeleiding van beeldend kunstenaar Sven Verhaeghe ontwierpen de leerlingen de Tafel: een plaats waar ingrediënten en mensen samenkomen tot een uitnodigend gerecht. In hun artistieke gelegenheidsrestaurant schotelden ze tafelgasten versierde borden voor tegen de achtergrond van de Boom, een indrukwekkend schilderwerk dat kunstenaar Sven samen maakte met de leerlingen. 

Brainstorm aan de tafel
Close-up van de Tafel
Schilderwerk De Boom

Aanvankelijk was het plan om samen met de leerlingen een kookboek te maken. Enkele brainstorms later werd dit idee opengebroken tot het concept De Tafel: dat houten ding waar je aan eet, maar ook en vooral een ontmoetingsplaats, een symbool van verbinding en ontmoeting. Geen toevallig uitgangspunt: sommige leerlingen van de Pinker hebben, naast een mentale beperking, ook ASS, waardoor sociale vaardigheden een uitdaging zijn. Beeldend kunstenaar Sven Verhaeghe, die zelf actief is als creatief begeleider in een kunstatelier voor mensen met een beperking, bleek de ideale externe partner voor het project. 

De tafelgasten

Binnen de lessen project, crea en koken werkten de acht leerlingen het idee verder uit en zo groeide een format. Het idee was om telkens één extra gast uit te nodigen aan de Tafel. De leerlingen mochten hun gast zelf kiezen, schotelden de gelukkige genodigde een vragenlijst voor en stelden op basis van de antwoorden 'het menu' op. Het uitgangspunt was telkens de favoriete kok en kunstenaar van de gast.

De Tafel

Uiteindelijk werden drie tafelsessies georganiseerd, telkens op een andere locatie.  De leerlingen hielpen het eten bereiden (in drie gangen!) en dekten de Tafel met borden die ze zelf versierd hadden met droedels en repetitieve patronen. Tussen de gangen door gaven de leerlingen speeches en werkten ze met kunstenaar Sven aan de Boom, een schilderwerk gebaseerd op de inspirerende schoolomgeving van kasteeldomein De Lovie. Dit alles werd op film vereeuwigd door Sven, die de leerlingen ten slotte ook voor de camera interviewde over hun projecten. Hier stonden ze, begrijpelijk, eerst wat weigerachtig tegenover maar uiteindelijk trokken de leerlingen zich wonderwel uit de slag.

‘We staan versteld van onze leerlingen, wat zijn ze gegroeid! Net zoals de boom op het schilderdoek elke sessie meer vorm kreeg, zijn zij ook elke sessie wat opener geworden.’

Marlies Leplae - leerkracht de Pinker

Schilderwerk De Boom

Vertrouwensband

Cruciaal in heel het project was het creëren van een vertrouwensband met Sven en de tafelgasten. De leerkrachten van de Pinker gingen daarbij heel geleidelijk te werk. 'We introduceerden Sven eerst via een foto en wat uitleg in de PowerPoint, om hem dan later voor een kort moment uit te nodigen aan onze Tafel tijdens de kookles,' legt leerkracht Marlies Leplae uit. Ook de keuze van de gasten verliep niet zomaar: de vragenlijsten vormden een handig excuus voor de leerlingen om zich mentaal voor te bereiden op een nieuwe ontmoeting. 

De leerkrachten konden niet tevredener zijn over hoe het project verlopen is. Doordat de leerlingen meegroeiden met het project en als het ware een deel werden van de Tafel, konden ze zich makkelijker dan anders aanpassen aan de omstandigheden. En dat was wel een eye-opener voor het team. 'Binnen onze autismewerking is het vaak een afwegen tussen kunnen en aankunnen. Deze manier van werken heeft er voor gezorgd dat onze leerlingen meer aankonden dan we misschien initieel verwacht hadden.' Voor de Pinker smaakt de Tafel alvast naar meer: zo zijn er nu al plannen om toch nog dat kookboek in elkaar te boksen.

Wil jij ook samenwerken met een kunstenaar in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen nemen de omgeving van hun school waar

verbeelden

  • De leerlingen stellen hun schoolomgeving voor in een schilderwerk

conceptualiseren

  • De leerlingen ontwikkelen het concept De Tafel

analyseren

  • De leerlingen bespreken hun eigen project in video-interviews

Dragers

voorwerpen

  • De Tafel, schildersdoek, menukaarten

taal

  • De leerlingen worden mondeling geïnterviewd over het project

Grafische tekens

  • De leerlingen versieren borden en ontwerpen menu's
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Kasper Froeyman
Label
  • inclusie
School Buso De Pinker
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • film en fotografie
  • inclusie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021
Projectverantwoordelijke Marlies Leplae

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
logo Poëziesterren

Poëziesterren secundair onderwijs 2025

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs