VBO de Pinker schildert en versiert in gelegenheidsrestaurant De Tafel
Wat verbindt mensen boven alles? Samen tafelen was het antwoord van Vrije School voor Buitengewoon Onderwijs de Pinker in Poperinge. Onder deskundige begeleiding van beeldend kunstenaar Sven Verhaeghe ontwierpen de leerlingen de Tafel: een plaats waar ingrediënten en mensen samenkomen tot een uitnodigend gerecht. In hun artistieke gelegenheidsrestaurant schotelden ze tafelgasten versierde borden voor tegen de achtergrond van de Boom, een indrukwekkend schilderwerk dat kunstenaar Sven samen maakte met de leerlingen.
Aanvankelijk was het plan om samen met de leerlingen een kookboek te maken. Enkele brainstorms later werd dit idee opengebroken tot het concept De Tafel: dat houten ding waar je aan eet, maar ook en vooral een ontmoetingsplaats, een symbool van verbinding en ontmoeting. Geen toevallig uitgangspunt: sommige leerlingen van de Pinker hebben, naast een mentale beperking, ook ASS, waardoor sociale vaardigheden een uitdaging zijn. Beeldend kunstenaar Sven Verhaeghe, die zelf actief is als creatief begeleider in een kunstatelier voor mensen met een beperking, bleek de ideale externe partner voor het project.
De tafelgasten
Binnen de lessen project, crea en koken werkten de acht leerlingen het idee verder uit en zo groeide een format. Het idee was om telkens één extra gast uit te nodigen aan de Tafel. De leerlingen mochten hun gast zelf kiezen, schotelden de gelukkige genodigde een vragenlijst voor en stelden op basis van de antwoorden 'het menu' op. Het uitgangspunt was telkens de favoriete kok en kunstenaar van de gast.
Uiteindelijk werden drie tafelsessies georganiseerd, telkens op een andere locatie. De leerlingen hielpen het eten bereiden (in drie gangen!) en dekten de Tafel met borden die ze zelf versierd hadden met droedels en repetitieve patronen. Tussen de gangen door gaven de leerlingen speeches en werkten ze met kunstenaar Sven aan de Boom, een schilderwerk gebaseerd op de inspirerende schoolomgeving van kasteeldomein De Lovie. Dit alles werd op film vereeuwigd door Sven, die de leerlingen ten slotte ook voor de camera interviewde over hun projecten. Hier stonden ze, begrijpelijk, eerst wat weigerachtig tegenover maar uiteindelijk trokken de leerlingen zich wonderwel uit de slag.
‘We staan versteld van onze leerlingen, wat zijn ze gegroeid! Net zoals de boom op het schilderdoek elke sessie meer vorm kreeg, zijn zij ook elke sessie wat opener geworden.’
Vertrouwensband
Cruciaal in heel het project was het creëren van een vertrouwensband met Sven en de tafelgasten. De leerkrachten van de Pinker gingen daarbij heel geleidelijk te werk. 'We introduceerden Sven eerst via een foto en wat uitleg in de PowerPoint, om hem dan later voor een kort moment uit te nodigen aan onze Tafel tijdens de kookles,' legt leerkracht Marlies Leplae uit. Ook de keuze van de gasten verliep niet zomaar: de vragenlijsten vormden een handig excuus voor de leerlingen om zich mentaal voor te bereiden op een nieuwe ontmoeting.
De leerkrachten konden niet tevredener zijn over hoe het project verlopen is. Doordat de leerlingen meegroeiden met het project en als het ware een deel werden van de Tafel, konden ze zich makkelijker dan anders aanpassen aan de omstandigheden. En dat was wel een eye-opener voor het team. 'Binnen onze autismewerking is het vaak een afwegen tussen kunnen en aankunnen. Deze manier van werken heeft er voor gezorgd dat onze leerlingen meer aankonden dan we misschien initieel verwacht hadden.' Voor de Pinker smaakt de Tafel alvast naar meer: zo zijn er nu al plannen om toch nog dat kookboek in elkaar te boksen.
Wil jij ook samenwerken met een kunstenaar in jouw klas? Dat kan!
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Versterk cultureel bewustzijn in de klas.
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- De leerlingen nemen de omgeving van hun school waar
verbeelden
- De leerlingen stellen hun schoolomgeving voor in een schilderwerk
conceptualiseren
- De leerlingen ontwikkelen het concept De Tafel
analyseren
- De leerlingen bespreken hun eigen project in video-interviews
Dragers
voorwerpen
- De Tafel, schildersdoek, menukaarten
taal
- De leerlingen worden mondeling geïnterviewd over het project
Grafische tekens
- De leerlingen versieren borden en ontwerpen menu's