Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. VBS Klein Seminarie en IKO Hoogstraten maken grootse keramiekkunst met kleine handen
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

VBS Klein Seminarie en IKO Hoogstraten maken grootse keramiekkunst met kleine handen

Wat als je speelplaats ruimer wordt? Dan zoek je daar zoals Vrije Basisschool Klein Seminarie in Hoogstraten een fijne invulling voor. Wat als je al een geweldige samenwerking met een kunstacademie zoals het IKO hebt? Dan vraag je hen als partner om je idee te helpen realiseren. En wat als je professionele apparatuur in kleine handen geeft? Dan krijg je prachtige stapstenen uit keramiek als resultaat!

Leerling werkt kleiwerkje uit
Leerling werkt aan kleiwerkje
Leerling toont zelfgemaakt kleiwerkje
Leerling beschildert tegel
Leerlingen rollen klei uit
Enkele afgewerkte tegels
Leerlingen beschilderen tegels
Leerlingen poseren met zelfgemaakte tegels

Toen de speelplaats van de basisschool werd uitgebreid, groeide het idee om een pad in klei te maken met daarin de visiewoorden van de school als rode draad. Was het technisch en budgettair haalbaar? Een overleg met keramiekdocenten Kelly De Wilde en Machteld Steukers van IKO gaf uitsluitsel. Na hun ‘go’ was dit dynamoPROJECT geboren.

Voor de keramiekdocenten mocht het wel nog een tikkeltje artistieker. ‘Zo kwamen we bij Kandinsky en zijn gekke beestjes uit’, vertelt Machteld. ‘We hebben de leerlingen over deze kunstenaar verteld en iedereen heeft een eigen Kandinsky-dier ontworpen. Kelly en ik hebben met elementen daaruit een ontwerp samen gepuzzeld. Zo zullen de 40 verschillende tegels een vijf meter groot dier vormen.’

Wisselwerking

Een omvangrijk project dus. Daarom werken er ook twee klassen aan mee: de derde kleuterklas en het vijfde leerjaar. Waarom net die? Leen: ‘Kleuters werken spontaan en proberen uit, maar hebben niet altijd voldoende kracht of voldoende ontwikkelde fijne motoriek. Daarbij helpen dan de leerlingen van het vijfde leerjaar. Als deze kleuters volgend schooljaar naar de lagere school overstappen, zullen ze de zesdeklassers ook als vertrouwenspersoon kunnen aanspreken.’

Kleuters werken aan kleiwerk

Naar het keramiekatelier

Aan keramiek kan je niet aan één stuk door werken. De tegels uitsnijden, erin stempelen of er letters aan toevoegen, het droogproces, het glazuren en bakken: dat heeft zijn tijd nodig.  Vier namiddagen gespreid over twee maanden zijn de leerlingen daarom in het keramiekatelier van IKO aan de slag gegaan.

‘Het was fijn dat het in ons atelier doorging’, zegt Machteld daarover. ‘Daar staan de ovens, de apparatuur en andere zaken die de leerlingen niet kenden. We hebben tijdens een rondleiding uitgelegd hoe de ovens werken, gevraagd wat ze thuis van klei hebben … Ze waren heel verwonderd en onder de indruk van wat ze zagen.’

En toen begon het echte werk. ‘De kleuters deden in de ene ruimte bijvoorbeeld de voorbereiding van de klei. Ze sneden er met een dikke ijzerdraad in, liepen er met hun schoenen over, duwden er blokjes of touwen in …  Het was allemaal heel tactiel. Ondertussen zorgden de vijfdeklassers in een andere ruimte voor de uitgesneden letters. Ze werkten aan hetzelfde, maar door corona mochten de klasbubbels niet gemengd worden.’

Leerlingen werken aan letters uit klei

Tips van leerkrachten Kelly en Machteld

  • Bereid je project goed voor. We hebben vooraf hard over de organisatie nagedacht. Daardoor liep alles vlot en stootten we nergens op problemen. Ons doorschuifsysteem met een opdracht per eiland heeft gewerkt. De keramisten hebben ook een online gesprek gehad met de kleuterjuf. Wat kunnen vijfjarigen? Ik had er geen idee van. We zijn het immers niet gewoon om met kinderen te werken. Het trok me op een prettige manier uit mijn comfortzone.
  • Zorg voor een trekker. Voor dit project was dat Alexandra Vinck, beleidsondersteuner van IKO. Zij zette mee de lijnen uit, sprak de juiste mensen aan, stroomlijnde ideeën, scheef mee het subsidiedossier … Zo zijn scholen sneller geneigd om in een project mee te stappen.
  • Durf groepen van verschillende leeftijden samen te zetten. Ga niet altijd voor de veilige keuze. Met grotere leeftijdsverschillen is er meer mogelijk.
  • Doe iets met kinderen wat je normaal alleen met volwassenen zou doen. 'Dat gaat niet lukken, dat gaat gevaarlijk zijn', hoor je dan. Laat je niet afschrikken. Hoe jonger je doelgroep, hoe meer voorbereiding wel. Maar met onze professionele materialen en technieken kunnen we een stap verder gaan dan wat binnen de mogelijkheden van de school ligt.
  • Zorg voor voldoende helpende handen. Omdat we de twee klasgroepen niet mochten mengen door de coronamaatregelen, zijn er enkele keramiekcursisten komen helpen. Na een oproep hadden we meteen een pak vaardige handen bij elk eiland.
  • Zoek aansluiting bij de leerplandoelen. Klei is een medium dat historisch en cultureel gemakkelijk te koppelen is aan verschillende leergebieden. Keramiek en geschiedenis? Dan denk je aan een Griekse vaas. In de kleuterschool zijn we op de computer naar de klei- en steenfabriek van Rijkevorsel gaan kijken en ontdekten we hoe stenen worden gemaakt …

Nieuwe technieken

Het was bovendien niet mogelijk om allemaal tegelijkertijd aan de tegels te werken. ‘Dat overzicht moesten we echt goed bewaken’, vertelt Machteld. ‘Tegelijkertijd wilden we de leerlingen ook de kans geven om te experimenteren. Daarom voorzagen we kleinere opdrachten. Daarbij hebben we ingezet op technieken die de leerkrachten zelf in de klas kunnen gebruiken.’

‘Zo hebben ze worstjes gerold omdat die ook in de tegels terugkwamen. Hoe doe je dat op de juiste manier? Met welke voorwerpen kan je dat doen? Ze maakten ook duimpotjes met oortjes en leerden op verschillende manieren knijpen zodat de klei een ander vorm kreeg. Die kleinere werkjes zijn ook allemaal gebakken en krijgen ze mee naar huis.’

Leerling toont zelfgemaakt hartje uit klei

'We wilden de leerlingen ook de kans geven om te experimenteren. Daarom voorzagen we kleinere opdrachten. Daarbij hebben we ingezet op technieken die de leerkrachten zelf in de klas kunnen gebruiken.'

Machteld Steukers - docent keramiek

Iedereen enthousiast

Intussen zijn de tegels zo goed als af. ‘Binnenkort gaan de leerlingen nog een laatste keer naar IKO om het resultaat te bewonderen. In de loop van volgend schooljaar krijgt het geheel een definitieve plek op de speelplaats. We willen dan echt een wauw-moment organiseren met de hele school om het te onthullen’, zegt Leen.

‘De kinderen die anders timide zijn en niks vertellen, kwamen nu hele verhalen doen. Dat geeft zo’n warm gevoel. Ook de leerkrachten zijn super enthousiast.’ En de academie? Die ziet de inschrijvingen voor de kinderateliers stijgen: een project met alleen maar winnaars dus!

Leerlingen poseren samen met al hun zelfgemaakte tegels

Wil jij ook samenwerken met een kunstacademie in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
  • Liever een 3-jarige samenwerking met een academie uit de buurt? Misschien is Kunstkuur wel iets voor jou!

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Voorbeelden van het werk van Kandinsky bekijken ter inspiratie.
  • De ovens en hun werking bekijken.
  • De klei zelf voelen en ervaren.

verbeelden

  • Eigen figuren à la Kandinsky creëren.
  • Eigen composities maken in reliëf.
  • De letters vormgeven voor de kernwaarden van de school.
  • Voor elk kernwoord van de school een vorm zoeken die erbij past: het touw staat voor verbondenheid, kroontjes voor respect, handjes voor zorgzaamheid …

conceptualiseren

  • Het begrip ‘keramiek’ concreet maken: zijn er thuis dingen die je van keramiek hebt?

analyseren

  • Wat gebeurt er met een worstje van klei als je te hard rolt? Hoe komt het dat het ene dik en het andere dun is?

Dragers

lichaam

  • Hoeveel druk oefen je uit met je handen?

voorwerpen

  • Klei, ijzerdraad, stempels, ovens …

taal

  • Verschillende begrippen rond keramiek worden aangeleerd.

Grafische tekens

  • Symbolen worden gebruikt om de kernwaarden van de school af te beelden.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School VBS Klein Seminarie
IKO
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • Kunstkuur
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Alexandra Vinck

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Kunstkuur
Leerling draagt zelfgemaakt masker

GO! Talentenschool Turnhout linkt poppentheater aan beroepspraktijk

Leerling op podium in toga

Leerlingen GO! A-Maze in Beverlo maken toneelstuk van hun zelfgeschreven boek

Kinderen maken grote moleculenstructuur van papier en tape

Cultuuravonturen met Kunstkuur: voor elke klas een beeldend project

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs