Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Beatbox tot je lippen ervan tintelen

Beatbox tot je lippen ervan tintelen

In haar crealessen in het VIBSO in Waregem werkt leerkracht Silke Leirens vaak rond beeld. Ze zocht ter afwisseling een muzikale insteek die aansluit bij de leefwereld van de leerlingen. ‘Papa van de beatbox’ Kris Strybos heeft daarvoor alles in huis!

Silke experimenteert volop in haar lessen. Ook met improvisatietoneel en rollenspellen. Sinds vorig schooljaar heeft ze zelfs een opnamestudio in haar lokaal. ‘Niet alle leerlingen vinden het fijn om beeldend te werken. Van nature is onze doelgroep ook niet zo talig. Muziek kan hen daarom op weg helpen. In de studio zetten de leerlingen teksten op muziek of ze maken soundscapes. Hiphoppen en rappen kan ik zelf niet, terwijl net die muziekgenres erg leven bij mijn leerlingen. Naar die expertise ging ik op zoek.’

Introductie van 4 lesuren 

Een dj-vriend bracht haar in contact met Kris Strybos, alias Scale, de vader van de Vlaamse beatbox. Dankzij de subsidie dynamoPROJECT lukte het Silke om Kris vier dagen naar school te halen. Hij laat verschillende klassen van het eerste, tweede en derde jaar van beatbox proeven. 

BTKT en ritme houden 

Kris: ‘Ik laat hen experimenteren met hun stem. Zo hoog of zo laag mogelijk gaan bijvoorbeeld. We hebben het over de basisklanken en het basispatroon van beatboxen, BTKT. Die klanken komen overeen met wat je op een drumstel vindt: een bass, een hihat en een snaredrum. Ze leren die klanken in hun mond plaatsen en produceren geluiden die ze normaal niet maken. Ze ontdekken ook wat je met ritme kan en hoe moeilijk het is om ritme te houden. Juist ademhalen is nog zo’n belangrijk punt, net als je micro goed vasthouden.’ 

De p’s ploffen tot hun lippen tintelen en als Kris een Formule 1-wagen nadoet of een ander staaltje beatbox-kunst toont, dan zie je de ver- en bewondering op de jonge gezichten. ‘Voor beatbox heb je niks nodig. Geen instrument, geen zangtalent. Je kan altijd en overal oefenen. Dat is het coole van beatboxen’, zegt hij. 

‘Tussen de lijnen werk ik aan zelfvertrouwen.’ 

Geen dwang of ambetant gevoel 

‘Zelf vind ik het belangrijk dat ze hun stem goed kunnen en durven gebruiken. Dat maakt hen meer zelfzeker. Tussen de lijnen werk ik dus aan zelfvertrouwen. Ik zal nooit iemand dwingen om mee te doen. Niemand moet zich ambetant voelen. Je stem gebruiken in een klasgroep is niet evident. Soms doen stille leerlingen in de klas niet mee, maar oefenen ze thuis duchtig verder.’  

De vibe van hun eigen song 

En dat deden heel wat leerlingen van 1A ook, merkt Kris in deze tweede sessie. Vandaag neemt de klas een eigen lied op. Ze kiezen zelf het genre en gaan voor hardcore. Ze nemen hun B’s en T’s op en schrikken als ze horen hoe de computer hun stem kan vervormen. Moet het zwaarder klinken? Wat vinden jullie van de echo? Zullen we dat eens in een loop zetten? Kris vraagt constant hun inbreng en bombardeert hen tot geluidsingenieurs: ‘Jullie moeten mee in de vibe zitten, want dit is wel jullie song, hé.’  

‘Een eindresultaat waarop ze fier zijn’ 

Welcome to our world heet het nummer van 1A. Veel tekst zit er niet in, maar het is wel opgebouwd met de klanken van de leerlingen. Er wordt druk overlegd op welk YouTube-kanaal de song te horen zal zijn.

Silke is blij met de meer dan geslaagde samenwerking. ‘Ik vind het belangrijk dat de leerlingen er iets van zichzelf in kunnen leggen en dat er een concreet eindresultaat is, waarmee ze fier naar buiten kunnen komen. Bovendien gaat Kris op een fantastische manier met deze leerlingen om.’ 

Tips van crealeerkracht Silke Leirens 

  • Kijk naar je doelgroep: wat spreekt hen aan? Hoe ziet hun leefwereld eruit? Kan je je al bijna visueel voorstellen hoe enthousiast ze gaan zijn? 
  • Denk na hoe je zo’n project kan verantwoorden. Hoe gaan je leerlingen bijleren? Mijn uitgangspunt is altijd: gaan ze dit thuis vertellen of er later nog met plezier aan terugdenken?  
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School Sint-Paulusschool campus VTI/VIBSO
Organisaties Kris Strybos (VZW TakTic)
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Secundair onderwijs
Thema
  • geluid en muziek
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Silke Leirens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs