Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Beatbox tot je lippen ervan tintelen

Beatbox tot je lippen ervan tintelen

In haar crealessen in het VIBSO in Waregem werkt leerkracht Silke Leirens vaak rond beeld. Ze zocht ter afwisseling een muzikale insteek die aansluit bij de leefwereld van de leerlingen. ‘Papa van de beatbox’ Kris Strybos heeft daarvoor alles in huis!

Silke experimenteert volop in haar lessen. Ook met improvisatietoneel en rollenspellen. Sinds vorig schooljaar heeft ze zelfs een opnamestudio in haar lokaal. ‘Niet alle leerlingen vinden het fijn om beeldend te werken. Van nature is onze doelgroep ook niet zo talig. Muziek kan hen daarom op weg helpen. In de studio zetten de leerlingen teksten op muziek of ze maken soundscapes. Hiphoppen en rappen kan ik zelf niet, terwijl net die muziekgenres erg leven bij mijn leerlingen. Naar die expertise ging ik op zoek.’

Introductie van 4 lesuren 

Een dj-vriend bracht haar in contact met Kris Strybos, alias Scale, de vader van de Vlaamse beatbox. Dankzij de subsidie dynamoPROJECT lukte het Silke om Kris vier dagen naar school te halen. Hij laat verschillende klassen van het eerste, tweede en derde jaar van beatbox proeven. 

BTKT en ritme houden 

Kris: ‘Ik laat hen experimenteren met hun stem. Zo hoog of zo laag mogelijk gaan bijvoorbeeld. We hebben het over de basisklanken en het basispatroon van beatboxen, BTKT. Die klanken komen overeen met wat je op een drumstel vindt: een bass, een hihat en een snaredrum. Ze leren die klanken in hun mond plaatsen en produceren geluiden die ze normaal niet maken. Ze ontdekken ook wat je met ritme kan en hoe moeilijk het is om ritme te houden. Juist ademhalen is nog zo’n belangrijk punt, net als je micro goed vasthouden.’ 

De p’s ploffen tot hun lippen tintelen en als Kris een Formule 1-wagen nadoet of een ander staaltje beatbox-kunst toont, dan zie je de ver- en bewondering op de jonge gezichten. ‘Voor beatbox heb je niks nodig. Geen instrument, geen zangtalent. Je kan altijd en overal oefenen. Dat is het coole van beatboxen’, zegt hij. 

‘Tussen de lijnen werk ik aan zelfvertrouwen.’ 

Geen dwang of ambetant gevoel 

‘Zelf vind ik het belangrijk dat ze hun stem goed kunnen en durven gebruiken. Dat maakt hen meer zelfzeker. Tussen de lijnen werk ik dus aan zelfvertrouwen. Ik zal nooit iemand dwingen om mee te doen. Niemand moet zich ambetant voelen. Je stem gebruiken in een klasgroep is niet evident. Soms doen stille leerlingen in de klas niet mee, maar oefenen ze thuis duchtig verder.’  

De vibe van hun eigen song 

En dat deden heel wat leerlingen van 1A ook, merkt Kris in deze tweede sessie. Vandaag neemt de klas een eigen lied op. Ze kiezen zelf het genre en gaan voor hardcore. Ze nemen hun B’s en T’s op en schrikken als ze horen hoe de computer hun stem kan vervormen. Moet het zwaarder klinken? Wat vinden jullie van de echo? Zullen we dat eens in een loop zetten? Kris vraagt constant hun inbreng en bombardeert hen tot geluidsingenieurs: ‘Jullie moeten mee in de vibe zitten, want dit is wel jullie song, hé.’  

‘Een eindresultaat waarop ze fier zijn’ 

Welcome to our world heet het nummer van 1A. Veel tekst zit er niet in, maar het is wel opgebouwd met de klanken van de leerlingen. Er wordt druk overlegd op welk YouTube-kanaal de song te horen zal zijn.

Silke is blij met de meer dan geslaagde samenwerking. ‘Ik vind het belangrijk dat de leerlingen er iets van zichzelf in kunnen leggen en dat er een concreet eindresultaat is, waarmee ze fier naar buiten kunnen komen. Bovendien gaat Kris op een fantastische manier met deze leerlingen om.’ 

Tips van crealeerkracht Silke Leirens 

  • Kijk naar je doelgroep: wat spreekt hen aan? Hoe ziet hun leefwereld eruit? Kan je je al bijna visueel voorstellen hoe enthousiast ze gaan zijn? 
  • Denk na hoe je zo’n project kan verantwoorden. Hoe gaan je leerlingen bijleren? Mijn uitgangspunt is altijd: gaan ze dit thuis vertellen of er later nog met plezier aan terugdenken?  
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School Sint-Paulusschool campus VTI/VIBSO
Organisaties Kris Strybos (VZW TakTic)
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Secundair onderwijs
Thema
  • geluid en muziek
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Silke Leirens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs